Gerdab.IR | گرداب

رتبه خوب ایران در ثبت دامنه‌های اینترنتی

تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۵

با آغاز ارائه خدمات شبکه اینترنتی از سال 1373 و با گذشت بیش از دو دهه از فعالیت‌های پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و مرکز ثبت دامنه‌های اینترنتی، در حال حاضر ایران با بیش از 760 هزار دامنه فعال اینترنتی جزو برترین کشورهای جهان از نظر رشد دامنه اینترنتی قرار دارد.

به گزارش گرداب،‌ ایران در ابتدای دهه 1370 توسط مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات که از سال 1376 با ارتقا به پژوهشگاه به «پژوهشگاه دانش‌های بنیادی» تغییر نام داد، به شبکه جهانی اینترنت پیوست و در 13 فروردین ماه 1373 با ثبت دامنه اینترنتی ملی ایران (ir.) توسط این مرکز که هنوز هم تنها نهاد ثبت اسامی قلمرو دامنه‌های اینترنتی در ایران است که به رسمیت شناخته می‌شود، ارائه خدمات شبکه اینترنت (ISP) در کشور آغاز شد.

ثبت دامنه ملی «ir.» یکی از اقدامات موثر در قلمرو اینترنت ایرانی محسوب می شود که توانست مشخصه‌ای تعیین شده برای هویت ایران در فضای اینترنت شکل دهد. دامنه اینترنتی (Internet domain) پسوندی است که در بخش‌های پایانی نشانی اینترنتی وب‌گاه‌ها می‌آید.

با گذشت بیش از دو دهه، اوایل سال 1394 تعداد دامنه‌های فعال ir ثبت شده به بیش از 622 هزار دامنه رسید و با احتساب سایر دامنه‌های ثبت شده از جمله co.ir، ایران، ac.ir ،sch.ir ،id.ir ،gov.ir ،org.ir و net.ir، مجموعا حدود 632 هزار دامنه اینترنتی در ایرنیک، مرکز ثبت دامنه‌های اینترنتی مرتبه‌اول کشوری ثبت شد.

سازمان دامنه‌های اروپا (CENTR) در حال حاضر 53 عضو اصلی، 9 عضو وابسته و 12 عضو ناظر دارد و بیش از 80 درصد همه دامنه‌های کشوری ثبت شده از سراسر جهان را شامل می‌شود. دامنه اینترنتی ir. در سال 2013 به عنوان برترین دامنه کشوری از نظر میزان رشد در بین کشورهای عضو این سازمان معرفی شد.

با توجه به آخرین آمار منتشرشده در سال 1394 از سوی مرکز ثبت دامنه‌های اینترنتی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، 763795 دامنه توسط کاربران ایرانی ثبت شده است که در مقایسه با آمار 632 هزار دامنه اینترنتی در فروردین ماه، افزایش بیش از 130 هزار دامنه از ابتدای سال را نشان می‌دهد.

این آمار همچنین نشان می‌دهد پسوند «ir.» با تعداد دامنه ثبت‌شده 754906، همچنان در صدر ثبت دامنه‌های فعال اینترنتی است.

پس از آن به ترتیب پسوندهای «co.ir» با 3710، «ایران» با 2274، «ac.ir» با 1519، «id.ir» با 396، «sch.ir» با 348، «org.ir» با 312، «gov.ir» با 288، و «net.ir» با 42 دامنه، سایر دامنه‌های اینترنتی ثبت‌شده و فعال در کشور هستند.

در حال حاضر ایران از نظر تعداد دامنه اینترنتی فعال کشوری، بزرگترین کشور در منطقه است و از کشورهایی نظیر سنگاپور، مالزی، هنگ‌کنگ، ترکیه، اسلواکی، یونان و فنلاند هم پیشی گرفته و با رشد 45 درصدی در سال، در رتبه‌های نخست فهرست کشورهای برتر جهان از نظر رشد دامنه اینترنتی قرار دارد.