Gerdab.IR | گرداب

پاسخ به یک سوال مهم؛

چرا باید پوکمون‌گو در ایران فیلتر باشد؟!

تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۵

اگر روزی دیدید که Pokemon ها به مراکز امنیتی و هسته ای و اطلاعاتی ایران علاقه مند شدند تعجب نکنید، این بازی یک پس زمینه بسیار خطرناک دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، در حال حاضر ایالات متحده آمریکا و سرویس های جاسوسی وابسته به این کشور به واسطه بسیاری از اپلیکیشن های مبتنی بر استفاده عمومی از ابعاد مختلف نقشه دنیا برخوردار هستند، صدها و شاید هزاران بار دقیقتر از نقشه ای که در Google Earth و Google Map مشاهده می کنید.

 سرویسی به نام Google Street هم قرار بود تمامی خیابان ها را بصورت سه بعدی در اختیار به اصطلاح عموم بگذارد. بهره برداران عمومی از این نرم افزار مراکز و نقاط مهم را بر روی آنها Pin می کردند تا مثلا گم نشوند!

 تا اینجای کار اطلاعات از نظر جغرافیایی برای صاحبان اصلی این اپلیکیشن ها کامل شده است، مراکز پر جمعیت، مراکز مهم اطلاعاتی، نظامی، زیارتی و... را خود مردم و حتی گاهی با سهل انگاری های فاحش خود کارکنان این نهادها ممکن است به صورت کامل با جزئیات بر روی نقشه گوگل مشخص می کنند.

 اما چگونه می توان ابعاد را به این مجموعه اضافه کرد؟ هنوز تکنولوژی به آن درجه عملیاتی نرسیده است که بتوانیم ابعاد را داشته باشیم... یعنی چه؟ یعنی اینکه نرم افزاری عمومی وجود ندارد که با نقشه های امروزی بتواند نشان بدهد که مثلا نقطه A  روی نقشه دقیقا به چه شکلی است؟ تصویر سه بعدی و بعضا عکس از داخل این مکان ها راه حل این نقص تکنولوژی است، خوب چه کار باید کرد؟

 

 

تجزیه و تحلیل بازی Pokemon Go

 

بهترین کار این است که از مردم بخواهیم برای ما از مکان های مهم کشورشان به صورت سه بعدی فیلم و عکس بگیرند و ارسال کنند! خوب چگونه این امر ممکن است؟

 

به سادگی کافیست که یک Pokemon در محل مورد نظر قرار بدهید، ناخودآگاه تعداد زیادی از افراد هستند که برای کشتن Pokemon مورد نظر به آن سمت می روند و برای سرویس اطلاعاتی مربوطه حجم خوبی از تصاویر و فیلم در خصوص این محل ارسال می کنند !

 

حالا تصور کنید که این محل یک محل نظامی باشد ! یک محل سیاسی باشد و یا یک محل زیارتی... جالب است که Pokemon هایی که به صورت تصادفی از نظر شما در محلی قرار می گیرد در واقع بصورت کاملا حساب شده در آنجا قرار گرفته اند. احتمالا سرویس اطلاعاتی مورد نظر آنها تصاویر دقیقی از آنجا ندارد و اشراف اطلاعاتی در خصوص آن منطقه وجود ندارد.

 

جالب است Pokemon ها در حرم حضرت معصومه و حرم امام رضا ( ع ) دیده می شوند، جالب است Pokemon ها دوست دارند در اطراف و حتی داخل مراکز نظامی کشورمان مخفی شوند و شما را ترقیب کنند که بیایید و پیدا کنید و با توپ آنها را بزنید.

 

 

جاسوسی از طریق Pokemon Go

 

این توهم نیست، وقتی اسرائیلی ها بازی Pokemon را یک بازی Super Spy یا فوق جاسوسی معرفی می کنند مشخص است که در پس زمینه این بازی چه اتفاق هایی افتاده است، وقتی در کشورهایی مثل عربستان و کشورهایی که خودشان درگیر موضوع های جاسوسی هستند بازی کردن با Pokemon ها ممنوع می شود حتما خبرهایی هست.

 

یکی از مقامات ارشد KGB اعلام کرده است که Pokemon رسما از طرف CIA طراحی شده است تا بتواند اطلاعات سه بعدی را از کشورهای مورد نظر جمع آوری کند و پس از تجزیه و تحلیل در موارد مورد نیاز از آنها استفاده شود.

 

در واقع ما با این بازی با دست خود اطلاعات کشور را در اختیار غیر قرار می دهیم، شاید تصورش سخت باشد اما واقعیت واقعیت است، ما از طریق فیسبوک، اینستاگرام، توئیتر و ... حجم بزرگی از اطلاعات را در خصوص خود و دوستان و ... را بصورت کاملا شفاف و صریح ارائه می دهیم. و این اتفاق با Pokemon شکل جدید و تقریبا اجباری پیدا کرده است. در صورتی که پوکمون در ایران رواج پیدا می کرد نقشه سه بعدی اماکن مختلف کشور نیز به سادگی در اختیار آنها قرار می  گرفت.

 

اگر روزی دیدید که Pokemon ها به مراکز امنیتی و هسته ای و اطلاعاتی ایران علاقه مند شدند تعجب نکنید، این بازی یک پس زمینه بسیار خطرناک دارد.

منبع: مرصاد نیوز