نقدی بر یک‌رفتار‌عجیب در‌ رسانه‌ملی؛
سازمان صداوسیما بعد از اجرای مصوبه ابلاغ شده توسط کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در راستای ممنوعیت رواج تلگرام و شبکه‌های پیام‌رسان خارجی به هیچ عنوان نباید کانال‌های تلگرامی برنامه‌های تلویزیونی را از طریق تریبون و زیرنویس اعلام کند. این در حالی است که عموم برنامه های تلوزیونی در این شبکه های اجتماعی حضوری فعال دارند.
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۲۱۱۳۸
گروه فرهنگ و جامعه گرداب؛ ماجرای کانال های تلگرامی این روزها قصه ای شده پر فراز و نشیب؛ برخی موافقند و برخی مخالف. هر کدام هم ادله و استدلال‌های خود را مطرح می کنند و از "ظنّ" خود به قضیه می نگرند.
موافقان محبوبیت امروز تلگرام را دستمایه قرار می دهند و با فیلترینگ مخالفند و مدعی اند که اگر تلگرام فیلتر شود، همان اتفاقی می افتد که با فیلترینگ وی چت و وایبر و ... به وقوع پیوست و قطعا یک نرم افزار جدید مانند تلگرام جایگزین خواهند شد اما مخالفان حرف دیگری دارند.
آنها معتقدند امنیت این شبکه ها و نظارت های اخلاقی بر آنها تنها زمانی برای ما مقدور خواهد بود که سرور آنها در داخل کشور باشد یا بتوانیم از یک محصول داخلی حمایت کنیم و آن را جایگزین نمونه های خارجی نماییم.
چند خط بالا مجملی بود بر تفاوت نگاه دو دسته موافقان و مخالفان شبکه های داخلی و خارجی؛ اما در این بین یک اتفاق جالب در رسانه ملی به وقوع پیوسته و آن اینکه مدیران صدا و سیما در برزخ حمایت یا عدم حمایت از تلگرام گیر کرده اند.
اکثر برنامه ها و شبکه های رسانه ملی در تلگرام کانال اختصاصی دارند اما مجریان آنها اجازه استفاده از نام "تلگرام" را ندارند و مدام تاکید می کنند به آدرس کانال ما در فضای مجازی بپیوندید!


ماجرای اسم نبردن از "تلگرام" در رسانه ملی چیست؟
کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه دو مصوبه را به سازمان صداوسیما و وزارت ارشاد بخش معاونت مطبوعاتی در راستای ممنوعیت رواج تلگرام و شبکه‌های پیام‌رسان خارجی داشته است.
در راستای این دو مصوبه صداوسیما به هیچ عنوان نباید کانال‌های تلگرامی برنامه‌های تلویزیونی را از طریق تریبون و زیرنویس اعلام کند و مطبوعات و خبرگزاری‌ها نیز نباید مدام از کانال‌هایشان در این شبکه و فعالیت آنها بگویند.


مدیران رسانه ملی پاسخ دهند!
اندکی تامل به خوبی نشان می دهد که هدف از این دو مصوبه که سازمان صداوسیما را ملزم به تبعیت می کند، عدم رواج تلگرام و نرم افزارهای پیام رسان خارجی است.
شکی نیست یکی از نهادهای تاثیرگذار در محبوبیت فعلی شبکه های اجتماعی خارجی، عملکرد سازمان صدا و سیماست. در سال ها و ماه های گذشته، شبکه های اجتماعی خارجی بارها  و با عناوین مختلف از رسانه ملی تبلیغ شد. از استفاده از  آنها به عنوان یک مرجع خبری گرفته تا حضور مستقیم و ایجاد کانال و صفحه در آنها. این در حالی است که برنامه های صدا و سیما به دلیل مسائل بازرگانی، حق نام بردن از شبکه های اجتماعی داخلی را ندارند.
اما آیا با این روندی که مدیران رسانه ملی در پیش گرفته اند جلوی رواج این شبکه ها گرفته خواهد شد؟! هر چند رسانه ملی در تبلیغ پیام رسان تلگرام، نقش ایفا کرد اما رفتار فعلی  این سازمان، نقشی در کاهش محبوبیت آن نخواهد داشت.
ضمن اینکه به نظر می رسد چنین رفتاری هم نوعی توهین به کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است و هم  باعث کلافگی مجریان و مسئولان برنامه های سیما و همچنین مخطابان آنها می شود.
به عنوان مثال عادل فردوسی پور مجری برنامه نود شب گذشته و در برنامه خود زمانی که می خواست آدرس کانال تلگرامی برنامه اش را معرفی کند، با چاشنی عصبانیت و کلافگی گفت: «بگيم تلگرام چه اشكالى داره، كانال مجازى چيه!»
البته این اولین بار نبود که یک مجری رسانه ملی به این شکل اعتراض خود را ابراز داشت و پیش از این پیمان طالبی مجری برنامه "مردم چی میگن" شبکه سه سیما نیز با ادبیاتی مشابه نام تلگرام را بر زبان آورده بود.
حال باید منتظر ماند و دید مدیران رسانه ملی که ماموریت دارند با رعایت راهبردهای کلان نظام، در فضای مجای حضوری موثر داشته باشند، حداقل تکلیف خود را با این موضوع روشن خواهند کرد؟
نظر شما :
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد