Gerdab.IR | گرداب

مستند مرزهای شیشه‌ای (14) + متن

تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۸۹
 
 
اختصاصی گرداب- نظر به تخصصی و کارشناسی بودن متون استفاده شده در مستند مرزهای شیشه ‌ای (اعم از پلاتو و نریشن) اهم موارد اشاره شده در مستند شماره (14) جهت استفاده بیشتر مخاطبان فرهیخته تقدیم می ‌شود:
 
 
عدم امكان كنترل تمام وروديها در فضاي مجازی باعث شده است كه هر گروه و دسته اي با هر نوع طرز تفكر و اعتقادي به ارائه ذهنيات خود به صورت بي هدف و يا هدفمند و سازمان يافته در اين فضا بپردازند. این موضوع باعث ایجاد مشکلات فراوانی به خصوص در مورد مسائل فرهنگی و اخلاقی برای افراد جامعه شده است.
 
شاید به تصور برخی، تعمیم دادن زندگی و رفتارها در فضای مجازی به زندگی حقیقی فقط یک حدس و گمان و ناشي از بدبيني باشد، اما شنيدن تجربيات افرادي كه به عنوان قربانيان، آسيب­ ديدگان و بعضاً خرابكاران فضاي مجازي هستند، به طور حتم به درك واقعيات مهم و مستندتري از اين فضا كمك خواهد کرد.
 
فراگير شدن رسانه ‌ها در آغاز قرن بيست و يكم و موضوع جدّى نقش اينترنت در شكل ‌دهى به فرهنگ، هويت، باورها و ارزش‌ هاى اجتماعى، اهميت توجه به این مسئله را افزايش داده است. در جامعه امروز، گرايش به اينترنت و استفاده از آن چنان رايج شده است كه بيشتر خانواده‌ ها، رايانه شخصى دارند و اعضاى خانواده، بخش زيادى از وقت خود را در استفاده از اينترنت سپرى مى‌ كنند.
 
اينترنت در ميان همه گروه هاى اجتماعى اعم از زن و مرد، پير و جوان با هر گرايش و اعتقادي از جذابيت خاصى برخوردار است. گسترش اينترنت، مانند هر نوآورى ديگرى به ايجاد دگرگونى ‌هايى در جنبه‌ هاى مختلف زندگى انجاميده و استفاده از آن، امرى اجتناب ‌ناپذير شده است؛ به گونه ‌اى كه بدون آن زندگى براى كسانى كه بدان خوگرفته ‌اند، دشوار مى‌ شود.
 
تغییر رفتار در جوامع مختلف با بهره ­گیری از فضای مجازی به طور جدی توسط حکومتهای استعماری مد نظر قرار گرفته است. قبح شکنی در مورد موضوعات اخلاقی و دینی در فضای مجازی از طريق هرزه ­نگاري و سايتهاي مستهجن از شیوه­ های رفتاری برای تأثیر­گذاری بر جوامع گوناگون به خصوص کشورهای اسلامی است.
 
بسيارى از كاربران اينترنتى اطلاع دقیقی از اینکه اين رسانه چه نوع شيوه زندگى را معرفى مى‌ کند و داراى كدامين ارزش ‌هاى اجتماعى است ندارند، اما باید به این مسئله توجه داشت که اینترنت ضمن تأثیرگذاری در جنبه ­های فردی و اجتماعی به ابزاری مهم در راستای فرهنگ ­سازی و آموزش نیز تبدیل شده که از هر دو حیث مثبت و منفی قابل بررسی است. تأثیرگذاری بر ذهن مخاطب و القاء برخی مسائل غیر واقع برای دستیابی به اهداف سیاسی نیز از جمله مسائلی است که در سایه تأثیرگذاری بر فضای ذهنی جامعه از طریق جریانهای خاص مورد توجه قرار می­گیرد.
 
يكى از كاركردهاى منفى رسانه ‌ها، سلطه فرهنگى است. سلطه فرهنگى عبارت است از مبادله يك جانبه عناصر و پديده ‌هاى فرهنگي برای تأثیرگذاری بر جمیت مخاطب. بر اساس اين نظريه، رسانه ‌هاى گروهى از جمله اينترنت، از سياست دقيقى پيروى مى‌ كنند كه قدرت ‌هاى سياسى و اقتصادى تدوين كرده ‌اند و به نظر می ­رسد كه نفوذ و گسترش اينترنت در چارچوب ‌هاى بيرون از نهادهاى علمى و پژوهشى، از مهم ‌ترين عوامل تهديد كننده بهداشت روانى جامعه به شمار مى ‌آيد.
 
ا مروزه روش ‌هاى ارتباطى با ديگران از طريق اينترنت افزايش يافته است. پست الكترونيك، پيام‌ هاى كوتاه، چت­روم ‌ها، وب گاه ‌ها و بازى ‌ها، روش ‌هايى براى گسترش و حفظ روابط اجتماعى شده‌ اند. روزانه بیش از چهارصد ميليون نفر در سراسر دنيا از اينترنت استفاده مى ‌كنند و يكى از كاربردهاى اصلى اينترنت، برقرارى ارتباط اجتماعى با ديگران است. اما بسيارى از گزارش‌ ها نشان مى ‌دهند شيوه ‌هاى گوناگون ارتباط از طريق اينترنت، در پايين ‌ترين سطح قرار مى‌ گيرند. شايد عيب اصلى ارتباط ‌هاى اينترنتى آن است كه ارتباط در فضاى مجازى، اساسا بر متن استوار است و بنابراين، از نشانه ‌هاى بصرى و شنيدارى در تعامل‌ هاى رو در رو بى ‌بهره است.
 
بسيارى از روان‌ شناسان اين نگرانى را دارند كه آسانى ارتباط‌ هاى اينترنتى، چه‌بسا افراد را به این سمت سوق دهد تا زمان بيشترى را به تنهايى بگذرانند؛ به صورت آن‌لاين با غريبه ‌ها صحبت كنند و ارتباط سطحى برقرار سازند و اين كارها را به قيمت از دست دادن گفت ‌و گوهاى رو در رو و ارتباط‌ هاى فاميلى و دوستانه انجام دهند. بنابر برخى پژوهش ‌هاى صورت گرفته، ارتباط‌ هاى اجتماعى از طريق اينترنت، ضعيف ‌تر از ارتباط‌ هاى واقعى است و در درازمدت، به انزواى اجتماعى فرد مى‌ انجامد.
 
یكى از پى ‌آمدهاى منفى اينترنت، اشاعه فحشا، بى‌بندوبارى اخلاقى و تحريك جنسى است. اينترنت به دليل داشتن سه ويژگى قابليت دسترسى آسان به آن، توانايى داشتن همگان در پرداخت بهاى آن و ناشناس ماندن كاربران آن به يكى از مهم ‌ترين منابع اشاعه هرزه ‌نگارى تبديل شده است.
 
آگاهی بخشی در سطح عمومی جامعه در مورد واقعیات فضای مجازی و ایجاد اطمینان در کاربران نسبت به اطلاعات و اخبار فضاهای رسمی می تواند در سطح گسترده ای به سالم سازی فضای مجازی و کاهش تأثیر پذیری منفی از این فضا کمک کند.