Gerdab.IR | گرداب

مشاور مرکز خدماتی دانشگاه بیرجند مطرح کرد

آسیب‌های شبکه‎های اجتماعی برای فرزندان

تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۴

مشاور مرکز خدماتی دانشگاه بیرجند گفت: با وجود آسیب‌های زیاد شبکه‌های اجتماعی فرزندان از لحاظ رابطه با اعضای خانواده و ارتباط اجتماعی دچار مشکل می‌شوند و ارتباط خود را با خانواده کمرنگ یا قطع می‌کنند.

به گزارش گرداب از خبرگزاری فارس؛ صدیقه اشراقی امروز در گفت‎‎و‎گو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: آشنایی قبل از ازدواج برای شناخت هر دو طرف نیاز است ولی این آشنایی باید با نظارت خانواده‌ها باشد و دلبستگی در آن ایجاد نشود البته باید حد شرعی مراعات شود و به قصد ازدواج باشد.

وی با اشاره به دوستی‎های اجتماعی که در سن پایین شکل می‌گیرد، تصریح کرد: هرچه سن آغاز رابطه با جنس مخالف کمتر باشد، نوجوانان بیشتر در خطر مشکلات رفتاری و ناراحتی‌های روانی قرار می‌گیرند.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی گفت: باید به اهداف این ارتباط توجه داشت که این اهداف شامل تفریح و سرگرمی، همراهی و معاشرت بدون مسئولیت، ازدواج، افزایش منزلت در جمع دوستان، تجربه جنسی و شاید انتخاب همسر باشد.

اشراقی ادامه داد: در سال 1382 بر روی 62 هزار دانش آموز دختر و پسر تحقیق انجام شد و با محتوای وضعیت ارتباط با جنس مخالف به چهار گروه تقسیم شدند.

وی افزود: کسانی که در هنگام انجام پژوهش با جنس مخالف ارتباط داشتند، این گروه از نظر آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی، تنش‌های روحی و وضعیت اعتقادات پایین‌تری بودند، نوجوانانی که قبلاٌ ارتباط داشتند ولی در زمان تحقیق قطع شده بود از نظر آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی، تنش‌های روحی و وضعیت اعتقادات در رتبه دوم بودند، در گروه سوم افرادی که عشق یک‌طرفه دارند این افراد از نظر اخلاقی و دینی از وضعیت خوبی برخوردار بودند ولی از نظر روانی از نشانه‌های افسردگی رنج می‌برند و گروه چهارم کسانی که با این ارتباط‌ها مخالف و تجربه نکرده بودند از همه جهات یعنی سلامت روان، سلامت اخلاق و پایبندی به باورهای دینی در مرتبه بالاتری بودند.

مشاور مرکز خدماتی دانشگاه بیرجند با اشاره به خطرات شبکه های اجتماعی که سبب طلاق می‌شود، گفت: پیامدهای طلاق برای بزرگسالان مانند تغییر شبکه اجتماعی، تغییر نقش‌ها، مشکلات روانشناختی و علائم جسمانی است.

اشراقی ادامه داد: پیامدهای طلاق برروی فرزندان از واکنش‌های اولیه دوران کودکی تا پیامدهای دوران بزرگسالی است که شامل ضربه روحی و روانی، به هم خوردن سبک زندگی، بی‌پولی، غیبت یکی از والدین و ضعف سرپرستی، دعوا بر سر حضانت فرزندان و درگیری والدین با یکدیگر، فرار فرزندان از خانه و کمبود محبت است.

وی تاکید کرد: آثار منفی طلاق بر روی خانم‌ها و فرزندان دختر بیشتر است زیرا در جامعه زیر نظر قرار می‌گیرند که تمام رفتارهای آنها در خانواده و جامعه بیشتر تحت کنترل قرار خواهد بود و امنیت اجتماعی آنها نیز کاهش می‌یابد.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی خانواده‌های معتاد را تهدید می‌کند، افزود: خطرات خانواده‌های معتاد را می‌توان در سه بعد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مورد بررسی قرار داد.

اشراقی با بیان اینکه فرزندان والدین معتاد از لحاظ رابطه با اعضای خانواده و یا ارتباط اجتماعی دچار مشکل می‌شوند و ارتباط خود را با خانواده کمرنگ یا قطع می‌کنند، ادامه داد: فرزندان این افراد با توجه به نزدیکی موقعیت مصرف مواد مخدر و عدم ارتباط فامیلی و اجتماعی و گاها تشویق توسط والدین و سایر مصرف کنندگان و حتی به عنوان دارو، خطر اعتیاد تهدیدشان می‌کند.

وی تصریح کرد: با توجه به برچسب‌های فرهنگی به این افراد و خانواده‌هایشان به مرور زمان دچار انزوای اجتماعی می‌شوند، نیروی کار خانواده دچار تحلیل و با اخراج و خانه‌نشینی، مصرف مواد بیشتر، افول وضعیت اقتصادی، در نتیجه سایر آسیب‌های اجتماعی و رشد فقر در این خانواده‌ها می‌شود.

مشاور مرکز خدماتی دانشگاه بیرجند گفت: از نظر روانشناسی فرزند طلاق جایگاه اجتماعی خود را از دست می‌دهند و هر چه کودک طبیعت خوش‌بین و هوش بالایی داشته باشد به سازگاریش با طلاق والدین کمک می‌کند.

اشراقی ادامه داد: نحوه سازگاری فرزند با والد و سرپرست، ارتباط وی با افراد و دوستانش شبکه حمایت‌گری اجتماعی دارد که این شبکه اگر آرامش و ثبات را فراهم نماید کودک می فهمد که مهم و مورد علاقه است و از لحاظ عاطفی تأمین شده و استرس و نگرانی وی کم می‌شود.

وی با بیان اینکه والدین باید با فرزندان خود ارتباط گرم و صمیمانه‌ای داشته باشند، افزود: هیچکدام از والدین از طرف مقابل خود بدگویی نکرده، بلکه فرزندان را تشویق به ارتباط بهتر و حتی خرید کادو برای والد دیگر بکنند، امنیت، آرامش روان فرزند برای والدین مهم باشد، فرزند را وسیله‌ای برای انتقال تنش‌ها و ناراحتی خود نکنیم، با او دوست باشیم و احساس گناه و مقصر بودن در طلاق خود را به فرزند منتقل نکنیم.

این کارشناس ارشد روانشناس بالینی ادامه داد: در پذیرش حضانت فرزند عاقلانه تصمیم بگیریم و با ارتباط داشتن با یک مشاور خبره برای کم کردن آثار طلاق بر روی والد و فرزند و روش برخورد درست با فرزند، هماهنگی در تربیت فرزند داشته باشیم،

اشراقی گفت: در موقعیت طلاق بهتر است از لحاظ مادی و اقتصادی فرزند را تأمین کنیم، حق ملاقات براساس قانون باشد و کاملا قطع نشود. اطرافیان هر دو والد ارتباط صمیمانه‌ای با فرزند برقرار کنند و دوستان و وضعیت تحصیلی تحت کنترل باشد.