Gerdab.IR | گرداب

کاهش ۳۰ درصدی سهم اپل از پرداخت‌های درون برنامه‌ای اپلیکیشن‌ها

کاهش ۳۰ درصدی سهم اپل از پرداخت‌های درون برنامه‌ای اپلیکیشن‌ها
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۰

اخیرا شرکت اپل به کاربران برخی از برنامه‌ها مانند نتفلیکس اجازه داده است تا از طریق وب‌سایت‌های خارجی بتوانند برای خرید خدمات این دسته از برنامه‌ها اقدام کنند.

به گزارش گرداب - شرکت کوپرتینو اعلام کرد که این تغییر با نظارت کمیسیون تجارت عادلانه‌ی ژاپن در اوایل سال ۲۰۲۲ در سراسر جهان اجرا خواهد شد. تا به امروز، برنامه‌های خواندنی که حاوی محتوا‌هایی مانند مجلات، کتاب، روزنامه، صدا، موسیقی و ویدئو بودند، باید از سیستم خرید درون برنامه‌ای اپل استفاده می‌کردند و اپل در فرایند خرید، سهم ۳۰ درصدی داشت. این قانون درمورد بازی‌ها که پردرآمدترین بخش در بین برنامه‌های تلفن همراه هستند نیز اعمال خواهد شد.

این اعلامیه زمانی منتشر شد که نهاد‌های نظارتی به بررسی سلطه‌ی گوگل و اپل بر بازار پلتفرم‌های موبایل پرداختند. روز سه شنبه ۳۱ آگوست، لایحه‌ی جدیدی در کره‌ی جنوبی به تصویب رسید که طبق آن، این دو اپراتور فروشگاه برنامه‌ای باید به کاربران امکان استفاده از روش‌های مختلف پرداخت آنلاین را بدهند.

روز پنجشنبه ۲ سپتامبر، نهاد ضدانحصاری هند نیز اعلام کرد که تحقیقات خود را درباره‌ی پرداخت‌های درون برنامه‌ای اپل آغاز کرده است. شرکت اپل در ماه نوامبر ۲۰۲۰ اعلام کرد که سهم ۳۰ درصدی خود را برای سازندگان برنامه‌هایی که درآمد سالانه‌ی آن‌ها یک میلیون دلار است کاهش می‌دهد و به ۱۵% می‌رساند. این تصمیم باعث شد تا شرکت اپل با تنظیم‌کننده‌ی بازار ژاپن به توافق برسد. اپل متعهد شده تا سه سال آینده، گزارش کار خود را به طور سالانه به کمیسیون تجارت فدرال ارائه دهد.

شرکت‌هایی مانند نتفلیکس و اسپاتیفای قبلا از این که اپل به آن‌ها اجازه نمی‌دهد تا کاربران برای پرداخت هزینه‌ی خدمات به پورتال‌های وب آن‌ها مراجعه کرده و به آن‌ها لینک شوند، شکایت کرده بودند.

در ماه آگوست ۲۰۲۱، به عنوان بخشی از حل و فصل اولیه‌ی دادخواهی گروهی از سازندگان در اپ استور، اپل موافقت کرد تا صد میلیون دلار بپردازد و به سازندگان نرم‌افزار مستقر در آمریکا اجازه دهد تا از طریق ایمیل، روش‌های پرداختی دیگر را به مصرف‌کنندگان تبلیغ کنند.

تغییراتی که تاکنون اپل اعمال کرده، مشکل حقوقی این شرکت را با شرکت اپیک گیمز بر سر خرید‌های درون برنامه‌ای در بازی فورت‌نایت حل نخواهد کرد. بازی فورت‌نایت به تنهایی بیش از یک میلیارد دلار فروش از طریق پلتفرم اپل در سی ماه فعالیت خود در اپ استور داشته است. شرکت اپیک گیمز می‌خواهد که توان مدیریت خرید‌های درون برنامه‌ای را داشته باشد و قاضی ناظر بر محاکمه بین دو شرکت نیز پیشنهاد کرده است تا اپل با ایجاد تغییری مشابه به آن چه که در مورد برنامه‌های خواندنی ارائه کرده، مصالحه کند.
منبع:
Bloomberg quint