Gerdab.IR | گرداب

مستند مرزهای شیشه‌ای (10) + متن

تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۸۹
 
 
اختصاصی گرداب- نظر به تخصصی و کارشناسی بودن متون استفاده شده در مستند مرزهای شیشه ‌ای (اعم از پلاتو و نریشن) اهم موارد اشاره شده در مستند شماره (10) جهت استفاده بیشتر مخاطبان فرهیخته تقدیم می ‌شود: 
 
 
اينترنت پر سرعت از جمله فناوری ­های نوينی است كه فرصت جديدی را پيش روي مخاطبان فضای مجازی ايجاد نموده است و با توجه به غير قابل انكار بودن فوايد و كاربری های شگفت­ انگيز اينترنت در تمام جوامع، توسعه اينترنت پرسرعت در كشور ضمن ايجاد فرصتهای بی ­شمار در بخش­های گوناگون، می ­تواند شكل جديدی از آسيبها را در برابر مخاطبان اين فضا ايجاد نمايد.
 

به طور حتم ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت یکی از شاخص ‌های اصلی توسعه هر کشور در حوزه فناوری اطلاعات به شمار مي ­آيد و طبق شاخص ­های مدنظر اتحادیه جهانی مخابرات، ضریب نفوذ اینترنت کشورها از این پس برمبنای میزان دسترسی اینترنت باند پهن کاربران سنجیده می ­شود.

هم اكنون کمتر از دو میلیون پورت پرسرعت در کشور نصب شده که حدود یک سوم آن به بهره ­برداری رسیده است و با این وجود به نظر می رسد ضریب نفوذ اینترنت در کشور کمتر از 5 درصد باشد. اين امر بيانگر ضرورت انكار ناپذير توسعه اين فناوري در كشور است.

بهره ­گيري از تكنيك و يا علم آینده ­نگاری امروزه به عنوان يكي از ابزارهاي مناسب براي تبیین برنامه‌های آینده مطرح مي ­باشد كه در اين ميانلحاظ كردن فرصتها و تهديدها در كنار هم موجب دستيابي به بهترين نتيجه مي­ شود. کشورهایی که در زمینه آینده ‌نگاری اقدامات مؤثری انجام داده ‌اند همواره نسبت به سایر کشورها پیشرو‌تر و موفق‌ تر بوده‌ اند. به نظر مي ­رسد در زمينه توسعه اينترنت پرسرعت نيز اين اقدام بايد به صورت علمي و با در نظر گرفتن تمام جوانب امر صورت پذيرد.

سايتهاي انحرافي از مجموع سايتهاي موجود در دنياي مجازي سهم ناچيزي را به خود اختصاص داده ­اند ولي می توانند بيشترين اثر تخريبي را بر ذهن مخاطبان خود داشته باشند.

يكي از راهكارهاي كاهش اين آسيبها آموزش و هدايت مناسب كاربران به سمت فضاهايي است متناسب با نيازهاي روز جامعه که تبليغ فضاهاي مناسب و تلاش در جهت سوق دادن فعاليتهاي سنتي به سمت اين فضا با هدف نمايش ابعاد گوناگون كاربرد­هاي مثبت اين فضا به طور حتم موثر واقع خواهد شد.

بهره ­گيري از اينترنت پرسرعت دسترسي به خدمات چند رسانه ­اي در بستر وب را تسهيل مي ­كند. نبود و يا كمبود محتواي جذاب چند رسانه ­اي متناسب با هنجارهاي ديني و اجتماعي كشورمان در فضاي اينترنت، باعث شده است كه برخي افراد با اين استناد، همگاني كردن دسترسي به اينترنت پر سرعت را خالي از آسيب ­هاي جدي اجتماعي ندانند. با وجود اين حقيقت، به طور حتم گسترش دسترسي به اين امكان بايد صورت پذيرد، در عين حال توليد محتواي چند رسانه ­اي و ديگر فضاهاي ديگر نيز با شدت بيشتري گسترش يابند.

اينترنت پرسرعت فرصتهاي مناسبي را براي توسعه بخشهاي گوناگون علمي، زيرساختهاي اداري و اقتصادي، توسعه فرهنگي، گسترش دانش و امكان دسترسي مناسب و همگاني به اطلاعات بي شمار را با سرعت بالا و بدون وقفه ايجاد مي­ نمايد كه به عنوان فضاهاي ايجابي مي­ تواند مورد توجه واقع شود.