Gerdab.IR | گرداب

اپراتورهای موبایل و OTT گردهم آمدند

تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۴

معاون وزیر ارتباطات گفت: زمینه فعالیت شبکه‌های اجتماعی و OTT با استفاده از مشاوران خارجی طراحی و تعریف کرده‌ایم که چارچوبی از آن را روی سایت سازمان تنظیم و مقررات قرار داده‌ایم.

به گزارش گرداب، علی‌اصغر عمیدیان در نشست شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد: سال گذشته در نظر گرفتیم تا از 3 شبکه اجتماعی حمایت کنیم و با بررسی چالش‌های امنیتی، پالایشی و سرمایه‌گذاری زمینه فعالیت آنها را به میدان عمل نزدیک‌تر کنیم.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه به عنوان نماینده دولت تحت سوال بودیم که چرا شبکه‌های اجتماعی داخلی شکل نمی‌گیرد، گفت: در نشست مشترکی با شورای عالی فضای مجازی و کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، کمیته‌ای چهارجانبه تشکیل شد و رگولاتوری سازمان فناوری اطلاعات متولی ارائه مدلی برای کسب و کارهای شبکه‌های اجتماعی آغاز شده است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه هفته گذشته با اپراتورهای موبایل، مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی داشتیم، گفت: موضوعاتی از قبیل اقتصاد سرمایه‌گذاری، فنی و زیرساخت‌ها، مقررات و قانونگذاری و امنیتی در این نشست مورد بحث قرار گرفت و در آن نمایندگان بخش‌ها نظرات خود را ارائه دادند که به عنوان مثال توسعه‌دهندگان شبکه‌های اجتماعی معتقد بودند هزینه‌های بالای توسعه سرویس به گونه‌ای است که باید پشتوانه حاکمیتی برای آنها ایجاد شود.

وی افزود: خدمات OTT فقط ارتباطی نیست اما با این حال اپراتورها معتقد بودند این بسترها باید حریم خودشان را حفظ کنند؛ به عبارتی دیگر اگر این شبکه‌ها درست مدیریت نشوند ممکن است به عنوان رقیب اپراتورها مطرح گردند.

عمیدیان گفت: توسعه OTT موجب افزایش بهره‌وری و سرمایه‌گذاری اپراتورها شود اما اپراتورها می‌گویند این شبکه‌ها نباید روی خدمات صوتی تمرکز داشته باشند هرچند صوت در حال افول است.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: اپراتورهای موبایل می‌گویند مباحثی حقوقی و امنیتی نیز باید به صورت شفاف مشخص شوند تا مدل تجاری برد‌بردی قابل تعریف باشد.

وی با بیان اینکه 3 کارگروه در زمینه‌های زیرساخت، قوانین و سرمایه‌گذاری شکل می‌گیرد، گفت: قطعا معتقدیم که تامین مدل کسب و کار توسط حاکمیت صورت گیرد و این نباشد که از جیب بخش خصوصی تمام هزینه‌ها را پشتیبانی کنیم.

عمیدیان افزود: ما به عنوان حاکمیت چارچوب تعیین می‌کنیم و شرایط صدور پروانه را تسهیل می‌گردانیم؛ اعتقادی به صدور مجوز نداریم اما در جلسه‌ای که با اپراتورها و نمایندگان شبکه‌های اجتماعی داشتیم گفتند در تعاملات بین‌المللی و کاری دچار مشکل نشوند بهتر است که مجوزی در این راستا ارائه شود.