Gerdab.IR | گرداب

راه اندازی بخش تازه در یوتیوب؛ نمونه‌های صوتی ویدیو‌ها

راه اندازی بخش تازه در یوتیوب؛ نمونه‌های صوتی ویدیو‌ها
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۰

به زودی نمونه‌های صوتیِ ویدیو‌های یوتیوب را می‌توان در بخش Shorts این برنامه استفاده کرد

به گزارش گرداب، یکی از مهم‌ترین نقاط قوت تیک تاک (TikTok) این است که می‌توان نمونه‌ی صوتیِ ویدیو‌های دیگر کاربران را تهیه کرد.

این موضوع باعث می‌شود تا میم‌ها (meme) در پلتفرم بیش‌تر پخش شوند و کاربران با دیدن ویدیو‌هایی با همان صوت، محتوای جدیدی را هم کشف کنند. به زودی یوتیوب نیز این ویژگی را برای قسمت Shorts که در آن می‌توان ویدیو‌های کوتاه گذاشت، اضافه خواهد کرد تا کاربران بتوانند نمونه‌های صوتی محتوا‌های بارگذاری شده را تهیه کنند.

یوتیوب در ماه مه، اضافه کردن این ویژگی را رسما اعلام کرد و حالا به The Verge خبر داده که برای اولین بار در انگلستان، کانادا و تعدادی از کشور‌های آمریکای لاتین (مانند برزیل، آرژانتین، شیلی، مکزیک، کلمبیا، پرو و ونزوئلا) آن را راه‌اندازی خواهد کرد. این ویژگی در هفته‌های آینده برای کاربران ایالات متحده نیز در دسترس قرار خواهد گرفت.

کاربرانی که از ویدیو‌های کوتاه استفاده می‌کنند می‌توانند نمونه‌های صوتی آن ویدیو‌ها را تهیه کنند، اما این بروزرسانی، دسترسی به نمونه‌های صوتی را راحت‌تر می‌کند. برای استفاده از این ویژگی، گزینه‌ی Create در نسخه‌ی یوتیوب برای تلفن همراه و در کنار گزینه‌های like و dislike اضافه خواهد شد. با انتخاب این گزینه، کاربران می‌توانند نمونه‌ی صوتی ویدیوی کوتاه را در بخش Shorts دریافت کنند. سایر کاربران نیز می‌توانند ویدیوی اصلی‌ای که این نمونه‌ی صوتی در آن به کار رفته را هر وقت که دوست داشتند، ببینند.

Todd Sherman، مدیر محصولات Shorts در یوتیوب، به The Verge می‌گوید که این ویژگی به محتواسازان کمک می‌کند تا نظر کاربران را به محتوای خود جلب کنند. هرچند که همه‌ی محتواسازان از این موضوع خوشحال نیستند. یوتیوبر‌ها وقتی فهمیدند که کاربران بخش Shorts می‌توانند صداگذاری‌های آن‌ها را در محتوا‌های خود استفاده کنند، از این موضوع که دیگران می‌توانند محتوای آن‌ها را به سرقت ببرند، گِله کردند. اگر در یوتیوب مجوز‌های ویدیو‌های کوتاه (Shorts) در یوتیوب را جست‌وجو کنید، ویدیو‌های زیادی را با عنوان‌هایی مانند آیا یوتیوب دزدیدن محتوا‌ها را قانونی کرده است؟، خواهید دید.

راه اندازی بخش تازه در یوتیوب؛ نمونه‌های صوتی ویدیو‌ها
قبل از این که کاربران بخش Shorts بتوانند نمونه‌های صوتیِ ویدیو‌های یوتیوب را تهیه کنند، صاحبان اصلی ویدیو می‌توانستند اجازه این کار را بدهند یا ندهند. در حال حاضر، گزینه‌ی دسترسی کاربران Shorts برای استفاده از نمونه‌های صوتی ویدیو‌ها باید به طور دستی لغو شود، اما Sherman می‌گوید که این شرکت در حال رسیدگی به این مسئله است.

استفاده از نمونه‌های صوتی ویدیو‌ها در یوتیوب می‌تواند مشکلات دیگری را نیز ایجاد کند. طی سال‌های گذشته، محتوا‌های زیادی در یوتیوب بارگذاری شده‌اند، که بیش‌تر آن‌ها شخصی یا دارای اطلاعات حساسی هستند. کسانی که این ویدیو‌ها را بارگذاری کرده‌اند، مسلماً نمی‌خواهند از ویدیو‌های آن‌ها استفاده شود تا مورد آزار و اذیت دیگران قرار نگیرند. با این وجود، آن‌ها مجبور خواهند شد تا این ویژگی را برای محتوا‌های خود لغو کنند. یعنی همه‌ی ویدیو‌های یوتیوب به طور پیش‌فرض قابل استفاده توسط کاربران Shorts هستند و محتواسازان باید انتخاب کنند که چه ویدیو‌هایی را نمی‌توان در Shorts استفاده کرد.

Sherman می‌گوید که یوتیوب از این مشکلات احتمالی آگاه است، اما گفتگو‌های این شرکت با محتواسازان امیدبخش بوده است: «نگرانی‌هایی درباره‌ی نمونه‌برداری از ویدیو‌هایی که شخصی یا حساس هستند، وجود دارد که بعضی از محتواسازان به همین خاطر درخواست داده‌اند تا امکان استفاده از این ویژگی برای آن‌ها لغو شود. اما هم‌چنین می‌دانند که این کار انتخابی نیست.»

یوتیوب قبل از این که این قابلیت را در ماه مارس ۲۰۲۱ در ایالات متحده راه‌اندازی کند، در سپتامبر ۲۰۲۰ در هند این ویژگی را راه‌اندازی کرده بود. در ماه مه ۲۰۲۱، این شرکت اعلام کرد که صد میلیون دلار به محتواسازان اختصاص خواهد داد، اما این که هر کدام دقیقاً چه مقدار دریافت خواهند کرد مشخص نیست.