بررسی تحقق 6 وعده حمایتی فنی از پیام‌رسان‌های داخلی/ چرا وعده‌ حمایت از داخلی‌ها برای شکستن انحصار عملی نمی‌شود؟

بررسی تحقق 6 وعده حمایتی فنی از پیام‌رسان‌های داخلی/ چرا وعده‌ حمایت از داخلی‌ها برای شکستن انحصار عملی نمی‌شود؟
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷

حدود بیست روز پس از فیلتر شدن تلگرام، تحقق 6 تکلیف حمایت از پیام رسان های داخلی از جمله تخصیص رک، پهنای باند 5Gb/s اینترنت، پهنای باند 50Gb/s داخلی، وام 5 میلیارد تومانی، یک سوم شدن قیمت پهنای باند و منابع پردازشی از 6 پیام رسان سوال شده است.

به گزارش گرداب، طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره ضوابط ساماندهی پیام رسان ها در کشور، مقرراتی برای فعالیت پیام رسان های خارجی دیده شد و در عین حال تدابیری برای حمایت از پیام رسان های داخلی در نظر گرفته شد.

وظایف حمایتی نیز طبق آیین نامه هایی بر عهده دستگاه مسئول متعدد گذاشته شده و تکالیفی در این باره دیده شده است.

در حال حاضر حدود بیست روز پس از فیلتر شدن تلگرام در ایران و فراهم شدن بیشتر امکان رقابت برای پیام رسان های داخلی، طبق اطلاع کسب شده از  6 پیام رسان مشخص می شود علی‌رغم انجام اقدامات خوب اما هنوز شرایط آن طور که باید فراهم نشده است.

در این پیگیری 6 تکلیف تخصیص رک، پهنای باند 5Gb/s اینترنت، پهنای باند 50Gb/s ترافیک داخل، وام 5 میلیارد تومانی، یک سوم شدن قیمت پهنای باند و منابع پردازشی (CPU, Storage) از 6 پیام رسان سروش، ایتا، گپ، بله، آی گپ و بیسفون مورد سوال قرار گرفته است.

در زمینه تخصیص رک، زیرساخت اعلام کرده که در برج میلاد تعداد 3 رک داده شود. از طرفی گفته شده که پهنای باند تنها در برج میلاد داده می‌شود و نه در دیتاسنترهای پیام رسان‌ها. یعنی هر پیام‌رسان باید در برج میلاد میزبانی کند تا پهنای باند دریافت کند. در نهایت تنها آی گپ و بیسفون آن را دریافت کرده اند و سروش نیز به واسطه شرکت سروش رسانه در LCT رک گرفته است.

پهنای باند 5Gb/s اینترنت را تنها سروش دریافت کرده است.

پهنای باند 50Gb/s ترافیک داخل را تنها سروش آن هم به میزان 10G دربرج‌ میلاد و 2*10G در LCT و ایتا به میزان  10G دریافت کرده اند.

وام 5 میلیارد تومانی را به دلیل بازپرداخت 8 درصدی، برخی از پیام‌رسان ها نتوانستند وام دریافت کنند، زیرا این حوزه ریسک بالایی دارد و هنوز به سوددهی نرسیده‌اند که بتوانند 8 درصد بازپرداخت داشته باشند. در نهایت سروش، بیسفون و گپ این وام را دریافت کرده‌اند.

یک سوم شدن قیمت پهنای باند برای همه پیام‌رسان ها اعمال شده اما در برخی اپراتورها به صورت ناقص اعمال می شود که نیازمند بررسی بیشتر و دقیق تر است.

منابع پردازشی (CPU, Storage) به دلیل عدم آمادگی فنی دیتاسنترهای وزارت ارتباطات موفق به دریافت نشده‌اند البته بیسفون 40 سرور دریافت کرده است.

بر این اساس، علیرغم وعده‌های مکرر دولت و وزارت ارتباطات در ارائه خدمات و زیرساخت‌های فنی حداقلی به پیام رسان‌های داخلی برای رقابت با یک پیام‌رسان خارجی چند میلیارد دلاری، به نظر می‌رسد حتی برای اجرای این وعده‌های حداقلی و اندک هم در وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات اراده جدی نمی‌شود.

بدیهی است که اگر در رقابت با پیام‌رسان‌هایی که از گردش مالی و حمایت‌های چند میلیارد دلاری بهره می‌برند همین کمک های فنی و زیرساختی اندک هم از پیام‌رسان‌های داخلی دریغ شود شانس آنها برای رقابت با پیام‌رسان خارجی تلگرام بسیار اندک و ناچیز خواهد بود.

نکته بسیار مهم اینجاست که این زیرساخت‌ها عموما به صورت انحصاری در اختیار دولت و وزارت ارتباطات است و پیام‌رسان‌های داخلی برای بهره بردن از آنها هیچ گزینه جایگزینی ندارند.