به گزارش
گرداب به نقل از گاردین، دو هفته قبل مدیران ارشد شرکت های فناوری آمریکایی نشستی را در پشت درهای بسته با مقامات امنیتی و اطلاعاتی اروپا برگزار کردند تا در مورد نحوه مقابله با عضوگیری داعش از اینترنت بحث و تبادل نظر کنند. زیرا استفاده از فیس بوک، گوگل، یوتیوب و توییتر برای عضوگیری از میان داعش به یکی از روش های متداول آنها مبدل شده است.
شریل سندبرگ مدیر فیس بوک در سخنانی در اجلاس داووس لایک زدن را روشی موثر برای مقابله با داعش دانست. وی به عنوان نمونه به تلاش های کاربران فیس بوک در آلمان برای لایک زدن صفحه ای متعلق به نژادپرست های نئونازی و سپس ارسال پیام های مثبت در آن اشاره کرد. او افزود: این صفحه ابتدا پر از پیام های تنفرانگیز و مبتنی بر عدم تساهل بود، اما بعدا توسط کاربران با پیام های مثبت و امیدوارکننده پر شد.
سندبرگ سپس به اظهارنظر در مورد داعش پرداخت و گفت: بهترین راه برای مقابله با عضوگیری داعش در فیس بوک، انتشار اظهارنظرهای افرادی است که توسط این گروه استخدام شده اند. از این طریق می توان فهمید تجربه واقعی حضور در داعش چیست. این افراد که فرار کرده اند می توانند بازگردند تا حقیقت را بگویند. اظهارنظر متقابل در برابر داعش بهترین پاسخ است.
جرد کوهن مدیر بخش ایده های گوگل در شرکت الفابت هم در سخنانی جداگانه در لندن در مورد روش مقابله با داعش گفت: در اینترنت در کوتاه مدت ما می توانیم به پیروزی های بزرگتری در برابر داعش دست یابیم.
مقامات سیاسی و قضایی آمریکا می گویند شرکت های فناوری این کشور برای جلوگیری از دسترسی تروریست ها به مردم عادی در فضای انلاین چندان تلاش نمی کنند. دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ماه گذشته از احتمال مذاکره با بیل گیتس موسسه مایکروسافت برای تعطیل کردن اینترنت در برخی نقاط برای متوقف کردن داعش خبر داده بود.
در نشست قبلی مدیران شرکت های فناوری آمریکا با مقامات آمریکایی آنان از فیس بوک خواسته بودند اطلاعات بیشتری در مورد فناوری در اختیار قرار دهد که به کاربران امکان می دهد دوستانی را که تفکرات انتحاری دارند را نشانه گذاری کنند. این احتمال وجود دارد که از فناوری مذکور به شکل گسترده تری توسط دیگر شرکت های فناوری برای شناسایی کاربران دارای تفکر رادیکال استفاده شود.