به گزارش گرداب از باشگاه خبرنگاران جوان محبوبیت
شبکه های اجتماعی به قدری افزایش یافته است که کارشناسان می گویند به کمک
آنها می توان رفتار و عملکرد یک جامعه را تغییر داد، موفقیت هرچه بیشتر کسب
وکارها را موجب شد، فروش یک محصول خاص را بیشتر کرد، نحوه فعالیت یک برند
در بازار جهانی را بهبود بخشید و به عبارت دیگر سمت و سوی فعالیت در دنیای
واقعی را در دست گرفت.
شاید
به همین دلیل است که کاربران چند ساعت از روز خود را به گشت و گذار در فیس
بوک اختصاص می دهند یا اینکه در طول روز بارها به صفحه خود در توئیتر سر
می زنند. محتوا، نحوه به اشتراک گذاری اطلاعات و نوع پاسخگویی به نیاز
کاربران مهم ترین بخش های یک شبکه اجتماعی را تشکیل می دهند و این روزها
تقریبا بیشتر افراد یک جامعه با این پلتفرم ها درگیر هستند.حالا با ماه
همراه باشید چرا که می خواهیم به شما بگوییم بر اساس آمار ها کدام شبکه
اجتماعی برتر از دیگر شبکه های اجتماعی است.
فیس بوک
فیس
بوک همچنان به عنوان بزرگ ترین و پرمخاطب ترین شبکه اجتماعی در جهان یاد
می شود. تنها در کشور آمریکا بیش از یک میلیون سازمان کوچک و متوسط آگهی
های تبلیغاتی خود را روی فیس بوک منتشر می کنند و همچنین گفته می شود
سازمان های بزرگ آمریکایی سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار بودجه تبلیغاتی
خود را به فیس بوک اختصاص می دهند.
هم اکنون
تعداد مشترکان فیس بوک از ۱٫۳ میلیارد نفر هم فراتر رفته است و بیش از یک
میلیون سایت اینترنتی با لینک مستقیم برای ورود به صفحه شخصی در فیس بوک
موجود است. همچنین ۲۳ درصد کاربران فیس بوک دست کم روزی پنج بار وارد صفحه
اختصاصی خود می شوند و ۴۷درصد کاربران هم اعلام کرده اند فیس بوک بیشترین
تاثیر را در روند خریدهای آنها به جا می گذارد. علاوه بر این مشخص شده است
۷۰درصد بازاریابان از فیس بوک برای جذب مشتریان جدید استفاده می کنند.
توئیتر
توئیتر
برای آن دسته از کاربرانی که تمایل دارند پیام های کوتاه خود را با دیگران
به اشتراک بگذارند، بهترین شبکه اجتماعی محسوب می شود. توئیت های ۱۴۰
کاراکتری طی چند سال گذشته توانسته اند دنیای شبکه های رسانه ای را متحول
کنند. آمارها نشان می هد۸۱ درصد درآمدهای تبلیغاتی در توییتر از طریق
دستگاه های موبایلی حاص می شود و این سایت به واسطه سرویس Promoted Trend
برای انتشار آگهی های ۲۴ساعته در هر شبانه روز دست کم ۲۰۰ هزار دلار درآمد
کسب می کند.
کارشناسان
می گویند توئیتر را باید به اندازه فیس بوک جدی گرفت و آن را یکی از
تاثیرگذارترین سایت های اینترنتی جهان دانست. این سایت هم اکنون بیش از ۶۵۰
میلیون عضو ثبت شده دارد و ۳۴درصد بازاریابان از توئیتر برای فروش محصول و
موفقیت حضور خود در بازار جهانی استفاده می کنند. توئیتر بین سال های
۲۰۱۴-۲۰۱۳ سریع ترین رشد را در میان شبکه های اجتماعی داشته و تعداد اعضای
خود را ۴۴ درصد بیشتر کرده است. این شبکه اجتماعی ماهانه ۲۵۰ میلیون کاربر
فعال دارد که روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود.
شایان
ذکر است که طی چند ماه اخیر برخی تغییرات در توئیتر ایجاد شده که از مهم
ترین آنها می توان به رفع محدودیت ۱۴۰ کاراکتری برای نوشتن توئیت ها اشاره
کرد.
LinkedIn
از
این سایت به عنوان بزرگ ترین شبکه اجتماعی سازمانی در جهان یاد می شود.
این سایت شبکه های تحصصی در میان کارشناسان جهان ایجاد کره است و مدیران و
کارمندان را به هم متصل می کند. در حال حاضر بیش از ۳۵۲ میلیون نفر در
LinkedIn عضو هستند و با گذشت هر یک ثانیه دو عضو جدید به این شبکه اجتماعی
افزوده می شود.
در
هر ماه به طور میانگین ۹۷ میلیون نفر از اعضای LinkedIn به صفحه اختصاصی
خود سر می زنند و این مرکز پیش بینی کرده تعداد مشترکان خود را تا سال ۲۰۲۰
به سه میلیارد نفر برساند. در پایان ژوئیه ۲۰۱۵ کاربران از ۲۰۰ کشور جهان
در این شبکه اجتماعی عضویت داشتند و ۷۰ درصد اعضای این مجموعه در خارج از
آمریکا بسر می بردند. سایت LinkedIn ادعا می کند اگر مشترکان آن مطالب خود
را همراه با یک عکس به اشتراک بگذارند، احتمال دیده شدن آها از سوی بقیه
کاربران ۱۱ برابر افزایش می یابد. ماه گذشته صفحات مختلف در این شبکه
اجتماعی ۳۵ میلیارد بار دیده شد.
Gooogle Plus
این
شبکه اجتماعی که تحت مدیریت گوگل خدمات خود را ارایه می دهد، به طور
میانگین در هر ماه ۳۵۹ میلیون کاربر فعال دارد و در بیشتر مواقع برای
بازاریابی و فعالیت های آنلاین تخصصی مورد استفاده قرار می گیرد. در فصل
دوم سال ۲۰۱۵ میلادی میزان ارتباط مثبت میان مشترکان Google+ و برندهای
بزرگ جهان ۵۳درصد بیشتر شده است.
در
حال حاضر یک میلیارد حساب کاربری فعال در Google+ موجود است و گفته می شود
هر سال تعداد کاربران آن ۳۳ درصد افزایش می یابد. بزرگ ترین گروه مخاطبان
این شبکه اجتماعی را افراد ۴۵ تا ۵۴ سال تشکیل می دهند و تعداد آنها از سال
۲۰۱۲ به بعد ۵۶ درصد افزایش یافته است.
کمتر از
سه سال است که این شبکه اجتماعی فعالیت خود را آغاز کرده و اگرچه ابتدا با
سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری فعالیت خود را آغاز کرد، اما ارزش کنونی آن
چند میلیارد دلار محاسبه می شود. به طور میانگین هر کاربر هفت بار در روز
به صفحه اختصاصی خود در Google+ مراجعه می کند و در مجموعه سه ساعت و ۴۶
دقیقه در آن حضور می یابد. بیشتر مطالبی که در این شبکه اجتماعی به اشتراک
گذاشته می شود، کمتر از ۶۰ کاراکتر دارد و ۶٫۹۷ درصد از ترافیک اینترنتی
جهان در اختیار Google+ است.
یوتیوب
این
سایت که یکی از زیرمجموعه های گوگل محسوب می شود، بزرگترین مرکز انتشار
تصاویر ویدئویی آنلاین در جهان است. پیش بینی می شود یوتیوب در سال ۲۰۱۶
میلادی بیش از ۵٫۶ میلیارد دلار درآمد داشته باشد. هم اکنون در هر ماه شش
میلیارد ساعت ویدئو روی سایت یوتیوب مشاهده می شود و کاربران موبایلی
روزانه یک میلیارد ویدئو منتشرشده روی آن را تماشا می کنند. در مجموع روزی
چهار میلیارد ویدئو روی یوتیوب مشاهده می شود و در هر دقیقه معادل ۳۰۰ ساعت
فایل تصویری جدید در این سایت قرار می گیرد.
میزان
ویدیوهای یوتیوب که هر دقیقه در فیس بوک مشاهده می شود، معادل ۳۲۳ روز است
و تقریبا ۹ درصد سازمان های جهان آگهی های خود را روی آن منتشر می کنند.
براساس آخرین آمار ۸۱٫۹ درصد از تمام کاربران اینترنتی ۱۴ تا ۱۷ ساله جهان
از یوتیوب استفاده می کنند و ۷۲درصد بزرگسالان هم به آن سر می زنند.
Pinterest
این
شبکه اجتماعی یکی دیگر از ابزارهای رسانه ای آنلاین محسوب می شود که طی
مدت کوتاه پیشرفت قابل ملاحظه داشته است. هم اکنون بیش از ۷۰ میلیون کاربر
فعال در این شبکه اجتماعی عضو هستند که ۸۵درصد آنها را زنان تشکیل می دهند و
بیش از ۹ میلیون کاربر هم از طریق صفحه اختصاصی خود در فیس بوک وارد
Pinterest می شوند.
این
شبکه اجتماعی یکی دیگر از ابزارهای رسانه ای آنلاین محسوب می شود که طی
مدت کوتاه پیشرفت قابل ملاحظه داشته است. هم اکنون بیش از ۷۰میلیون کاربر
فعال در این شبکه اجتماعی عضو هستند که ۸۵درصد آنها را زنان تشکیل می دهند و
بیش از ۹ میلیون کاربر هم از طریق صفحه اختصاصی خود در فیس بوک وارد
Pinterest می شوند.
این شبکه اجتماعی می گوید از
تمام کلیدواژه هایی که در آن جست و جو می شود، کاربران ۱۲درصد کلمات را با
خطا تایپ می کنند. حدود ۴٫۸ درصد از کاربران این سایت در محل کار خود سراغ
صفحه شخصی می روند و درمجموع ۴۰درصد کاربران آن را غیرآمریکایی ها تشکیل می
دهند. تعداد کاربران Pinterest سالانه ۱۳۵ درصد افزایش می یابد و کاربران
در هر بار مراجعه ۱۴٫۲ دقیقه در این ابزار موبایلی گشت و گذار می کنند.
اینستاگرام
بازاریاب
ها این روزها اینستاگرام را یکی از بهترین پلتفرم های اجتماعی می دانند و
توجه ویژه به آن دارند. اینستاگرام یک شبکه اجتماعی بسیار کاربردی برای
روایت انواع داستان های تصویری است و می تواند در زمینه های مختلف مورد
استفاده قرار گیرد. بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر جهانی در طول هر ماه به صفحه
اختصاصی خود در اینستاگرام سر می زنند و روزانه ۷۵ میلیون کاربر از خدمات
آن استفاده می کنند. به طور کلی ۲۰درصد کاربران اینترنتی جهان با
اینستاگرام درگیر هستند و جوانان بزرگ ترین گروه مخاطبان این مجموعه اند.
از
مجموع مشترکان اینستاگرام، ۵۱ درصد را مردان تشکیل می دهند و ۱۴ درصد
مطالبی که روی آن منتشر می شود حین رانندگی به اشتراک گذاشته می شود. البته
طبق آمار هشت درصد حساب های کاربری در اینستاگرام جعلی یا غیرواقعی هستند و
۹۰درصد اعضای این گروه را افرادی تشکیل می دهند که کمتر از ۳۵ سال دارند.
اینستاگرام یکی از زیرمجموعه های فیس بوک محسوب می شود.
Tumbir
به
عنوان یکی از زیرمجموعه های یاهو توانسته است خود را به یکی از موفق ترین
شبکه های اجتماعی جهان تبدیل کند. این پلتفرم میکروبلاگ برای به اشتراک
گذاری عکس، ویدیو، فایل صوتی، متن، پرسش و هر آنچه کاربر نیاز دارد مورد
استفاده قرار می گیرد. هم اکنون بیش از ۴۲۰ میلیون نفر در Tumbir عضو هستند
و این افراد تاکنون ۲۱۷ میلیون وبلاگ شخصی ایجاد کرده اند.
در
هر روز بیش از ۱۲۰ هزار وبلاگ در این شبکه اجتماعی به روز می شود و تاکنون
۹۹ میلیارد عکس و مطلب روی آن قرار گرفته است. اعضای این شبکه اجتماعی روز
۱۱۳٫۶ میلیون مطلب به اشتراک می گذارند و با هر بار ورود ۲۸ دقیقه در صفحه
شخصی خود گشت و گذار می کنند. تعداد کاربران ماهانه این شبکه اجتماعی
موبایلی ۱۹۹٫۱ میلیون نفر گزارش شده است.
Flickr
این
شبکه اجتماعی که به به اشتراک گذاری عکس و ویدیو اختصاص دارد، یکی از
زیرمجموعه های یاهو محسوب می شود و روزانه ۳٫۵ میلیون عکس جدید روی آن قرار
می گیرد. این شبکه اجتماعی در مجموعه ۹۲ میلیون مشترک فعال دارد که
کاربران آن از ۶۳ کشور باید با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. تاکنون بیش
از ۱۰ میلیارد عکس از سوی کاربران Flickr روی آن منتشر شده است و این افراد
بیش از دو میلیون گروه اختصاصی تشکیل داده اند.
شبکه
اجتماعی Flickr که خدمات خود را به صورت موبایلی و رایانه ای ارائه می
دهد، برای عکاسان محبوبیت فراوان دارد و بیشتر عکس هایی که سال ۲۰۱۴ روی آن
گذاشته شد، با دوربین های شرکت Canon گرفته شده بود. در بخش دیگر بیشتر
عکس های موبایلی سال گذشته در Flickr هم با گوشی هوشمند آیفون ۵ گرفته شد.
Reddit
این
شرکت اجتماعی موبایلی با هدف سرگرمی مورد استفاده قرار می گیرد و اعضای
ثبت شده انواع محتویات مورد نظر خود را به اشتراک می گذارند. این ابزار
اجتماعی در هر ماه به طور میانگین ۱۷۴ میلیون کاربر فعال دارد و طی ۱۰ سالی
که از زمان تاسیس آن می گذرد بسیار محبوب شده است. کاربران از ۲۰۹ کشور
جهان در Reddit عضو شده اند و در هر ماه ۷٫۵۵ میلیارد صفحه در این شبکه
اجتماعی مشاهده می شود.
اعضای
این شبکه اجتماعی به مطالب منتشر شده ۱۶ میلیارد رای مثبت و ۲٫۵ میلیارد
رای منفی داده اند در مجموع ۱٫۷ میلیارد کامنت هم برای این مطالب نوشته شده
است. تا پایان ژوییه ۲۰۱۵ بیش از ۱۹۰ میلیون مطلب روی Reddit منتشر شده
است و کاربران در هر ماه ۸۵ دقیقه را به حضور در این شبکه اجتماعی اختصاص
می دهند.