در راستای‌ساماندهی فضای‌مجازی؛

مصوبه ای برای محدودیت تبلیغات نامعقول شبکه‌های اجتماعی خارجی در رسانه‌ها

تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۴

تبلیغات گسترده پیرامون شبکه پیام‌رسان تلگرام در رسانه ملی، مطبوعات و خبرگزاری‌ها موجب شده تا مصوباتی جداگانه برای برخورد با این رویه از سوی یکی از نهادهای تصمیم‌گیر، ابلاغ شود.

به گزارش گرداب، مدتی است در شبکه‌‌های اجتماعی پیامی مبنی بر ممنوعیت تبلیغات تلگرام در کانال‌های تلویزیونی دست به دست می‌شود و مفهوم آن پیام به شرح "همکاران محترم ارزیاب و ناظر پخش، موکدا یادآور می‌شود هرگونه تبلیغ و نام بردن از تلگرام در برنامه‌ها (چه توسط گوینده یا زیرنویس) مطلقا ممنوع است و به هیچ عنوان قابل اغماض نیست."

رواج تبلیغات کانال‌های تلگرامی برنامه‌های صداوسیما و شبکه‌های رسانه ملی توسط ابزاری که خود به عنوان رسانه‌ شناخته می‌شود، کمی عجیب و غیرمعقول بود.

این اتفاق در حالی می‌افتاد که برنامه‌های تلویزیونی شدیدا مانع هرگونه تبلیغ از برندهای داخلی یا بسترهای ارتباطی توسعه یافته توسط برنامه‌نویسان داخلی می‌شدند.

جمعی از دارندگان پیام‌رسان‌های داخلی و مخصوصا حسام آرمندهی –مؤسس کافه بازار- که از جمله افرادی است که در بسیاری از برنامه‌های مرتبط با کارآفرینی و فناوری حضور یافته و به ارائه دیدگاه‌هایش پرداخته است، در نشست تخصصی شبکه‌های اجتماعی و OTTها وزارت ارتباطات، روبروی نماینده کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ایستادند و گفتند بهتر است به جای فیلترینگ صرف سایت‌ها، راهی هم برای جلوگیری از تبلیغ بسترهای خارجی بیابید.

وی با بیان اینکه باید با شرکت‌های داخلی و خارجی به طور یکسان برخورد شود، ابراز کرد: وقتی قرار نیست امتیازی ویژه برای شرکت‌های داخلی در نظر گرفته شود حداقل میزان آزادی خارجی‌ها بیشتر از داخلی‌ها نباشد.

او افزود: گاها برای کافه بازار که محتوای خاصی را عرضه نمی‌کند و بستری برای ارائه اپلیکیشن است، احکام قضایی صادر می‌شود که جای تعجب دارد اما شبکه‌های خارجی بدون هیچ محدودیتی در کشور فعالیت می‌کنند.

آرمندهی گفت: هر زمان به این چالش‌های اساسی فکر نکنیم، راه به جایی نخواهیم برد.

اما این اظهارات کارشناسانه در حالی مطرح شد که حدود یکی دو ماهی می‌شود کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه دو مصوبه را به سازمان صداوسیما و وزارت ارشاد بخش معاونت مطبوعاتی در راستای ممنوعیت رواج تلگرام و شبکه‌های پیام‌رسان خارجی داشته است.

در حالیکه زمزمه این موضوع در همان نشست تخصصی نیز به گوش می‌رسید اما به طور رسمی بیان نشد.

در راستای این دو مصوبه صداوسیما به هیچ عنوان نباید کانال‌های تلگرامی برنامه‌های تلویزیونی را از طریق تریبون و زیرنویس اعلام کند و مطبوعات و خبرگزاری‌ها نیز نباید مدام از کانال‌هایشان در این شبکه و فعالیت آنها بگویند.

با این حساب به نظر می‌رسد که قرار است در قالبی هدفمند با این ابزارهای ارتباطی برخورد شود تا زمینه‌ای برای به حاشیه رفتن آنها، فراهم نباشد.

به نظر می‌رسد دستورالعمل ابلاغی سازمان صداوسیما که در ابتدا مطرح شد و تصویر آن مدام در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود نیز در این راستا باشد.