افزایش ۳۰ درصدی جرایم سایبری در نوروز امسال

افزایش ۳۰ درصدی جرایم سایبری در نوروز امسال
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۶

معاون اجتماعی ناجا از افزایش ۳۰ درصد ی جرایم سایبری در طرح نوروزی امسال خبر داد و گفت:همچنین در ایام نوروز سرشبکه اصلی باند تولید روان‌گردان‌ها در حین فرار از فرودگاه امام شناسایی و دستگیر شد.

به گزارش گرداب، سردار سعید منتظرالمهدی، معاون اجتماعی ناجا امروز در بخش دوم نشست خبری خود گفت: از دیگر اقدامات ما در ایام نوروز 320 هزار خدمت به مردم در پلیس گذرنامه، مهاجرت و دفاتر پلیس + 10 که بیشترین خدمات در حوزه صدور گواهینامه و گذرنامه بوده است.
 
وی با بیان اینکه در طرح نوروزی امسال افزایش 30 درصدی جرایم سایبری را شاهد بودیم، تصریح کرد: بخش قابل توجه این جرایم در حوزه کلاهبرداری مالی و فروش اجناس ممنوعه بوده است. بیشترین جرایم نیز در حوزه تلگرام رخ داده است.
 
معاون اجتماعی ناجا ضمن قدردانی از مرزبانان پرتلاش و خستگی ناپذیر نیروی انتظامی که با دیدگان باز و هوشیار از مرزهای کشور محافظت نموده و از هرگونه تهدید احتمالی پیشگیری نمودند، تصریح کرد: در فرماندهی هواپیمایی نیروی انتظامی نیز تیزپروازان و سبک بالان با 270 ساعت و 45 دقیقه پرواز در طی 305 سرخی پرواز از طرح های انتظامی و راهنمایی و رانندگی پشتیبانی و در امدادرسانی جاده ای و اورژانسی هوایی ایفای نقش کرده اند.
 
وی با بیان اینکه طی تماس های شهروندان با سامانه نظارتی 197 پلیس شاهد افزایش 2.1 درصدی تقدیرها و کاهش 27 درصدی شکایات بودیم، اظهار کرد: از بین پیشنهادات ارایه شده 218 پیشنهاد شهروندان جهت اقدام در دستور کار ناجا قرار گرفت.
 
وی تصریح کرد: ارسال بالغ بر 3 هزار دقیقه گزارش و خبر رادیویی در حوزه آگاه سازی و اطلاع رسانی، تولید و پخش حدود 600 دقیقه برنامه های تلویزیونی که پس از آن نیز در اکثر شبکه های اجتماعی، سایت ها، رسانه ها و جراید این اطلاع رسانی در قبل، حین و بعد از ایام نوروز به سمع و نظر مردم رسید.
 
سردار منتظرالمهدی اذعان کرد: در همین روزها مرکز افکارسنجی معاونت اجتماعی ناجا مبادرت به انجام پیمایش در گستره کشور در سه استان با حجم نمونه تقریبی حدود 7 هزار نفر از مسافران و شهروندان نوروز در دو مرحله نیمه اول و نیمه دوم تعطیلات کرد.
 
معاون اجتماعی ناجا ادامه داد: میزان رضایت آنان از عملکرد پلیس خودشان و همچنین احساس امنیت روانی آنان مورد سنجش و سوال قرار گرفت که یافته ها حکایت از آن دارد خوشبختانه میزان رضایت مردم از عملکرد پلیس در ایام نوروز در حیطه های اطلاع رسانی، حضور فعال و سرعت عمل و همچنین تسهیل در فرآیند آمد و رفت و رفتارهای ترافیکی 84 از 100 یا به تعبیری 17 از 20 بوده است.
 
این مقام ارشد انتظامی خاطرنشان کرد: میانگین احساس امنیت مسافران در ابعاد شش گانه امنیت از حیث امنیت جانی، مالی، ناموسی، روانی، اجتماعی و اخلاقی به صورت قابل توجهی نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است و بیشترین احساس امنیت در حوزه امنیت جانی و روانی بوده است.
 
به گفته معاون اجتماعی ناجا، این افزایش رضایتمندی و احساس امنیت روانی حاصل هم افزایی سه عامل مهم از جمله بهبود رفتار شهروندان و افزایش احساس مسئولیت و اطلاع رسانی و آگاه سازی سودمند و روشمند رسانه ها به ویژه سایر دستگاه های خدمات رسان بوده است.
 
سردار منتظر از دستگیری سرشبکه اصلی باند تولید روان‌گردان‌ها به خصوص تولید شیشه خبر داد و گفت: این فرد در حین فرار در فرودگاه امام شناسایی و دستگیر شد و از وی 70 کیلو شیشه به ارزش 35 میلیارد ریال در کارگاه تولید شیشه کشف شده است.