Gerdab.IR | گرداب

رشوه گوگل به مشتریان مایکروسافت

تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵

به تازگی شرکت‌هایی که با مایکروسافت قرارداد استفاده از محصولات آفیس را امضا می‌کنند با پیشنهادهایی از سوی گوگل مواجه می‌شوند که شامل کاهش هزینه‌ها، مشاوره و تخفیف در محصولات است.

به گزارش گرداب، از زمان به وجود آمدن اپلیکیشن‌های اداری گوگل (Google Apps for Work) مشخص بود که این نرم‌افزارها و سرویس‌ها رقیب مستقیم آفیس مایکروسافت هستند. در حالی آفیس ۳۶۵ با اختلاف زیاد نسبت به رقبا پیشتاز این میدان است، ظاهراً گوگل قصد ندارد از رقابت با سرویس‌های مایکروسافت دست بکشد.

به تازگی شرکت‌هایی که با مایکروسافت قرارداد استفاده از محصولات آفیس را امضا می‌کنند با پیشنهادهایی از سوی گوگل مواجه می‌شوند که شامل کاهش هزینه‌ها، مشاوره و تخفیف در محصولات است. مهم‌ترین قسمت این پیشنهاد استفاده‌ی رایگان از گوگل اپس در طول مدت قرارداد با مایکروسافت است. قراردادهای تجاری بین شرکت‌ها و مایکروسافت معمولاً به این صورت است که شرکت طرف قرارداد موافقت می‌کند که برای مدتی مشخص (معمولاً سه سال) از محصولات و سرویس‌های مایکروسافت استفاده کند و در این مدت به استفاده از محصولات مایکروسافت پایبند باشد. اینجا است که گوگل وارد می‌شود.

سال گذشته رئیس بخش محصولات اداری گوگل، امیت سینگ، در مصاحبه با بیزینس اینسایدر توضیح داد که گوگل قصد دارد تقریباً ۸۰ درصد مشتریان مایکروسافت را از چنگ این شرکت برباید. امیت سینگ اینگونه توضیح داد که اگر محصولات را کنار هم قرار بدهید و از مشتریان بخواهید آن‌ها را با هم مقایسه کنند، آن‌ها خودشان قادر به تشخیص محصول برتر خواهند بود. پیشنهاد جاه‌طلبانه‌ی گوگل در ماه اکتبر سال گذشته با ارائه‌ی رایگان گوگل اپس در کنار آفیس رنگ واقعیت به خود گرفت.

در اصل، قرار بود پیشنهاد گوگل تنها به شرکت‌های متوسط و بزرگی ارائه شود که به دنبال جایگزینی برای آفیس هستند. با این حال این پیشنهاد چندان هم رایگان نبود. شرکت‌هایی که توافقنامه‌ی استفاده‌ی رایگان از نرم‌افزارهای گوگل را در مدت ۳ ساله‌ی قرارداد با مایکروسافت امضا کنند، مجبور خواهند بود پس از اتمام قرارداد با مایکروسافت به مدت یک سال از خدمات گوگل استفاده کنند و بابت آن هزینه بپردازند. هزینه‌ی استفاده از محصولات اداری گوگل نیز ۵ تا ۱۰ دلار برای هر کاربر در نظر گرفته شده است. برای مقایسه، مایکروسافت مبلغی برابر با ۸ دلار به ازای هر کاربر آفیس ۳۶۵ را از شرکت‌ها طلب می‌کند. بنا به گزارش بیزینس اینسایدر، گوگل حتی حاضر شده است برای آموزش گوگل اپس به کاربران جدید، به نمایندگی‌های فروش نرم‌افزارهای تجاری پول پرداخت کند.

حتی خود آقای سینگ، رئیس بخش محصولات اداری گوگل، معترف است که گوگل اپس تنها ۸۰ درصد کارایی نرم‌افزارهای مایکروسافت آفیس را دارند؛ اما ادعا دارد که این فاصله‌ی کارایی عمداً توسط گوگل در نظر گرفته شده است. آقای سینگ می‌گوید گوگل قصد ندارد تا نرم‌افزارهای خود را به زور به شرکت‌ها تحمیل کند، بلکه با پیشنهاد رایگان خود می‌خواهد آن‌ها را متقاعد کند تا از خدمات گوگل استفاده کنند. هرچند بسیاری از کاربران، قابل اطمینان بودن و ویژگی‌هایی که مایکروسافت با محصولات آفیس خود ارائه می‌دهد را ترجیح می‌دهند.

پس از ارائه‌ی گزارش مالی سه ماهه‌ی اول ۲۰۱۶ توسط مایکروسافت مشخص شد که تعداد کاربران آفیس ۳۶۵ با رشدی خیره کننده به ۶۰ میلیون نفر رسیده است. هر دو سرویس رشد در تعداد کاربران را تجربه کرده‌اند، اما در مقایسه، آفیس مایکروسافت کاربران بسیار بیشتری نسبت به گوگل اپس دارد. ظاهراً رشد استفاده از محصولات اداری گوگل برای تیم توسعه دهنده آن چندان رضایت بخش نبوده است. هفته‌ی گذشته گوگل اعلام کرد که حاضر است حتی با شرکت‌هایی که تعداد کارمندانشان حدود ۱۰۰ نفر است نیز قرارداد امضا کند.

بازی در این میدان برای گوگل بسیار آسان‌تر است، چرا که استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های کوچک محصولات اداری گوگل را به نرم‌افزارهای نسبتاً گران قیمت‌تر مایکروسافت ترجیح می‌دهند.

هرچند گوگل اپس برای رسیدن به جایگاه آفیس در ادارات راه درازی را در پیش دارد، اما بعید به نظر می‌رسد گوگل تشویق شرکت‌ها به استفاده از محصولات خود را متوقف کند.
منبع: زومیت