دستگیری اخاذ باج‌گیر شبکه های اجتماعی

دستگیری اخاذ باج‌گیر شبکه های اجتماعی
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵

رئیس پلیس فتا اردبیل گفت: شخصی که در یکی از شبکه‌های اجتماعی اقدام به اخاذی پانصد میلیون ریالی با تهدید به انتشار تصاویر شخصی زن جوان نموده بود به دام پلیس فتا اردبیل افتاد.

به گزارش گرداب، سرهنگ دوم حافظ شریفی از شناسایی و دستگیری متهم پرونده با موضوع تهدید به اخاذی پانصد میلیون ریالی در فضای مجازی از زن جوان اردبیلی خبر داد و اظهار کرد: در پی مراجعه زنی به پلیس فتا استان و ارائه مرجوعه قضایی مبنی بر تهدید به اخاذی پانصد میلیون ریالی از سوی فردی ناشناس در قبال انتشار تصاویر خصوصی‌اش، موضوع با حساسیت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت. این پرونده با توجه به حساسیت موضوع سریعاً مورد رسیدگی قرار گرفته و با توجه به اقدامات فنی كارشناسان این پلیس مشخص شد، شخص ناشناسی که شاکیه را تهدید كرده است، ساکن استان اردبیل می‌باشد.
 
وی تصریح کرد: در بازجویی‌های به عمل آمده از شاکیه مشخص شد، وی قبلاً  تصاویر خود را برای متهم ارسال كرده بوده و با او آشنایی قبلی داشته و پس از قطع ارتباط با متهم که مردی جوان است، از طرف وی مورد تهدید و اخاذی قرار گرفته است. کارآگاهان این پلیس با اقدامات خود ظرف دو روز متهم را شناسایی و ضمن اخذ دستور قضایی در عملیاتی غافلگیرانه وی را دستگیر و به همراه تجهیزات مربوطه به پلیس فتا منتقل نمودند.
 
این مقام انتظامی افزود: متهم دستگیر شده که در ابتدا منکر هرگونه عمل مجرمانه در فضای مجازی شده بود، پس از رویت مستندات و ادله‌های‌ دیجیتال متخصصین این پلیس لب به سخن گشوده و نسبت به بزه انتسابی اعتراف کرد. با توجه به اقرار صریح متهم به بزه انتسابی نهایتاً پرونده متشکله در این خصوص تکمیل و به همراه متهم جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی گردید.
 
رئیس پلیس فتا اردبیل در پایان با یادآوری ماده 14 قانون جرائم رایانه‌ای (جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی) و مجازات حبس از 91 روز تا 2 سال یا جزای نقدی از 5 میلیون تا 40 میلیون ریال یا هردو، از هموطنان عزیز خواست ضمن هوشیاری در به کارگیری از شبکه‌های اجتماعی و رعایت قوانین، از در اختیار قراردادن عکس و فیلم‌های خصوصی خود به دیگران، حتی نزدیکان و اقوام و انتشار آن در شبكه‌های اجتماعی خودداری نموده و همچنین از ذخیره کردن اطلاعات خصوصی نظیر فیلم و عکس بر روی تلفن همراه، تبلت و لپ‌تاپ پرهیز نموده و درصورت مواجهه با هرگونه موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس  WWW.Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارش‌های مردمی اعلام و یا با مراجعه بهه  پلیس فتا استان خود با ما در‌میان بگذارند.
منبع:  پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا