Gerdab.IR | گرداب

انحلال «سروش» صحت ندارد

تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴

مدیرعامل روزنامه جام جم درباره ادغام انتشارات سروش و روزنامه جام‌جم گفت: برند سروش، منحل نمی‌شود بلکه ذیل یک عنوان و در کنار روزنامه جام‌جم حفظ می‌شود.

به گزارش ، مراد عنادی رئیس موسسه و مدیرمسئول روزنامه جام‌جام درباره ادغام انتشارات سروش و روزنامه جام‌جم گفت: بحث یکپارچه‌سازی بازوهای مکتوب رسانه ملی یعنی روزنامه جام‌جم و انتشارات سروش از مدت‌ها پیش یعنی از سال ۸۸ مطرح بوده است. حتی در مصوبه کمیته سازماندهی شرکت‌های سازمان صدا و سیما این مساله مطرح بوده که سروش و جام‌جم ادغام شوند. این تصمیم در سنوات گذشته عملی نشد ولی اخیرا با توجه به سیاست چابک سازی سازمان  قرار شد این اتفاق بیافتد.

وی افزود: یکی از دلایل عمده این تصمیم، یکپارچه سازی و پرهیز ار موازی کاری است. موسسه جام جم خود دارای یک معاونت فرهنگی بود و کتاب چاپ می‌کرد. از طرف دیگر انتشارات سروش نیز به چاپ کتاب مبادرت داشته و دارد. در چنین شرایطی طبیعی است که سازمان صدا و سیما سعی در یکی کردن نهادهای منتشر کننده و یکپارچه سازی رسانه های مکتوب خودداشته باشد.

* انحلال «سروش» صحت ندارد

عنادی افزود: در این میان، در برخی رسانه‌ها چنین مطرح شد که  انتشارات سروش منحل خواهد شد. در حالی که چنین چیزی صحت ندارد چراکه  برند سروش،حفظ خواهد شد و در کنار روزنامه جام جم. یعنی هر دو نهاد، اسم خودشان را خواهند داشت و سروش با جام جم هماهنگ خواهد شد و مدیرعامل خودش را هم خواهد داشت اما مدیرعامل سروش، از طریق رئیس  موسسه جام جم انتخاب خواهد شد.

مدیرمسئول روزنامه جام‌جم در ادامه گفت: این کار بیشتر در جهت تعدیل ساختاری و هماهنگی در تولید آثار مکتوب، صرفه جویی و جلوگیری از موازی کاری در سازمان انجام می‌شود. همان طور که اشاره کردم، تصمیم این کار از سال ۸۸ گرفته شده بود اما عملیاتی شدنش به امسال موکول شد.

عنادی در پاسخ به این سوال که بعد از این ادغام، تکلیف فروشگاه‌های ترنجستان سروش چه می‌شود، گفت: سروش یک برند معتبر است که سال هاست برای خود فروشگاه و چاپخانه دارد. این فروشگاه ها و چاپخانه جزو اموال سروش هستند و تحت همین نام هم حفظ خواهند شد. قرار نیست اتفاق خاصی بیافتد.

* توقع سازمان درآمدزایی «سروش» است

این مدیر فرهنگی در ادامه این گفتگو گفت: درباره فروشگاه های ترنجستان سروش، با رعایت مصالح و منافع رسانه ملی تصمیم گیری خواهد شد. باید به این نکته هم اشاره کنم که فلسفه وجودی نهادهایی مانند انتشارات سروش برای سازمانی مانند صدا و سیما در این بوده که باری از دوش سازمان بردارند و نه اینکه از سازمان یارانه بگیرند.

عنادی تأکید کرد: در حال حاضر هم که سازمان صدا و سیما مشکلات مالی دارد، توقع دارد سروش درآمدزا باشد. بنابراین باید تمهیداتی اندیشیده شود و از طرفی باید برای ۵ میلیارد تومان کتابی که در انبارهای سروش هستند باید بازاریابی شود تا به فروش برسند. در بین این  کتاب‌ها، آثار بسیار نفیس و ارزنده ای هم وجود دارند که بایستی به فروش برسد.

وی در پاسخ به سوال دیگر درباره پیامدهایی چون تعدیل نیرو در پی این ادغام درون سازمانی گفت: در این زمینه کمیته‌ای تشکیل خواهد شد که فرایندهای حقوقی و اشتغالی نیروها در آن لحاظ و بررسی می شود.

مدیرعامل جام‌جم در پایان تصریح کرد: سعی خواهیم کرد حقوق همه کارکنان را رعایت کنیم. برخورد ما، برخورد حذفی نخواهد بود بلکه با یک فرمول و سیاست گذاری جدید، جایگاه سروش را حفظ خواهیم کرد.