Gerdab.IR | گرداب

۴۶ میلیون نفر مرورگر فایرفاکس را کنار گذاشتند

۴۶ میلیون نفر مرورگر فایرفاکس را کنار گذاشتند
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

از سال ۲۰۱۸ تا کنون حدود ۴۶ میلیون نفر مرورگر فایرفاکس را رها کرده‌اند که باعث افت سهام محصول موزیلا در بازار جهانی شده است.

به گزارش گرداب، به نقل از techspot، مرورگر Firefox مدت هاست که یکی از بهترین جایگزین‌ها برای محبوب‌ترین مرورگر جهان، Chrome و به ویژه در بین طرفداران لینوکس، محسوب می‌شود؛ بنابراین کمی تعجب آور است که بدانید محصول شرکت موزیلا طی سه سال گذشته تعداد زیادی از کاربران خود را از دست داده است، به طور دقیق ۴۶ میلیون نفر. این اتفاق باعث شده است تا در بیش از یک دهه این مرورگر از ۳۰ درصد سهم بازار به ۳ درصد افول داشته باشد.

مرورگر فایرفاکس

این رقم از گزارش داده‌های عمومی خود فایرفاکس به دست آمده است و توسط u/nixcraft (از طریق itsfoss) در یک موضوع Reddit برجسته شده است. این نشان می‌دهد که این مرورگر در پایان سال ۲۰۱۸ دارای ۲۴۴ میلیون کاربر فعال ماهانه بوده است، اما در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱، تعداد کاربران به ۱۹۸ میلیون نفر کاهش یافته است. این رخداد شوک بزرگی را به محصول موزیلا وارد کرده و طبیعتا بر روی جایگاه آن در جهان تاثیر منفی خواهد داشت و حتی می‌توان گفت اگر آمار بازدید و کلیک این مرورگر کاهش یابد به نوعی سود و درآمدی شرکت موزیلا تحت شعاع قرار می‌گیرد.

سهم مرورگر‌ها از بازار جهانی
بر اساس گزارش Statcounter، فایرفاکس در حال حاضر ۳.۴۵ ٪ از بازار مرورگر‌های دسکتاپ، موبایل و رایانه لوحی را در اختیار دارد، رتبه دوم با (۱۸.۶۵ ٪) تحت سلطه Safari و شماره یک دنیا که مدت‌های زیادی است با (۶۵.۱۸ ٪) در اختیار جستجوگر Chrome قرار دارد. فقط نسخه Edge است که ۳.۴۱ سهم در بازار دارد. سهم بازار فایرفاکس همیشه تک رقمی نبوده است و این جزء معدود دفعات است که چنین اتفاقی برای آن روی می‌دهد.

موتور جستجو

در پایان سال ۲۰۰۹ یعنی هفت سال پس از راه اندازی، زمانی که اینترنت اکسپلورر هنوز پادشاه و کروم در ابتدای راه بود، موزیلا تقریباً ۳۲ درصد از سهم بازار را در اختیار داشت، در حالی که IE حدود ۵۶ درصد را در اختیار داشت. اما سهم فایرفاکس تا اواسط سال ۲۰۱۳ به نصف رسیده بود، زیرا رشد Chrome آغاز شد.

برخی دلایل سقوط فایرفاکس 

مرورگر‌های Chrome، Edge و Safari به ترتیب مرورگر‌های پیش فرض در دستگاه‌های Android، Windows و Apple هستند. سال گذشته، فروشگاه وب Chrome به طور مختصر به افرادی که از Edge استفاده می‌کنند در مورد خطرات احتمالی امنیتی هشدار و پیشنهاد داد مرورگرشان را تغییر دهند. یکی از عوامل سقوط فایرفاکس، احتمالاً اشتباهات خود مرورگر است، مانند عدم به روزرسانی برخی عملکرد‌ها و تعمیرات اساسی که سبب شده تا برخی کاربران را از خود دور کند.