وی با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد از جامعه ایرانی شهرنشین است و در سطح جهانی نیز پیش بینی میشود تا سال 2050 جمعیت شهرنشین به 75 درصد برسد، خاطرنشان کرد: امروز در اغلب کشورهای توسعه یافته دولتهای محلی یا همان شهرداریها نقش ویژهای را در ارائه خدمات عمومی همچون آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، امنیت و غیره بازی میکنند و این نشان میدهد که ارتقای مدیریت شهری میتواند به بهبود کیفیت زیست شهری میلیونها انسان ختم شود.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران به جایگاه رسانهها در ارتقای مدیریت شهری نیز اشاره کرد و گفت: به نظر من رسانهها در شرایط کنونی میتوانند موضوع هوشمندسازی شهرها را به عنوان یک مطالبه جدی در میان مردم و مسئولان نهادینه سازی کنند.
طباطبایی با تاکید بر اینکه شهر هوشمند شهری است با مدیریت شهری کارا و مبتنی بر فناوریهای نوین و همچنین شهروندان آگاه و مسئولیتپذیر، خاطرنشان کرد: رسانهها میتوانند با تدقیق در مسائل شهری راهکارهای اجرایی سازی این مدل نوین را فراهم کنند و بر اقدامات مدیریت شهری نظارت فائقه داشته باشند.
مشاور معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با بیان اینکه توسعه شهری منوط به ارتقای دانش و آگاهی شهروندان در خصوص حقوق و مسئولیتهای آنان است، گفت: متاسفانه اغلب رسانهها نسبت به موضوعات شهری دغدغه مند نیستند در حالی که شهر مکانی است که زندگی انسانی در آن رقم میخورد و اگر قرار است پیشرفت و یا پسرفتی نیز در حوزههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره روی دهد در پایگاه شهر است که اتفاق میافتد.
طباطبایی در پایان برقراری تعامل دو سویه میان مدیریت شهری و شهروندان را نیز دارای اهمیت فوق العاده دانست و گفت: اساساً مطبوعات را رکن چهارم دموکراسی در دفاع از حریم خصوصی و جامعه مدنی میدانند و اکنون نیز در حوزه شهری ضرورت دارد تا از یک سو مطالبات شهروندان به گوش مسئولان امر برسد و از سوی دیگر کارکردها و و توانمندهای مدیران شهری در ارائه خدمات در معرض دید عموم قرار گیرد.