Gerdab.IR | گرداب

زوایای پنهان یک بازی؛

"کلش آف کلنز" لذتی از جنس کورتیزول

تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۴

کلشی ها همیشه از شور و هیجانی دم می زنند که هنگام بازی کردن کلش آف کلنز در چشمانشان هویداست، اما به چه قیمتی؟

به گزارش گرداب، بازی های کامپیوتری همیشه مورد حمله روانشناسان و منتقدان بوده اند ولی واقعا چرا نباید از این بازی ها لذت ببریم؟ این دسته از سرگرمی ها به راحتی در دسترس ما قرار می گیرند و می توانیم به سادگی از آن لذت ببریم اما چرا همیشه این لذت توسط جامعه شناسان و روانشناسان انکار می شود؟

اصلی که همیشه باید در ذهن ما باشد: برخی رفتار ها که ما از انجام آن لذت می بریم می توانند باعث ایجاد "اعتیاد" شوند. به گزارش Online Psychology Degress نمی توان گفت که آسیب ناشی از اعتیاد به بازی های کامپیوتری به اندازه مواد مخدر است ولی مغز و ذهن شما همان گونه رفتار می کند. درست مانند یک معتاد مواد مخدر، با دور شدن از لذت بازی کردن، به طور ناخودآگاه کلافه می شوید و روح و روان تان به هم می ریزد.

امروزه "کلش آف کلنز" به دلیل صدای دالبی و گرافیک حرفه ای یکی از پرطرفدار‌ترین بازی‌های رایانه‌ای در میان جوانان و خانواده‌های ایرانی است. بازی کلش یادآور قانون جنگل است، قانونی که در آن همیشه ضعیف ترها طعمه بی رحم ترها می شوند. در کلش، رحم، عطوفت، گذشت، انصاف و هر آنچه تداعی کننده این دایره از وا‍ژگان باشد به معنای بازنده شدن و شکست خوردن است، چیزی که کاملا متضاد با طبیعت انسانی است. لذت و اعتیاد به این بازی، مهربانی، انسانیت و گذشت را در روح شما می کشد و مغزتان را با قانون جنگلی در می آمیزد و به بدون آنکه متوجه شوید روحیات و شخصیت شما را تغییر می دهد.

دنیای کلشی ها حکایت از دنیایی است که برای ساخته شدن آن باید بجنگید و غارت کنید. دنیایی که هیچوقت صلح نخواهد داشت از روز اولش با جنگ بوده تا به الان و در آینده. در اصل قانون جنگل بخور تا خورده نشی...و دنیا از دو چیز ساخته میشه طلا و اکسیر (طلا=پول اکسیر=نفت)

در این بازی، تمام دست آوردهای شما به یکباره در یک شب با حمله یک قبیله عرب تمام و طلاهای شما به غارت برده می شوند. صبح از خواب بلند میشوی و میبینی قلعه ات نابود شده است. آتش میگیری تصمیم بر انتقام از اعراب شروع می شود و پس از حمله به آن ها تازه جگرتان حال می آید. اما براساس علم روانشناسی: لذت بعد از تنش جنون می آورد و تکرار روزانه آن شما را  تبدیل به کسی می کند که ذهنیتش با یک خطا درگیر و عصبانی می شود.

مریم عبدالهی، روانشناس، درگفتگو با خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این خصوص گفت: بازی هایی شبیه کلش به علت خشونت هایی که در درون آن نهفته است به مغز انسان ها آسیب می زند و شخصیت آنها را دچار مشکل می کند و حتی می تواند افراد را دچار سردرگمی، حواس پرتی و افزایش روحیه ی خشونت طلبی کند.

وی ادامه داد: تکرار حس خشنونت در انسان و هیجان منفی باعث ترشح مکرر هرمون کورتیزول در مغز و تخریب شخصیت فرد خواهد شد. پس چند لحظه ای بایندیشیم لذت به چه قیمتی؟