شرکت فیس بوک اعلام کرد: در تغییر برندی که به ساخت فضای مجازی مشترک متاورس متمرکز است، از این پس "متا" (Meta) نام خواهد گرفت.
به گزارش گرداب، این تغییر نام همزمان با نبرد بزرگترین شرکت رسانه اجتماعی جهان با انتقادات نمایندگان مجلس و رگولاتورها در خصوص قدرت بازار این شرکت، تصمیمات الگوریتمی و نظارت بر رفتارهای خلاف در پلتفرم هایش انجام میگیرد.
مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک در کنفرانس واقعیت مجازی و واقعیت افزوده این شرکت که به صورت زنده پخش میشد، اعلام کرد نام جدید منعکس کننده بلندپروازیهای این شرکت برای ساخت متاورس به جای نام یک سرویس رسانه اجتماعی است.
واژه متاورس نخستین بار سه دهه پیش در یک رمان تخیلی استفاده شد و اکنون توجهات را در سیلیکون، ولی جلب کرده و به ایده فضای مجازی مشترکی اشاره دارد که در آن میتوان با استفاده از دستگاههای مختلف، به افراد دسترسی پیدا کرد.
زاکربرگ گفت: در حال حاضر برند ما به شدت مرتبط به یک محصول است که نمیتواند احتمالاً معرف همه کارهایی باشد که اکنون انجام میدهیم حتی اگر نخواهیم آینده را در نظر بگیریم.
این شرکت که سرمایه گذاری زیادی در واقعیت مجازی و افزوده انجام داده است، اعلام کرد این تغییر، اپلیکیشنها و فناوریهای مختلف را تحت یک برند جدید قرار میدهد. این شرکت ساختار سازمانی خود را تغییر نمیدهد.
این غول فناوری که حدود ۲.۹ میلیارد کاربر ماهانه دارد، با تفحص فزاینده از سوی نمایندگان مجلس و رگولاتورها روبرو شده است. در جدیدترین جنجال، فرانسس هوگن، کارمند سابق و افشاگر فیسبوک اسنادی را منتشر کرد که به گفته وی، نشان میدهد شرکتش سود خود را به ایمنی کاربر ترجیح داده است. زاکربرگ اوایل هفته جاری گفت این اسناد برای ترسیم یک تصویر نادرست مورد استفاده قرار گرفتهاند.
این شرکت در یک پست وبلاگ اعلام کرد قصد دارد معامله جدید سهام با نشانگر MVRS را از اول دسامبر آغاز کند. فیسبوک روز پنج شنبه علامت جدیدی را در دفتر مرکزی خود در منلو پارک کالیفرنیا رونمایی کرد و یک شکل بی نهایت آبی را جایگزین لوگوی لایک کرد.
ارزش سهام فیسبوک در اواخر معاملات بعدازظهر پنج شنبه بیش از سه درصد صعود کرد.
فیسبوک اوایل هفته جاری اعلام کرد واحد سخت افزاری فیسبوک رئالیتی لَبز این شرکت که مسئول تلاشهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است، به یک واحد جداگانه تبدیل میشود و سرمایه گذاری فیسبوک در این واحد، مجموع سود عملیاتی امسال را حدود ۱۰ میلیارد دلار کاهش خواهد داد.
زاکربرگ در مصاحبه با نشریه فناوری "اینفورمیشن" گفت: در نظر ندارد به عنوان مدیرعامل کناره گیری کند و هنوز درباره مستقل کردن این واحد به طور جدی تصمیم نگرفته است.
این واحد اکنون "رئالیتی لَبز" نام خواهد داشت. فیسبوک استفاده از برند "آکیلیس" برای هدست واقعیت مجازی خود را متوقف کرده و این محصولات را "متا" خواهد نامید.
فیسبوک امسال تیم محصولی تشکیل داد که به متاورس متمرکز است و اخیراً برنامههایی را برای استخدام ۱۰ هزار نفر در اروپا در مدت پنج سال آینده برای کار روی این پروژه رونمایی کرد. شهرت فیسبوک در سالهای اخیر بر سر مسائل مختلف نظیر مدیریت اطلاعات کاربران، سیاستهایش در خصوص اعمال خلافی مانند اطلاعات نادرست سلامتی، گفتار خشونتآمیز و نفرت پراکنی مخدوش شده است. کمیسیون تجارت فدرال آمریکا هم شکایت ضد انحصارطلبی علیه فیسبوک به دلیل شیوههای ضد انحصارطلبی تنظیم کرده است.
بر اساس گزارش رویترز، زاکربرگ گفت: نام جدید که از واژه یونانی به معنای فراتر میآید، نمایانگر آن است که همیشه چیز بیشتری برای ساختن وجود دارد.
وی اظهار کرد: نام جدید منعکس کننده آن است که به مرور کاربران دیگر نیازی به استفاده از فیسبوک برای استفاده از سرویسهای دیگر این شرکت ندارند.