Gerdab.IR | گرداب

بررسی سبک زندگی در فضای مجازی

تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۴

دبیرخانه پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام اولین نشست بین المللی «سبک زندگی و سلامت: فرهنگ و فضای مجازی» را ۳۰ دی‌ ۹۴ در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار می‌کند.

به گزارش گرداب، دبیرخانه پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام مستقر در دانشگاه تهران، اولین نشست بین‌المللی «سبک زندگی و سلامت: فرهنگ و فضای مجازی» را با هدف بررسی عوامل مختلف مرتبط با حوزه فرهنگ و فضای مجازی به ویژه فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی کشورهای اسلامی در تاریخ۳۰ دی‌ ۹۴ در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار می‌کند.

در این همایش که با همکاری مشترک دانشگاه تهران، کرسی فرهنگ و فضای مجازی: دو فضایی شدن جهان، یونسکو و مرکز پژوهشی سیاست‌های فضای مجازی دانشکده‌ مطالعات‌ جهان دانشگاه تهران انجام می‌گیرد، اندیشمندانی از کشورهای مختلف به ویژه از کشورهای اسلامی حضور دارند.

با توجه به ضرورت و اهمیت مباحث مربوط به فضای مجازی و سبک زندگی سالم، یکی از مهم‌ترین اهداف نشست، تبیین نظریه‌ها، مفاهیم، مسائل و راه حل‌های مرتبط با فرهنگ و فضای مجازی در جهت تغییر در سبک زندگی سالم در پرتو دو فضایی شدن مسیر زندگی و همچنین تدوین گزارش توصیفی وسیاستی برای ظرفیت‌ها و مسائل مرتبط با فرهنگ وفضای مجازی برای مسئولین وسیاستگذاران کشور می‌باشد.

مهم‌ترین موضوعات و محورهای مورد بحث در نشست عبارت از رسانه‌های اجتماعی و تغییر و تحولات جدید در کشورهای اسلامی، دو فضایی شدن سبک زندگی و چالش‌های مرتبط با سلامت انسان، محیط زیست و ارتباطات اجتماعی، فضای مجازی، سبک زندگی و چالش‌های اجتماعی و اخلاقی در روابط دوستی و خانوادگی، توسعه اینترنت و فناوری‌های ارتباطاتی و اطلاعاتی، شکاف دیجیتال و سواد رسانه‌ای در کشورهای اسلامی و فرهنگ سایبری و تغییرات در نحوه تعامل بین فردی و بین فرهنگی افراد با یکدیگر در فضای مجازی هستند.

از جمله سخنرانان این نشست، پروفسور اندرو فینبرگ، استاد دانشگاه سیمون فریزر کانادا، پروفسور سلمان سید، پروفسور جان اندرسون، دکتر محمد النواوی، دکتر سحر خمیس و دکتر مزمل حسین هستند.

علاوه بر پروفسور سعید رضا عاملی، دبیر همایش، اساتید برجسته داخلی از جمله پروفسور مهدی محسنیان‌راد، دکتر مسعود کوثری، دکتر مصطفی تقوی، دکتر سیدحسن حسینی و دکتر یونس شکرخواه به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

بر اساس این گزارش، همایش یادشده با حمایت مرکز ملی فضای مجازی، پژوهشگاه ارتباطات و اطلاعات، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود. این نشست از سلسله نشست‌های سبک زندگی و سلامت است که موضوع کلیدی اولین همایش فرهنگ و فضای مجازی است.

نشست دوم با عنوان سبک زندگی و سلامت: آب، توسعه پایدار و زندگی سالم در اسفند ماه ۱۳۹۴ و نشست سوم با عنوان سبک زندگی و سلامت: تهدیدهای جهانی خاک در اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ در دانشگاه تهران برگزار می‌شوند.

قابل ذکر است دبیرخانه پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام در سال ۱۳۷۱ به پیشنهاد ˈمحمدعبدالسلامˈ اولین دانشمند مسلمان که جایزه نوبل فیزیک رادریافت کرد، در دانشگاه تهران تاسیس شد.

شبكه دانشمندان جهان اسلام برای همكاری علمی و ارتباط بین دانشمندان مسلمان (ایرانی و غیر ایرانی) در دانشگاه تهران تشكیل شده است. از اهداف این شبكه ارتقاء علم و فناوری در ایران و سایر كشورهای اسلامی است. شرکت در همایش یادشده براای تمامی علاقه مندان آزاد است.