Gerdab.IR | گرداب

یک استاد دانشگاه:

فرهنگ استفاده صحیح از فضای مجازی آموزش داده شود

تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۳

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: نوجوانان و جوانان باید فرهنگ استفاده صحیح و درست از فضای مجازی را آموزش ببینند.

به گزارش گرداب و به نقل از تسنیم، سیدرضا نقیب‌السادات در قزوین نشست آسیب شناسی فضای مجازی اظهار کرد: امروز دشمن با استفاده از فضای مجازی می‌خواهد که ذهن نوجوانان و جوانان ما را به انحراف بکشاند و از این طریق به اهداف شوم خود دست یابد.

وی با تأکید بر لزوم استفاده درست از فضای مجازی افزود: نوجوانان و جوانان باید فرهنگ استفاده صحیح و درست از فضای مجازی را آموزش ببینند.

عضو هیئت علمی دانشگاه طباطبایی عنوان کرد: امروز در عرصه رسانه تحولات شگرفی اتفاق افتاده است، تا حدی که دشمنان می‌توانند از طریق نفوذ در فرهنگ مردم در ارزش‌های اخلاقی آنها تردید ایجاد کنند.

وی با اشاره به این مسئله که قدرت نرم نخستین مشخصه قدرت در جهان امروز است، بیان کرد: رسانه‌ها سیر تحولات را خیلی سریع طی کرده‌اند و تلاش آن‌ها بر این است که با نفوذ در فرهنگ‌ها و ارزش‌ها، تردید در مباحث اساسی زندگی انسان ایجاد کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه طباطبایی تصریح کرد: زمانی رسانه‌ها تنها برای اطلاع‌رسانی مورد استفاده قرار می‌گرفتند ولی امروز رسانه‌های پیشرفته ترکیبی هستند که به جای انسان‌ها می‌شنوند، احساس می‌کنند و حتی تصمیم می‌گیرند و دشمنان از تمامی این امکانات استفاده می‌کنند.

وی خاطر‌نشان کرد: رسانه‌ها مسئولان اصلی استعمارهای فرانوی امروزی هستند، استعمار کهنه همان ‌ورود با زور به مناطق مختلف بود و استعمار نو تأثیر بر فرهنگ و نفوذ بر اذهان عمومی است.

نقیب‌السادات، ساخت فیلم‌های سینمایی، سریال‌ها و به ویژه انیمیشن‌ها را استفاده اصلی دشمنان در دنیای جدید از رسانه‌های ترکیبی دانست و عنوان کرد: تکنولوژی می‌تواند تأثیرات غیر‌قابل باوری روی افراد بگذارد و به طور کلی فضای مجازی ذهن افراد را از دنیای واقعی دور کرده و روش زندگی جدیدی را برای آن‌ها تعریف ‌می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه طباطبایی مهم‌ترین پیامد و ضرر برنامه‌های ارتباطی امروز را در نا‌امنی در حفظ اطلاعات در سیستم‌ها دانست و گفت: باید همه در این زمینه هوشیار باشند چراکه بسیاری از فضاهای مجازی برای سوء استفاده از اطلاعات کاربران ایجاد شده‌اند که این اقدام از طریق پایگاه‌های غربی بسیار دیده شده است.

نقیب‌السادات عنوان کرد: امروز دشمنان در جبهه جنگ نرم قدرتمند حاضر شده و با ترفندهای مختلف به دنبال آسیب زدن به ذهن نوجوانان و جوانان ما هستند که خانواده‌ها باید در این زمینه در تهیه بازی‌ها و یا نرم‌افزارها برای فرزندانشان تمام مباحث فرهنگی را مدنظر قرار دهند تا ذهن نوجوانان و جوانان کشور به انحراف کشیده نشود.