مستند مرزهای شیشه‌ای (4) + متن

تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۸۹

 

 

اختصاصی گرداب- نظر به تخصصی و کارشناسی بودن متون استفاده شده در مستند مرزهای شیشه ‌ای (اعم از پلاتو و نریشن) اهم موارد اشاره شده در مستند شماره (4) جهت استفاده بیشتر مخاطبان فرهیخته تقدیم می ‌شود: 
 
امروز مطبوعات، خبرگزاري ­ها و به طور كامل وسايل ارتباط جمعي، تاثير بسزايي در آگاهي مردم دارند و مي­ توانند نظري را به راحتي ابقا، القا و يا محو سازند، حتي توانايي مشروعيت بخشيدن به عملي نادرست يا تخريب عملي مطلوب به آساني از آن ها برمي­ آيد.
 
فضاي مجازي، فرصتي جديد براي حضور رسانه ­ها به وجود آورده كه بتوانند در اين فضا با هدايت مخاطبين خودشان در جهت منافع از پيش تعريف شده حركت كنند.
 
امپرياليسم ارتباطي با بهره ­گيري از تكنولوژي ­هاي جديد ارتباطي، با قدرت پوشش ­دهي بالاي خود موجب گسترش سيطره خود بر سراسر جهان شد و باعث شکل گیری نوع جديدي از امپرياليسم شد كه به آن امپرياليسم ارتباطي يا همان امپرياليسم رسانه ­اي مي­گويند.
 
امپرياليسم رسانه ­اي را بي ­ترديد بايد شکل مدرني از امپرياليسم قلمداد کرد که شاکله ­ها و بنيان ­هاي آن در دهه 1950، مشخصا در آلمان غربي و پشت دروازه­ هاي کمونيسم در بحبوحه جنگ سرد از سوي ايالات متحده بنا شد.
 
امريکا با افراشتن آنتن ­هاي متعدد راديويي و تلويزيوني در شهر برلين، در قلب ميهن سرخ کمونيستي رسوخ مي­ کرد، بدون اين که نيازي به مداخله نظامي داشته باشد و اين پيشروي تا آنجا ادامه يافت که پس از گذشت 2 دهه، در اواخر دهه 70 ميلادي، در مسکو نيز مي ­شد شعبه ­هايي از رستورانها و فروشگاههاي آمريكايي را به راحتي پيدا کرد که مشتريان در آنجا با ولع به مصرف محصولات آمريكايي مشغولند.
 
كشورهاي سلطه ­گر با در دست داشتن تكنولوژي ­هاي نوين ارتباطي، صاحب قدرت غيرقابل انكار جهاني هستند. اين قدرت ­هاي مرموز مي ­توانند روند رويدادها را تسريع و حتي وارونه و تحريف نمايند و اذهان عمومي جهان را به نفع خود همراه كنند.
 
امروزه با همه ­گير شدن اينترنت در سراسر جهان شكل جديدي از رفتارهاي غرب در اين فضا شكل گرفته است و انحصار­طلبي كشورهاي توسعه­ يافته و استفاده از اين فضا براي تسلط كامل فكري بر اذهان به عينه قابل مشاهده است؛ موضوعي كه مي ­تواند به شكل ­گيري نوعي جديد از امپرياليسم با نام امپرياليسم سايبري منتهي شود.
 
با وجودي كه براي حضور و نفوذ رسانه ­اي در جوامع و فرهنگ ­هاي مختلف علاوه بر تسلط بر شيوه هاي رفتاري مردم در آن جوامع، سخت ­افزار و تجهيزات مخابراتي و رسانه ­اي نيز مورد نياز مي­ باشد، اما فضاي مجازي و اينترنت فرصتي بي بديل را به وجود آورده است كه در بستر وب و فضاي اينترنت كه صاحبان قدرتهاي رسانه ­اي ايجاد ­كننده آن بوده ­اند، بتوان هم سطح با آنها و در جهت تأمين منافع ملي و البته در جهت مخالفت با دروغ پردازي ­ها و جريان سازي هاي نادرست آنها اقدام نمود؛ موضوعي كه تأخير در آن مي ­تواند فرصت استثنايي موجود را به تهديدي جدي براي ما تبديل نمايد.

 

تعيين و تشخيص نيازهاي اطلاعاتي افراد و خانواده ها در جوامع غربي و تلاش در جهت خلق و ايجاد مفاهيم جديد مبتني بر آموزه ­هاي ديني و اخلاقي در اين حوزه با هدف هدايت مخاطب خارجي مي ­تواند به عنوان جرياني در مقابل جريان سلطه­ گر و انحصارطلب در فضاي مجازي تبديل شود. چرا كه يكي از مهمترين عواملي كه قدرت نفوذ رسانه ­هاي غربي در بستر وب را تضمين مي ­كند، استقبال مخاطب از مفاهيم ارائه شده آنها است و هر چقدر كه اين علاقه ­مندي و استقبال دستخوش تغييرات گردد، به نوعي در جهت مخالف اهداف آنها بوده و مي ­تواند قدرت و حضور موثر ما را به نمايش بگذارد.

 

به هر صورت در دنياي امروز يك واقعيت رسانه ­اي وجود دارد و آن جنگ ذهنيت ها براي تغيير عينيت هاست و اين اساس جنگ رسانه ­اي امروز است. اين مسير تاريخي ادامه خواهد داشت و رسانه ها در واقع به ابزارهاي تصويرسازي تبديل شده اند و راه بقا در اين فضا چيزي نيست جز سعي و تلاش براي ارتقاي سواد رسانه ­اي و نوع و ميزان مصرف رسانه ­اي. درست مثل يك شخص كه در غذاي خود مراقب چربي و شيريني و غيره هست، بايد مردم در يك جامعه نيز بتوانند سفره و رژيم رسانه اي خود را هم درست انتخاب كنند و البته هرچقدر در چرخش و گردش پيام ها و اطلاعات فضاي سهل تري وجود داشته باشد، امكان تأثيرگذاري بيروني بر مخاطب داخلي به شدت پايين مي آيد.