Gerdab.IR | گرداب

سیاست‌های سایبری ناتو، زیر ذره‌بین کارشناسان

تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۵

وبگاه نیویورک‌تایمز: «ناتو، هنوز راهبرد مشخصی برای سازمان‌دهی حملات سایبری ندارد.»

به گزارش گرداب، کشورهای عضو ناتو، به‌تازگی تصمیم گرفته‌اند تا ازاین‌پس فضای سایبری را به‌عنوان یک قلمرو نظامی محسوب کنند و این بدان معنا است که آغاز یک جنگ تسلیحاتی در برابر یک حمله سایبری به اعضای ناتو، رسمیت پیدا می‌کند. به علاوه، ناتو با انتشار چنین خبری، رسماً اعلام کرد که نیروهای سایبری، به‌عنوان یکی از ارکان اصلی، در کنار نیروی زمینی، دریایی، هوایی و فضایی اعضای این پیمان، حضور خواهند داشت.

اما برخی کارشناسان، نظر متفاوتی در این رابطه دارند و مدعی هستند که ناتو، برخلاف تبلیغات گسترده‌ای که در این رابطه انجام داده است، هنوز از آمادگی کافی برای حضور در میدان جنگ سایبری، برخوردار نیست. وبگاه آمریکایی نیویورک‌تایمز، به‌تازگی در خبری مدعی شد که ناتو، هنوز راهبرد مشخصی برای آغاز یک جنگ سایبری ندارد و به تازگی در مرحله تدوین راهبردی، برای مقابله با حملات در فضای سایبری است.

به اعتقاد برخی کارشناسان امنیتی، حتی موضوع مقابله با حملات سایبری، هنوز در ناتو حل‌وفصل نشده است و ناتو در این رابطه، در نوعی سردرگمی به سر می‌برد. این وبگاه آمریکایی در خبر خود، به موضوع کشورهایی نظیر ایران، روسیه و چین نیز اشاره کرده و مدعی است با وجود آنکه این کشورها، روز به روز بر میزان نیروهای تهاجمی سایبری خود می‌افزایند، ناتو هیچ اقدام عملیاتی خاصی در این رابطه انجام نداده است.

در بخش دیگری از تحلیل‌هایی که در رابطه با این موضوع منتشر شده، آمده است که با وجود تعهد ناتو برای پاسخ مشترک به مهاجم سایبری که یکی از کشورهای عضو را هدف قرار دهد، درصورتی‌که این حملات به‌عنوان حملات سطح پایین قلمداد شوند، ناتو آمادگی پاسخ دادن به چنین حملاتی را ندارد. تاکنون، هیچ پاسخ یا اظهارنظر خاصی در این رابطه از جانب اعضای ناتو منتشر نشده است.