Gerdab.IR | گرداب

تحول جدید در مایکروسافت با کاهش سهم بازی‌های Xbox

تحول جدید در مایکروسافت با کاهش سهم بازی‌های Xbox
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰

طبق اسنادی که برای پرونده‌ی دادرسی اپل و Epic Games ارائه شده بود، مشخص شد که مایکروسافت قصد داشته تا سهم بازی‌ها در فروشگاه Xbox را به 12% کاهش دهد.

به گزارش گرداب، این شرکت سازنده‌ی نرم‌افزار در ماه ژانویه جزئیات مربوط به هزینه‌های فروشگاه و تغییرات دیگر را لیست کرده بود و هم‌چنین اخیرا اعلام کرد که سهم بازی‌های رایانه‌ای را 12% کاهش خواهد داد. هر چند که بسیاری از قسمت‌های مهم اسناد سانسور شده‌ بودند اما در یکی از صفحات نوشته شده بود که مایکروسافت قصد داشته تا سهم بازی‌ها را در فروشگاه کنسول Xbox، به مقدار 30% کاهش دهد.

در یک جدول نوشته شده بود که «همه‌ی بازی‌ها در CY21 به 12/88 تغییر خواهند کرد»؛ یعنی مایکروسافت برنامه‌ریزی کرده بود تا میزان معاملات مربوط به Xbox را در روزی از سال 2021 کاهش دهد. در این جدول به کاهش سهم بازی‌های رایانه‌ای نیز اشاره شده بود که خود مایکروسافت آن را قبلاً اعلام کرد، اما از کاهش سهم بازی‌های Xbox هیچ اطلاعی نداده بود.

این تغییر 12 درصدی قابل توجه خواهد بود، مخصوصاً به این خاطر که مایکروسافت، سونی و نینتِندو در حال حاضر 30% از سهم فروش بازی‌های دیجیتالی را به خود اختصاص می‌دهند.

سخنگوی مایکروسافت در روز شنبه 1 می، گفته بود که در حال حاضر برنامه‌ای برای تغییر سهم درآمد بازی‌های کنسولی را ندارد. اما روز بعد، یکشنبه 2 می، بیانیه‌ای واضح‌تر برای The Verge فرستاد. او گفت: «تقسیم درآمد ناشران کنسول را تغییر نخواهیم داد.» مایکروسافت هم‌چنان درباره‌ی اطلاعاتی که از اسناد محرمانه منتشر شده، پاسخی نمی‌دهد.

این سند روز دوشنبه 3 می، در دادگاه اپل و اپیک گیمز ارائه شد. اپیک گیمز و اپل هر دو از Lori Wright، معاون اصلیِ توسعه تجارتِ Xbox، خواسته‌اند تا به عنوان شاهد در چند روز آینده حاضر شود.

در این سند آمده است: «در حال حاضر Gaming Leadership Team در حال بررسی پیشنهادی است که در آن خواسته شده که سهم درآمد بازی‌های رایانه‌ای در قبال اعطای حق استریم (پخش) به مایکروسافت، به 12/88 تغییر کند.» از مایکروسافت درباره‌ی صحت این موضوع سوال شد، اما هم‌چنان پاسخی از سوی این شرکت دریافت نشده است. مایکروسافت می‌خواهد سهم درآمد بازی‌های رایانه‌ای خود را در ماه آگوست 2021 به 12% کاهش دهد اما هنوز مشخص نیست که بتواند حق استریم را دریافت کند.

حق استریم، توسعه‌دهندگان را مجبور خواهد کرد تا از دسترس بودن بازی‌های خود در xCloud مطمئن شوند. اخیراً در بسیاری از قراردادها، تلاش برای دریافت حق گیمینگ در Cloud و به ویژه Xbox Game Pass بیش‌تر شده است. Nvidia نیز پس از انتشار بدون مجوز برخی از بازی‌ها در سرویس Cloud GeForce Now، حمایت ناشران و توسعه‌دهندگان را از دست داد.تحول جدید در مایکروسافت با کاهش سهم بازی‌های Xbox

مایکروسافت به طور مخفیانه از اقدامات اپیک گیمز علیه اپل پشتیبانی می‌کند. مایکروسافت قبلاً از کاهش ۳۰ درصدیِ فروش بازی‌های دیجیتالی در Xbox دفاع کرده بود و اپیک گیمز نیز از این تصمیم حمایت کرد. Rima Alaily، معاون مشاور عمومی مایکروسافت، در سال 2020 گفت: «کنسول‌های بازی، دستگاه‌هایی هستند که برای موارد خاصی استفاده می‌شوند.»

او می‌گوید که مدل تجاریِ کنسول‌های بازی با رایانه‌ها و تلفن‌های همراه متفاوت است، چون مایکروسافت روی سخت‌افزارها حساب بیش‌تری باز می‌کند و کنسول‌ها از جایگاه خاصی نسبت به رایانه‌ها و تلفن‌های همراه در بازار برخوردارند.

یکی از مدیران اپیک گیمز نیز در دادرسی اخیر گفت که این شرکت هرگز به دنبال مذاکره با مایکروسافت برای منع استفاده از موتور تجاری خود در Xbox نبوده است. مایکروسافت علاوه بر کاهش سهم بازی‌ها در Xbox، در سال 2020 اعلام کرد که این شرکت اقدامات بیش‌تری را برای اصلاح اصول کنسول‌های بازی انجام خواهد داد.

در یک سند محرمانه‌ی دیگر به انحصاری بودن بازی‌های Xbox اشاره شده است. بازی S.T.A.L.K.E.R. 2 یک قرارداد انحصاری با این کنسول به مدت سه ماه دارد و بازی Tetris Effect، شش ماه انحصار همراه با به‌روزرسانی‌ها و بازی The Gunk با انحصار دائمی.