Gerdab.IR | گرداب

آرامکو عربستان؛ تکذیب اتهام استخراج بیتکوین

آرامکو عربستان؛ تکذیب اتهام استخراج بیتکوین
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۰

آرامکو، بزرگترین شرکت نفتی عربستان سعودی، دست داشتن در فعالیت‌های مربوط به استخراج بیکوین را رد کرده است، اما همچنان به قمار بر روی کسب‌وکار‌های متمرکز بر بلاکچین ادامه می‌دهد.

به گزارش گرداب، سال گذشته این شرکت نفتی ۵ میلیون دلار بر روی شرکت معاملات نفتی واکت (Vakt) سرمایه‌گذاری کرد که بر پایه بلاکچین فعالیت می‌کند. در حالی که عربستان اعلام کرده که هدف از این اقدام دیجیتالی کردن فرایند پس از فروش است، اما شایعاتی نیز مطرح شده است که آرامکو به‌طور پنهان بیتکوین استخراج می‌کند.

به تازگی این شرکت نفتی سعودی، بیانیه‌ای رسمی منتشر کرده تا شایعات در حال افزایش پیرامون استخراج بیتکوین را تکذیب کند. در این بیانیه آمده است:

”در ارتباط با گزارش‌های اخیر که ادعا کرده‌اند این شرکت به سراغ استخراج بیتکوین خواهد رفت، آرامکو اعلام می‌کند که این ادعا‌ها ناصحیح و غیردقیق هستند“.

به تازگی بسیاری از کشورها، از جمله چین به دنبال توقف فعالیت‌های استخراج کریپتو هستند و این باعث شده که کسب‌وکار‌های در این حوزه به دنبال پیدا کردن کشور‌های دیگری باشند که سیاست‌های سازگارانه‌ای با رمزارز‌ها اتخاذ کرده‌اند.

از سوی دیگر کشور‌های عربی خلیج فارس، از جمله امارات متحده عربی و عربستان سعودی در این زمینه سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داده‌اند. بانک مرکزی بحرین به تازگی به صرافی رمزارز داخلی مجوز داد تا بتوانند در این کشور به‌طور قانونی تجارت کنند.

آرامکو عربستان سابقه زیادی در سرمایه‌گذاری بر روی موسسات بلاکچین دارد. پیش از این یکی از زیرمجموعه‌های آرامکو، بخشی از یک معامله ۶ میلیون دلاری با شرکت پردازش دادۀ Data Gumbo بود که با هدف توسعه دادن یک شبه تجاری بلاکچین انجام گرفت.

در ماه گذشته بانک مرکزی امارات متحده عربی نیز اعلام کرد که راهبردش برای سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۶ این است که اقدامات پایه‌ای برای آزمایش و اجرای ارز دیجیتال بومی انجام دهد. در بخشی از این طرح دولت امارات به دنبال ساخت یک نظام هویتی دیجیتال است تا گنجایش مالی خود را افزایش دهد و دسترسی به خدمات پولی را راحت‌تر سازد.