وضعیت بد نشستن جلوی کامپیوتر و به‌اصطلاح قوز کردن می‌تواند به بروز گردن‌درد، ‌سردرد یا کمردرد بینجامد که با اصلاح نحوه‌ی نشستن، این مشکلات به‌راحتی برطرف می‌شوند.
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲
کد خبر: ۲۸۱۹۸
به گزارش گرداب، بسیاری از مردم هنگام کار با کامپیوتر، گردن خود را به جلو خم می‌کنند. یک پژوهش جدید نشان می‌دهد جلو بردن سر برای مطالعه‌ی بهتر مطلب‌های کامپیوتر باعث فشار بر گردن می‌شود و متعاقبا مشکلات شانه و گردن را در پی خواهد داشت.

حتما شما نیز با این صحنه متداول روبه‌رو شده‌اید که شخصی مقابل کامپیوتر نشسته و برای مطالعه‌ی دقیق‌تر سر خود را به سمت صفحه‌ی کامپیوتر جلو برده است. این نحوه‌ی نشستن به‌ ظاهر بی‌ضرر است،‌ اما می‌تواند منجر به سردرد،‌ کاهش تمرکز، ‌افزایش تنش عضلانی و حتی در بلندمدت، آسیب به ستون فقرات شده و شاید هم فرد برای چرخاندن سر خود با مشکل مواجه شود.

اریک پپر، استاد دانشگاه ایالتی سان فرانسیسکو می‌گوید:
وقتی طرز نشستن افراد جلوی کامپیوتر، راست و عمودی باشد، کمر می‌تواند به‌راحتی وزن سر و گردن را تحمل کند که حدود ۵٫۴ کیلوگرم می‌شود. اما زمانی‌که سر را به سمت جلو خم می‌کنند و زاویه‌ی سر با بدن ۴۵ درجه می‌شود،‌ گردن مثل یک اهرم بلند عمل می‌کند که باید یک شئ سنگین را بلند کند. در چنین شرایطی وزن گردن و سر حدود ۲۰٫۴ کیلوگرم می‌شود و جای تعجب ندارد که این افراد از گرفتگی گردن و درد کمر و شانه رنج می‌برند.

پروفسور پپر و همکارانش به بررسی تاثیر وضعیت قرارگیری سر و گردن پرداختند و برای این منظور ابتدا از ۸۷ دانشجو خواستند عمودی بنشینند به‌طوری که سر و گردن در یک راستا باشد و بعد سر خود را بچرخانند. درادامه به آن‌ها گفتند که گردن خود را خم کنند و سرشان را به‌سمت جلو بیاورند. ۹۹درصد از این دانشجویان اعلام کردند که وقتی عمودی نشسته بودند، می‌توانستند سرشان را بیشتر بچرخانند. در آزمایش دوم،‌ ۱۲۵ دانشجو گردن خود را برای ۳۰ ثانیه خم کردند و بعد از آن ۹۸ درصدشان به مقداری درد در سر، گردن یا چشم خود اشاره داشتند.

این پژوهشگران با استفاده از تجهیزات نوار عصب و عضله (الکترومیوگرافی) به بررسی ۱۲ دانشجو پرداختند و متوجه شدند زمانی‌که افراد قوز می‌کنند و سر را جلو می‌برند،‌ تنش عضله‌ی ذوزنقه‌ای بیشتر می‌شود. چنانچه دراثر کار با کامپیوتر، دچار درد گردن، کمردرد یا سردرد هستید، در وضعیت نشستن خود تجدیدنظر کنید و به‌نحوی بنشینید که سر و گردن و ستون فقرات در یک راستای عمودی باشند.

استاد پپر معتقد است:
باید به‌سرعت فکری به حال وضعیت بد نشستن خود کنید. برای آگاهی بیشتر از عوارض این طرز نشستن می‌توانید آن را به‌صورت اغراق‌شده انجام دهید تا پیامدهایش را بهتر تجربه کنید و با آگاهی بیشتری که از این موضوع به‌دست آورده‌اید، این وضعیت بد نشستن را کنار بگذارید.

استاد پپر راهکارهای دیگری برای مطالعه‌ی آسان‌تر کامپیوتر نیز پیشنهاد می‌دهد که عبارتند از افزایش فونت صفحه کامپیوتر،‌ استفاده از عینک مخصوص مطالعه‌ی کامپیوتر یا قرار دادن کامپیوتر روی پایه‌ای که همتراز چشم‌ها شود.


منبع: زومیت
نظر شما :
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد