Gerdab.IR | گرداب

فضای مجازی و آل سعود؛

واکنش مجازی مسلمانان به جنایت حقیقی آل سعود

تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۴

حادثه منا و بی تدبیری مسئولین عربستانی موجب شد تا موجی از انتقادات از نحوه اداره مراسم حج در فضای مجازی شکل بگیرد و بسیاری از کاربران در صفحات شخصی خود نسبت به این حادثه واکنش نشان دهند. موجی که علیه مسئولین صعودی شکل گرفت مختص به ایرانیان نبود و بسیاری از مسلمانان با استفاده از هشتگ هایی که ایجاد شده بود در کمپین های مربوطه شرکت کردند.

گروه شبکه های اجتماعی گرداب: فضای جوامع اسلامی و کشور در این چند روز تحت تاثیر اتفاقاتی است که در منا موجب جان باختن تعداد بسیاری از مسلمانان و تعدادی از هموطنان عزیز کشورمان شد. این اتفاق موجب شد تا مقام معظم رهبری طی پیامی سه روز عزای عمومی اعلام کرده و رئیس جمهور نیز دستور تشکیل جلسه هیئت دولت را بصورت فوری صادر کند. حادثه منا موجی از واکنش ها را بین کاربران فضای مجازی در پی داشت و مردم از تمامی قشرهای جامعه نسبت به این ضایعه ابراز تاسف کرده و بر بی کفایت مسئولین عربستانی تاکید کردند.

مهدی کوچک زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نوشت:

«بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

امام خمینی رحمه‌الله علیه: اگر می‌خواستیم به جهان اسلام ثابت کنیم که کلیدداران کنونی کعبه لیاقت میزبانی سربازان و میهمانان خدا را ندارند و جز تأمین منافع امریکا و اسرائیل و تقدیم منافع کشورشان به آنان کاری از دستشان برنمی آید، بدین خوبی نمی‌توانستیم بیان کنیم و اگر می‌خواستیم به دنیا ثابت کنیم که حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بی خبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند، به این اندازه که کارگزاران ناشی و بی‌اراده حاکمیت سعودی در این قساوت و بی رحمی عمل کرده‌اند، موفق نمی‌شدیم و حقا که این وارثان ابی سفیان و ابی لهب و این رهروان راه یزید روی آنان و اسلاف خویش را سفید کرده‌اند. / صحیفه‌امام جلد ۲۰ صفحه ۳۵۰

جان باختن مظلومانه حجاج بیت‌الله‌الحرام را به پیشگاه حضرت ولی‌عصر ارواحنا لتراب مقدمه‌الفدا و نایب برحقش امام خامنه‌ای و مظلومان عالم و خانواده‌های قربانیان تسلیت عرض می‌کنم»

حج/منا///////


بهنام تشکر بازیگر تئاتر و تلوزیون نیز پادشاه عربستان را بی لیاقت و بی کفایت نامید:

حج/منا///////


نرگس محمدی نیز در صفحه شخصی خود به مردم ایران تسلیت گفت:

حج/منا///////


الهام چرخنده این اتفاق را در راستای ظهور حضرت حجت (عج) تعبیر کرد و نوشت:

« سلام. فاجعه منا را به خدا ؛ آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ؛ امیرالمؤمنین علیه السلام ؛ امام خامنه ای ؛ مردم و خانواده های داغدار این مصیبت تسلیت عرض می کنم ....

سوتیتر: علائم ظهور سیر تکاملی دارد و ممکن است در کلیات و یا جزئیات آنها بداء حاصل شود.

مهم این است که این نشانه ها تصدیقی بر ایمان ما به غیب و باور به وعده الهی است. برای بازماندگانشان طلب صبر کنیم و برای شادی روح رفتگان دعا کنیم. یاعلی»

حج/منا///////


حمید بعیدی نژاد نژاد از اعضای تیم ایران در مذاکرات هسته ای نیز ضمن تاکید بر بی کفایتی نیروهای عربستانی در برگزاری مراسم حج نوشت:

«بي شك بروز دو حادثه هولناك در فاصله كوتاهي از هم در حج امسال نشان از سوء مديريت و بي كفايتي نيروهاي امنيتي و انتظامي عربستان در برگزاري امن حج دارد. اين شرايط دل همه مسلمانان بويژه ايرانيان را عميقا به درد آورده است و اخبار تلخ افزايش مرتب شمار كشته شدگان، همه مردم را در غمي جانكاه فرو برده است. ضمن تشكر از همدردي مردم عزيزمان با قربانيان حوادث دلخراش مكه در عين حال بايد عرض كنم كه با وجود آنكه اين موضوع در حوزه ي كاري بنده نيست و لذا در پيگيري اين موضوع البته نقشي ندارم، ولي به شما اطمينان مي دهم كه مسئولين سازمان حج و زيارت، نمايندگي رهبري ، وزارت امور خارجه، سازمان هلال احمر و ديگر سازمانهاي ذيربط همگي در تلاش براي پيگيريهاي لازم هستند. لازم است در عين حال در اين مرحله حساس از هيجانات غير ضرور و تصميمات شتابزده هم اجتناب نمود. اگر خيلي بخواهيم ساده بگوييم، در اتخاذ هر تصميم اساسي در خصوص اين موضوع، بايد اين عناصر مد نظر باشد:اول- اهميت حج تمتع بعنوان يك تكليف الهي با توجه به تعليق فعلي حج عمره، دوم- عدم تحريك بحث ايراني- عربي با توجه به هيجاناتي كه هم در شبكه هاي اجتماعي ايراني و هم عربي عليه اعراب و ايرانيها وجود دارد، سوم- عدم دامن زدن به اختلافات شيعه و سني، چهارم- در نظر گرفتن ابعاد ميان مدت و دراز مدت روابط ايران و عربستان ، پنجم- در نظر داشتن محدوديت ظرفيت سازمانهاي بين المللي ميان كشورهاي اسلامي از جمله سازمان همكاريهاي اسلامي كه كشورعربستان خود از نفوذ در آن برخوردار است. ششم- پيچيدگي اثبات قطعي علت نهايي بروز اينگونه مشكلات براي تحت فشار گذاردن طرف مقابل براي يافتن راه حل برخورد و جبران آن. هفتم- وجود عناصر سوم در اين قضايا از جمله عدم آمادگي بسياري از كشورهاي بزرگ اسلامي براي قضاوت منصفانه پيرامون نحوه ب برخورد با عوامل مسبب اين حوادث در عربستان، هشتم- نياز به جلب همكاري عربستان براي كمك به حل مشكل موجود مفقودين و مجروحين. بي شك مسئولين امر با لحاظ كردن همه اين ملاحظات همه تلاش خود را براي مديريت اين مرحله حساس و اتخاذ بهترين عكس العمل مناسب در برابر دولت عربستان بكار خواهند گرفت، و ما نيز بايد با آرامش خود آنها را در اتخاذ تصميم صحيح ياري نماييم»

حج/منا///////


همچنین کاربران با راه انداختن کمپین های مختلف با استفاده از هشتگ هایی مانند «یوم_العجز»، «الإدارة_السعودية_الفاشلة»، «تدافع_منى» «تدافع_الحجاج»، «بی_کفایتی_آل_سعود» و ... اعتراض خود را به ضعف مسئولین برگزار کننده مراسم حج اعلام کردند.

در ادامه تعدادی از پست های کاربران که با هشتگ های مذکور منتشر شده است را می بینیم:


واکنش مجازی مسلمانان به جنایت حقیقی آل سعود

واکنش مجازی مسلمانان به جنایت حقیقی آل سعود

حج/منا///////

حج/منا///////

حج/منا///////

واکنش مجازی مسلمانان به جنایت حقیقی آل سعود