Gerdab.IR | گرداب

رئیس سازمان پدافند غیرعامل:

استفاده‌ از موتور جستجوگر روسی‌ یک‌ ترفند امنیتی‌ است

تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۴

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: شبکه ملی اطلاعات باید دارای یک موتور جستجوی بومی باشد ولی اگر زمان یاری نکرد یا نتوانستیم باید موازی با اقدامات تولیدی جویشگر به سمت استفاده از سامانه‌های موتور جستجوی رقیب آمریکایی‌ها برویم.

به گزارش گرداب، سردار غلامرضا جلالی، در ارتباط با دیدگاه سازمان پدافند غیر عامل کشور از راه‌اندازی دفتر جویشگری خارجی در ایران اظهار کرد: بالاخره نباید فراموش کنیم همواره نیازمند سامانه‌های پایه در فضای سایبری هستیم که یکی از آنها موتور جستجو است.
 
وی ادامه داد: طبیعتا موتورهای جستجو با معیارهایی نظیر "امکان دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی دنیا و "سرعت پردازش" رتبه‌بندی می‌شوند و بر این اساس هر کشوری به سمت بهترین سرویس جویشگر می‌رود اما راه‌حل اساسی برای ما اختیار کردن موتور جستجویی بومی در شبکه ملی اطلاعات است.
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: حال اگر زمان یاری نکرد یا نتوانستیم به چنین موضوعی دست یابیم، باید موازی با اقدامات تولیدی جویشگر به سمت استفاده از سامانه‌های موتور جستجوی رقیب آمریکایی‌ها برویم.
 
اوافزود: لذا حرکت اخیر وزارت ارتباطات در راستای ثبت و راه‌ادازی دفتر یاندکس روسی در تهران می‌تواند رویکردی همسو با این دیدگاه باشد.
 
جلالی در پاسخ به این سوال که همین موضوع ناقض امنیت نیست؟، گفت: امنیت مفهومی نسبی است و باید تمام تلاش خود را برای ارتقای سطح آن به کار گیریم؛ در حال حاضر هیچ امنیتی در زمینه موتورهای جستجو نداریم زیرا تمام استفاده‌ها منوط به گوگل و یاهو شده است.
 
وی معتقد است که با دیدگاه بکارگیری سامانه‌های موازی با رویکرد امنیتی، می‌توان موجب کاهش وابستگی و آسیب‌پذیری‌های احتمالی شد.