Gerdab.IR | گرداب

مستند مرزهای شیشه‌ای (3) + متن

تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۸۹

 

 
 
اختصاصی گرداب- نظر به تخصصی و کارشناسی بودن متون استفاده شده در مستند مرزهای شیشه ‌ای (اعم از پلاتو و نریشن)اهم موارد اشاره شده در مستند شماره (3) جهت استفاده بیشتر مخاطبان فرهیخته تقدیم می ‌شود:
 
اينترنت، فضاى آزادى است كه هر فردى با كمترين هزينه، مى­ تواند افكار و انديشه ­هايش را با استفاده از آن، در معرض ديد مخاطبان قرار دهد. نگاهی به وضعیت تولید محتوا در کشورهای توسعه یافته نشان می ­دهد که امروزه بیش از60 درصد از مردم در کشورهای غربی به نوعی در تولید محتوا در فضاي مجازي مشارکت دارند.
 
بستر­سازی برای کاربران داخل و خارج از کشور برای حضور فعال در تولید محتوا و همچنین ارائه آموزشهای لازم در بستر وب برای کاربران داخلی از طریق فرآیندسازی و جلب اعتماد و در نهایت جلب مشارکت از جمله راهکارهایی است که جریانهای معاند برای نقش ­آفرینی بیشتر ایرانیان در فضای مجازی در راستای اهداف خود به کار می ­گیرند.

اگر در رسانه ­های دیداری و شنیداری تخصص و تجربه مهمترین رکن در تولید برنامه­ و محتوا به شمار می ­رود، اما فضای مجازی این انحصار را از بین برده و امروزه شاهد هستیم که اغلب افرادی که تحت عناوین و اهداف مختلف چه در راستای تخریب فرهنگی و ترویج فساد در این فضا و چه افرادی كه در مقابل این جریانها حضور دارند، اغلب دارای سنین پایین و از نسل پس از انقلاب مي ­باشند؛ امری که ورود به این حوزه را با ويژگي ­ها و ظرافتهاي خاصي روبرو کرده است.

از جمله موارد و موضوعاتی که در مفاهیم تولید شده در اینترنت و با هدف تضعیف کشورمان مورد بهره ­برداری قرار می گیرد، ایجاد شک و تردید در مورد داشته ­های خود و کم ارزش و بی ­ارزش جلوه دادن آنها و در طرف مقابل ایجاد و تعریف ارزشهای نوین منطبق بر ارزشهای غربی با هدف به فراموشی سپردن و کم رنگ کردن جایگاه ارزشهای دینی و ملی است که هوشمندی جوانان و خانواده ­ها به دفع اثرات این حرکات و هجمه­ ها، کمک خواهد نمود.

از جمله ویژگی ­های تولید محتوا در فضای اینترنت قایل به فرد بودن آن و امکان شکل­ گیری محتواهای به شدت تأثیر گذار بدون نیاز به کار تیمی و صرفاً بر اساس عمل یک فرد و یا افرادی محدود بدون نیاز به سرمایه ­گذاری است که در هر دو بخش منفی و مثبت مي ­توانند به تولید موضوعات مختلف بپردازند.

اینترنت ابزاری در اختیار بشر امروز است که باید با نگاهی مثبت به این فضا در عین شناسایی نقاط آسیب ­پذير و آسيب ­رسان آن در جهت تقویت جنبه ­های مثبت حرکت نمود و تولید محتوای کنترل شده در جهت برآورده کردن نیازهای کاربران داخلی و همچنین تولید محتوا در جهت جذب کاربران از کشورهای به اصطلاح مهاجم در این فضا بايد مد نظر قرار گيرد.
اين امر می ­تواند ضمن کاهش آسیب ­های وارده بر مخاطبان داخلی، موجبات تحلیل انرژی طرف مهاجم به واسطه سرگرم نمودن آنها برای دفع اثرات ناشي از استقبال مردم خود، از مفاهیم اخلاقی و دینی ارائه شده و آشکار ساختن چهره واقعی آنها در نزد مردمانشان را فراهم آورد.