اگر با موبایل و لپ‌تاپ کار می‌کنید این توصیه‌ها را جدی بگیرید

اگر با موبایل و لپ‌تاپ کار می‌کنید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸

استفاده طولانی از صفحات دیچیتالی، علاوه بر خستگی چشم، دفعات حملات میگرن و خشکی چشم را زیاد می‌کند.

به گزارش گرداب، دلایل افزایش نزدیک بینی در جهان، وضعیت بینایی نژاد ایرانی نسبت به نژادهای دیگر و عوارض زنگ آبی صفحات دیجیتال بر چشم را مورد بحث قرار دادیم.

در ادامه‌ی با دکتر سید فرزاد محمدی، رئیس اداره سلامت چشم و پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت، راهکارهایی به منظور پیشگیری و کنترل نزدیک بینی در کودکان و کاهش آسیب چشمی برای کسانی که به طور طولانی از موبایل استفاده می‌کنند ارائه شده است.

اوقات کار با رسانه‌های دیجیتال را محدود کنید

وی گفت: همه‌ی خانواده ها، چه آن‌هایی که سابقه‌ی نزدیک بینی دارند و چه آن‌ها که ندارند باید حداکثر تلاششان را به کار بگیرند که زندگی فرزندشان در تعامل با رسانه‌های دیجیتال و کامپیوتری به تعادل نزدیک شود.

او با بیان اینکه تعادل بین دید دور و نزدیک خیلی مهم است، افزود: خانواده‌ها باید اوقات داخل منزل خصوصا زمان‌هایی که بچه در تعامل زیاد با نور آبی صفحات دیجیتالی است، را کم و کنترل کنند.

تفریحات سالم خارج از منزل؛ کاهش نزدیک بینی

دکتر محمدی در اینباره توضیح داد: توصیه می‌کنیم که خانواده‌ها اوقات فراغت فرزندان را در فضای بیرون با تفریحاتی، چون پیاده روی، تیراندازی، استخر، دوچرخه سواری و پارک رفتن پر کنند تا سبک زندگی نامتوارن بینایی را به سمت تعادل هدایت کنند.

وی گفت: این مسأله اثبات شده که بچه‌هایی که زمان بیشتری را در فضای بیرون از خانه می‌گذرانند، کمتر دچار نزدیک بینی می‌شوند، بنابراین کمتر از عینک استفاده می‌کنند.

آسیب کمتر بازی‌های کامپیوتری به چشم با رعایت این شرایط!

محمدی با تأکید بر اینکه کودکان زیر شش ماه نباید با صفحات دیجیتالی ارتباط داشته باشند، ادامه داد: هر چه صفحات دیجیتالی بزرگتر و از چشم دورتر باشند بهتر است. چون نزدیکتر بودن آن باعث افزایش تابش نور آبی، افزایش میزان خستگی چشم و در نتیجه درگیری کنترل نشده‌ی کل سیستم مغزی و عصبی و شبکیه‌ی فرد می‌شود.

همچنین رئیس اداره سلامت چشم و پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت در اینباره اظهار داشت: اگر کودک قرار است بازی دیجیتالی انجام دهد، توصیه می‌کنیم والدین بازی‌ها را روی ال‌ای دی که صفحه بزرگتری دارد نصب کنند تا موبایل و لب تاپ! چون با این کار فاصله‌ی بهتری حفظ می‌شود و این تجربه بینایی شباهت بیشتری به زندگی سنتی و معمول بشر دارد.

بچه‌ها در این موقعیت‌ها با موبایل کار نکنند

او به بهداشت نیوز گفت: والدین در اتاق بچه‌ها ترکیبی از نور زرد و سفید را تنظیم کنند و حتی الامکان اتاق بچه‌ها پر نور باشد. خصوصا اگر بچه‌ای استعداد نزدیک بینی در خانواده دارد در اتاق تاریک، در موقعیت خوابیده و در ماشین در حال حرکت با مویابل کار نکند.

سید فرزاد محمدی در این خصوص اضافه کرد: استفاده از موبایل و تبلت در موقعیت هایی، چون زیر پتو، تاریکی اتاق و ماشین در حال رانندگی چالش‌های تطابقی بینایی را برای چشم زیاد می‌کند، البته بچه متوجه این چالش‌ها نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با کارهای مذکور سیستم عصبی چشم بچه به یک چالش تطابقی جدی کشیده می‌شود که غیر از اختلال خواب، کره چشم را بزرگتر، نمره چشم بالاتر و نزدیک بینی او را افزایش می‌دهد.

خشکی و التهاب چشم را جدی بگیرید!

این فوق تخصص چشم گفت: استفاده طولانی از صفحات دیچیتالی، علاوه بر خستگی چشم، دفعات حملات میگرن و خشکی چشم را زیاد می‌کند. همچنین کسانی که اختلال بالانس عضلات چشم دارند، کار جدی طولانی مدت با موبایل باعث تشدید مشکلشان می‌شود.

محمدی در این خصوص توضیح داد: کسی که کار چشمی متمرکز مانند کار با موبایل انجام می‌دهد، پلک زدنش یک سوم می‌شود، بنابراین اولا اشکش تبخیر می‌شود دوم اینکه پلکش دچار التهاب می‌شود.

تمرینی ساده برای استراحت چشم پس از کار با رسانه‌های دیجیتال

او تمرینی ساده هم برای افرادی که زیاد از موبایل و کامپیوتر استفاده می‌کنند هم ارائه داد: همه‌ی افراد سه مرتبه در روز، هر بار ۱۵ بار تلاش فعال برای پلک زدن انجام دهند چرا که به کم پلک زدنشان در هنگام استفاده از رسانه‌های دیجیتالی کمک می‌کند.

دکتر محمدی ضمن ابراز نگرانی از اینکه طی بیست سال آینده به دلیل استفاده‌ی بیشتر از ابزار دیجیتالی، چون موبایل با مشکلات جدی نزدیک بینی مواجه خواهیم بود، بیان داشت: بعضی از موارد نزدیک بینی از یک اختلال انکساری که با عینک اصلاح می‌شود جدی‌تر است.

وقتی جراحی چشم سخت می‌شود!

وی ادامه داد: مثلا اگرکسی نمره‌ی چشمش چهار است و براساس زندگی نامتوازن بینایی (کار افراطی با موبایل و غیره...)، از ۴ به ۸ تغییر کند، بعدها شبکیه‌ی آن نازک‌تر و ریسک پارگی شبکیه بیشتر می‌شود، بنابراین به راحتی نمی‌توانیم او را جراحی انکساری کنیم.

رئیس اداره سلامت چشم و پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت در آخر به بهداشت نیوز گفت: افزایش شدت نزدیک بینی در آینده، جامعه‌ی پزشکی و اجتماعی را دچار چالش بیشتری می‌کند و در خصوص نقش بسترهای دیجیتالی در بحث نزدیک بینی تردیدی وجود ندارد.




منبع: تیک