Gerdab.IR | گرداب

تلاش اتحادیه‌ی اروپا برای ردیابی معاملات رمزارز

تلاش اتحادیه‌ی اروپا برای ردیابی معاملات رمزارز
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۰

کمیسیون اروپا یک سری قوانین برای مقابله با پولشویی و جرایم مالی پیشنهاد داده است که این قوانین در رمزارزها نیز پیاده‌سازی خواهد شد.

به گزارش گرداب، پیاده‌سازی قوانین ضد پولشویی (AML) در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال اغلب به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی برای کاهش باج‌افزار شناخته می‌شود. مقررات اتحادیه‌ی اروپا شامل توانایی ردیابی انتقالات الکترونیکی پول است.

اما قوانین فعلی فقط در مورد اسکناس، سکه و پول الکترونیکی اعمال می‌شود. این آیین‌نامه‌ی جدید باعث جلوگیری از استفاده از کیف پول‌های ناشناس و غیرقابل ردیابی خواهد شد.

یکی از دلایل اصلی استفاده از رمزارز در باج‌افزار، غیرقابل ردیابی بودن است، اگرچه دلایل دیگری شامل سهولت انتقال از نقاط مختلف نیز وجود دارد. وضع قوانین AML باعث سخت‌تر شدن انجام عملیات باج‌افزاری از طریق کیف پول‌هایی که به طور قانونی در اروپا باز شده‌اند، خواهد شد. با این وجود، از انجام عملیات از طریق کیف پول‌های غیرقانونی، جلوگیری نخواهد کرد. با این حال، به طور کلی، کارشناسان این اقدام را یک گام مثبت می‌دانند.

تام کِلرمن (Tom Kellermann)، رئیس استراتژی امنیت سایبری در VMware و مشاور فعلی هیئت تحقیقات سایبری Sercret Service Cyber، می‌گوید: «این اقدام می‌تواند به طور قابل توجهی، اقتصاد دارک وب را مختل کند.» علاوه بر حمایت از سیاست‌مداران، Secret Service مسئول تحقیق در مورد جرایم علیه سیستم مالی است. برای جلوگیری از حملات باج‌افزارها، کِلرمن پیشنهاد کرده است که قوانین ضد پولشویی به طور جهانی اجرا شوند. او می‌گوید که این قوانین باید از طریق بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی یا توسط G7 تنظیم شود.

The Ransomware Task Force، گروهی که دفتر مرکزی آن در بنیاد امنیت و فناوری واقع شده است، اخیراً پیشنهادی برای کاهش فعالیت‌های باج‌افزارها ارائه داده که توجه بسیاری از قانون‌گذاران را به خود جلب کرده است و در گزارش خود به قوانین ضد پولشویی از جمله منع قابلیت ردیابی نشدن مشتری اشاره کرده است.

پیشنهاد کمیسیون اتحادیه‌ی اروپا باعث خواهد شد تا رمزارز بیش‌تر شبیه به ارز معمولی و سنتی شود. در سیستم اتحادیه‌ی اروپا، قوانین در کمیسیون اتحادیه‌ی اروپا پیشنهاد شده و توسط پارلمان اتحادیه‌ی اروپا به رای گذاشته می‌شوند.

معاون اجرایی کمیسیون اروپا، والدیس دومبروفسکی (Valdis Dombrovskis)، گفت: «ما در سال‌های اخیر اقدامات مهمی انجام داده‌ایم و قوانین ضد پولشویی یکی از دشوارترین گام‌هایی است که باید برای اجرای آن برداریم. اکنون باید به طور مداوم و دقیق بر آن‌ها نظارت کنیم تا مطمئن شویم که اجرا و اعمال می‌شوند.»