Gerdab.IR | گرداب

مستند مرزهای شیشه‌ای (8) + متن

تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۸۹

 
 

 

اختصاصی گرداب- نظر به تخصصی و کارشناسی بودن متون استفاده شده در مستند مرزهای شیشه ‌ای (اعم از پلاتو و نریشن) اهم موارد اشاره شده در مستند شماره (8) جهت استفاده بیشتر مخاطبان فرهیخته تقدیم می ‌شود: 

  

بيان آسيب ­هاي ناشي از فضاي مجازي به معناي ناديده گرفتن فوايد موجود در اين فضا نيست، بلكه آشناسازي مخاطبين با خطرات موجود در اين فضا، به عنوان مقدمه ­اي براي استفاده سالم از فضاي مجازي به شمار می رود.

شايد از جمله ويژگي ­هاي منحصر به فرد فضاي مجازي و به طور مشخص دنياي اينترنت را بتوان گستردگي و در دسترس بودن آن عنوان كرد كه به عنوان ابزاري رسانه ­اي در جهان، امكاني را براي صاحبان رسانه­ ها ايجاد كرده است كه با بهره­ گيري از آن به دنبال تأثير­گذاري بر ذهن مخاطبان ­باشند كه  متناسب با اهداف مد نظر در مورد مسائل سياسي، فرهنگي و ديگر حوزه­ ها به توليد و ارائه اخبار و محتواي مد نظر بپردازند.

شايد بسياري بر اين باور باشند كه گرايش­ هاي مذهبي در خانواده­ ها به تنهايي بدون نياز به آگاهي والدين در مورد كاربردهاي فضاي مجازي بتواند به عنوان ابزار كنترلي مناسب فرزندان در اين فضا كارساز باشد، اما تجربيات موجود نشان مي دهد به دليل ويژگي ­هاي خاص اين فضا هيچ شخصي از انحرافات موجود در فضای مجازی مصون نبوده و اين امر توجه ويژه والدين را نيازمند است.

خانواده بنيادى ­ترين نهاد اجتماعى است که سلامت يا بيمارى آن مى­ تواند تأثيرات عميق و همه جانبه ­اى بر ابعاد گوناگون حيات اجتماعى و امنيت اخلاقي جامعه داشته باشد. فضاى مجازى در حقيقت نوعى فرا فضا و فضاى ذهنى است.

دنياى مجازى، دنيايى است که همه جا هست اما در واقع در هيچ کجا وجود ندارد. تکيه بيش از حد به استفاده از اينترنت، مي ­تواند منشأ ايجاد اختلالاتى نظير اعتياد اينترنتى، افزايش اضطراب، منفى کارى، پنهان­کارى، اختلال در فعاليت هاى زندگى، جدايى از جامعه، طلاق، شکست­ هاى تحصيلى و مشکلات مالى شود.

ايجاد ارتباطات آزاد ميان افراد و نمايش بدون محدوديت تصاوير مستهجن به هر قصد و نيتي، موجب ايجاد تغييرات روحي و شخصيتي در افراد شده و چنانچه افراد بدون چشم انداز مشخصي وارد اين فضا شوند، احتمال آشفتگی آنها و استفاده از محتواي انحرافي بيش از حالت حضور هدفمند در این فضا قابل تصور است. 

وجود برخي كمبودهاي شخصيتي و دامن زدن به اين نواقص و يافتن ما به ازاي خارجي آن در فضاي مجازي، يكي از آسيب ­هاي جدي در اين فضا به شمار مي ­رود و کم توجهی خانواده ­ها و خود افراد به این موارد می ­تواند موجب ایجاد مشکلات اساسی شود.

آگاهي و شناخت دقيق زواياي مختلف فضاي مجازي اين امكان را به وجود مي­ آورد كه اعمال مديريت همه جانبه، به صورتي باشد كه اقدامات پاك ­سازي و سالم ­سازي اين فضا همزمان با  آموزش همه جانبه افراد در سنين مختلف انجام گیرد.
همچنين آشنا­سازي خانواده ­ها به صورت شفاف با واقعيت­ هاي فضاي مجازي مي  ­تواند به كاهش بروز ناهنجاري هاي اجتماعي متأثر از اين فضا كمك کند.