Gerdab.IR | گرداب

وزارت خزانه‌داری: استیبل‌کوین‌ها باید مانند بانک‌ها قانون‌مند شوند

وزارت خزانه‌داری: استیبل‌کوین‌ها باید مانند بانک‌ها قانون‌مند شوند
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۰

طبق گزارش جدید، خرید انبوه استیبل کوین‌ها می‌تواند اقتصاد را تحت تأثیر قرار دهد.

به گزارش گرداب - وزارت خزانه‌داری آمریکا از کنگره خواسته است تا قانونی مبنی بر الزام صدور استیبل کوین از سوی بانک‌های مشمول قوانین بانکداری فدرال، تصویب کند. وزارت خزانه‌داری می‌خواهد تا قانونی برای جلوگیری از خرید بیش از حد استیبل کوین‌ها، رفع نگرانی‌های موجود در سیستم پرداختی و جلوگیری از متمرکز شدن قدرت اقتصادی، ایجاد شود.

استیبل کوین نوعی ارز دیجیتال است که معمولا توسط یک ارز ثابت مانند دلار آمریکا یا یورو پشتیبانی می‌شود، هرچند که گروهی از سرمایه‌گذاران نیز می‌توانند از استیبل کوین‌ها پشتیبانی کنند. استیبل کوین‌ها عمدتا به عنوان روش‌های پرداختی شناخته می‌شوند و از لحاظ ارزشی، نوسان زیادی ندارند و یا حداقل طوری طراحی شده بودند که نوسان نداشته باشند.

اما گزارش جدید نشان می‌دهد که استیبل کوین‌های محبوب در طی یک سال گذشته، بیش از پانصد درصد رشد داشته‌اند و ارزش آن‌ها به صد و بیست و هفت میلیارد دلار رسیده است. وزارت خزانه‌داری در بیانیه‌ای اعلام کرد که رشد سریع استیبل کوین‌ها نشان می‌دهد که باید هر چه زودتر اقدامات لازم برای کنترل آن‌ها در نظر گرفته شود.

یکی از خطراتی که رشد بیش از حد استیبل کوین‌ها می‌تواند برای اقتصاد یا سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال داشته باشد، عبارت است از امکان بازخرید انبوه استیبل کوین‌ها توسط دارندگان آن، زیرا آن‌ها نگران پایداری این نوع ارز‌ها هستند.

برای مثال، اگر صادرکننده استیبل کوین اجازه بازخرید را ندهد یا کاربران احساس کنند که صادرکننده استیبل کوین توان بازخرید را ندارد، این شرایط منجر به خرید انبوه می‌شود. این اتفاق ممکن است برای همه استیبل کوین‌ها یا دیگر مؤسسات مالی بیفتد.

راه‌حل این است که فقط بانک‌ها، استیبل کوین صادر کنند. به علاوه، اشخاص ثالثی که کیف پول‌ها را مدیریت می‌کنند باید تحت نظارت فدرال باشند. در غیر این صورت، خطرات زیادی افراد را تهدید خواهد کرد. اگر کنگره تصمیمی نگیرد، احتمالا شورای نظارت بر ثبات مالی وزارت خزانه‌داری اقدامات خاصی را که باید در زمینه استیبل کوین انجام بگیرد، تعیین خواهد کرد تا بعدا مورد بررسی فدرالی قرار بگیرد.

در ماه اکتبر ۲۰۲۱، کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا، صادر‌کننده استیبل کوین تتر را به دلیل پخش اطلاعات گمراه‌کننده از ماه ژوئن ۲۰۱۶ تا ماه فوریه ۲۰۱۹ درباره این که استیبل کوین‌های آن کاملا توسط ارز ثابت پشتیبانی می‌شود، چهل و یک میلیون دلار جریمه کرد.