Gerdab.IR | گرداب

رویه نامیمون این روزهای فضای مجازی؛

فالوئرهایی که یکباره تبدیل به ارزش شدند

تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۵

متأسفانه امروزه دنیای فضای مجازی تبدیل به رقابتی نرم بین مخاطبان برای جذب و بالا بردن فالوئرهایی شده که با ایجاد رقابت کاذب پای کاسبان و دلالان فروش فالوئر را به این بازار باز کرده است.

به گزارش گرداب برخی کاربران فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با غرق شدن در دنیای وب می‌کوشند با لطایف الحیلی فالوئرهای (دنبال کننده‌ها) خود را افزایش دهند و در این مسیر هم برخی شرکت‌ها و افراد با سوء‌استفاده از فضای بوجود آمده از این سفره برای خود مال و اموالی بدست می‌آورند.

متاسفانه در همین راستا هم خیلی‌ها به محض دیدن پروفایل فردی نگاهشان به نوار آبی بالای صفحه دوخته می‌شود و عددی که نشان می‌دهد چند نفر این شخص را دنبال می‌کنند.

در این مسیر که برخی دختران و پسران اعتیادگونه و با سرعت بالا به دنبال افزایش فالوئر‌های خود هستند و تعدادی از آنها یک‌شبه معروف شدند و کلی طرفدار پیدا کرده و سعی کردند لایک‌خور خود را بالا ببرند.

اگر روزگاری در فیس‌بوک سقف تعداد فِرِندهای (دوستان) شخص 5 هزار نفر بود و این عدد بسیار بالایی برای شمار مخاطبان یک شخص محسوب می‌شد، امروز دیدن عددهایی مانند 10k بالای صفحه افراد عادی امری عجیب و دور از ذهن نیست. ستاره‌های مجازی و بازیگران و ورزشکاران هم چون محبوب‌تر هستند دم دست تر برای مخاطبان شبکه‌های مجازی به حساب می‌آیند و لقمه‌ای چرب برای دلالان بازار فروش فالوئر.

کاسبان بازار فروش فالوئر قیمت‌های باور نکردنی برای افزایش مخاطبان مجازی را پیشنهاد می‌دهند به طوری که هر 1000 فالوئر را بین 130 تا 180 هزار تومان قیمت می‌دهند و بر همین اساس دلالان بازار فروش فالوئر ارزش فالوئر خانم بازیگر ایرانی را 450 میلیون تومان تخمین می‌زنند.

آیا اساسا افزایش 200 هزار فالوئر آن هم با قیمت هر 1000 فالوئر 130 هزار تومان می‌تواند ارزش 26 میلیون تومانی داشته باشد؟‌

با توجه به داغ بودن تب این موضوع این سوال مسئله‌ساز می‌شود که آیا نفس چنین موضوعی یعنی احساس رضایت از افزایش مخاطبان آسیب اجتماعی محسوب می‌شود یا موضوع عجیبی است؟

در این بین شرکت‌ها و افراد با فراهم آوردن شرایط خریدن لایک یا افزایش فالوئر خصوصا در اینستاگرام اقداماتی را انجام می‌دهند که بعد از واریز مبلغ مورد نظر به دنیای ستاره‌های اینستاگرام البته به صورت مجازی وارد می‌شوید.

این افراد با استفاده از صفحه‌های غیرفعالی که در اینستاگرام وجود دارد، بخشی از این فالوها و لایک‌ها را ایجاد و بخشی دیگر را هم با ساخت اکانت‌های مجازی به‌عنوان کاربر فعال معرفی می‌کنند، بخش زیادی از این افزایش هم در فاصله چندروز در صفحه آشکار و غیرمحسوس از صفحه مشتری کسر می‌شود. البته از آنجایی که این درخواست چندان معمول نیست، مشتری‌ها دسترسی‌ای برای اعتراض ندارند و کمتر سایتی وجود دارد که این تخلفات را پاسخ دهد یا پیگیری اشکال کند. 

البته در این مورد هم شرایط همه سایت‌ها در برخورد و ارایه اطلاعات به مشتریان یکسان نیست و تنها برخی از سایت‌ها به مشتری، غیرواقعی‌بودن این تعداد like و follow خریداری ‌شده را اعلام می‌کنند. فارغ از این موارد سایت رسمی اینستاگرام بارها اقدام به حذف صفحه‌های غیرفعال یا غیرمجاز که در مورد آنها گزارش تخلف شده است، می‌کند. به‌عبارتی بسیاری از صفحه‌هایی که برای این کاربران مشتاق ساخته و برایشان لایک و فالو پوشالی ایجاد می‌شود، عمر چندانی ندارند.

افرادی هم که در این سایت‌ها اقدام به خرید و فروش like و follow می‌کنند، گروه سنی پایینی دارند و عموما افرادی مسلط به نرم‌افزارها و فضاهای مجازی هستند که به دلیل حساسیت و احتمال خطرات و تخلفاتی که در این عرصه وجود دارد، عموما تلاش می‌کنند اسرارشان فاش نشود.

روح الله مؤمن نسب در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام بر مبنای دیده شدن افراد، ساخته شده می‌گوید: اینگونه شبکه‌ها به افراد، خودمحوری و فردمحوری را القاء می‌کنند به شکلی که هر چقدر دیده شوی گویی محبوب‌تر هم هستی، لذا افراد به دنبال راهکارهای متفاوت برای بیشتر دیده شدن در این شبکه‌ها هستند. 

وی اضافه می‌کند: برای بیشتر دیده شدن، لزوماً لازم نیست با چشم سر دیده شوی، بلکه حس دیده شدن هم کافی است که متأسفانه بین بازیگران هم‌اکنون رقابتی کاذب برای افزایش فالوئرها وجود دارد یا اینکه برخی افراد ثروتمند هم با استفاده از راهکارهای گوناگون می‌کوشند که بیشتر دیده شوند. 

مؤمن‌نسب با تأکید بر اینکه اولین بلایی که سکولاریسم موجود در شبکه‌های اجتماعی در فضای عمومی جامعه به وجود می‌آورد فردمحوری‌ است، تصریح می‌کند: وجود تعداد زیاد عکس‌های سلفی در شبکه‌های اجتماعی نشان‌دهنده فردمحوری و خودمحوری است، چرا که افراد می‌کوشند تا دیگران از آنها تعریف کنند، در حالی که همه عکس‌ها در قدیم‌الایام جمعی بود. 

این کارشناس فضای مجازی می‌گوید: مطالعات پژوهشی 9 دانشگاه مطرح دنیا مانند جورج واشنگتن و آکسفورد متفق‌القول اعلام کردند که شبکه‌های اجتماعی، افراد را از جامعه دور کرده و در حقیقت ضداجتماع هستند. 

وی تأکید می‌کند: تمامی کسانی که در شبکه‌های مجازی فعال هستند، در حال از دست دادن وقت، فرهنگ و اموال باارزش خود هستند و تنها فردی که سود اصلی را از این امر می‌برد، مدیران مستبد شبکه‌های مجازی هستند که در حال سوءاستفاده از انسان‌ها و کاربرها به عنوان برده می‌باشند.