شبکه‌های اجتماعی مناسب‌ترین بستر انتشار اخبار جعلی

شبکه‌های اجتماعی مناسب‌ترین بستر انتشار اخبار جعلی
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۸

تحقیقات یک موسسه حاکی از آن است که فیس‌بوک، توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی مناسب‌ترین بستر در فضای مجازی برای انتشار اخبار جعلی محسوب می‌شوند.

به گزارش گرداب، بررسی‌های مؤسسه تحقیقاتی پیو نشان می‌دهد بزرگ‌سالان آمریکایی که ترجیح می‌دهند برای تعقیب اخبار قبل از هر چیز به سراغ شبکه‌های اجتماعی بروند، به‌شدت در معرض مطالعه اخبار جعلی از این طریق و فریب خوردن هستند.

طراحان اخبار جعلی نیز با اطلاع از همین موضوع به‌طور گسترده از شبکه‌های اجتماعی برای انتشار و باز توزیع اخبار جعلی سو استفاده می‌کنند و البته باید توجه داشت که انتشار این نوع اخبار از طریق روزنامه‌ها، شبکه‌های تلویزیونی و سایت‌های معتبر کار ساده ای نیست.

تحقیقات مؤسسه پیو حاکی است، در حدود ۶۰ درصد از کاربران شبکه‌های اجتماعی که تنها از این طریق اخبار را مطالعه کرده‌اند، تأیید کرده‌اند که اخبار جعلی دریافتی را باور کرده و آن‌ها را به اشتراک گذاشته‌اند. اما تنها ۵۱ درصد از کاربران شبکه‌های اجتماعی که از تلویزیون و روزنامه‌ها هم برای کسب خبر استفاده کرده‌اند فریب اخبار جعلی شبکه‌های اجتماعی را خورده و آن‌ها را به اشتراک گذاشته‌اند.

تحقیق یادشده با همکاری بیش از ۶۰۰۰ آمریکایی از ۱۹ فوریه تا ۴ مارس صورت گرفته و بر اساس آن اکثر آمریکایی‌ها رهبران و فعالان سیاسی را عامل اصلی انتشار اخبار جعلی و دروغین می‌دانند. همچنین مردم آمریکا توقع دارند روزنامه‌نگاران هم برای حل این مشکل تلاش کنند. تنها ۹ درصد از بزرگ‌سالان آمریکایی هم بر این باورند که شرکت‌های فناوری مسئولیت خود برای مقابله با اخبار جعلی و دروغین را به‌درستی انجام داده‌اند. ۵۶ درصد از پاسخ‌دهندگان نیز گفته‌اند شرایط در زمینه انتشار اخبار جعلی در ۵ سال آینده بدتر خواهد شد.