Gerdab.IR | گرداب

راه اندازی۳۰۰ استارت آپ توسط جوانان بازگشته به کشور

راه اندازی۳۰۰ استارت آپ توسط جوانان بازگشته به کشور
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و ریاست جمهوری: ایران جزو بزرگترین زیست بوم نوآوری در منطقه بوده و ارتقا چشمگیری در این حوزه داشته است.

به گزارش گرداب، پرویز کرمی با اشاره به زیست بوم فناوری و نوآوری ایران اظهار کرد: ایران بر اساس شاخص‌های جهانی نوآوری VII در سال ۲۰۱۴، رتبه ۱۲۰ دنیا را کسب کرد و ایران جزو بزرگترین زیست بوم نوآوری در منطقه شد و ما در سال ۲۰۲۰ از رتبه ۱۲۰ دنیا به رتبه ۱۰۷ ارتقا پیدا کردیم.

او افزود: در این زیست بوم، ابتدا توانمند سازی سرمایه انسانی و نیروی انسانی توسط معاونت علمی و ریاست جمهوری انجام شد ومعاونت علمی توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری، رشد شرکت‌های خلاق و دانش بنیان، خلق راه حل‌های فناورانه برای رفع نیاز چالش‌های کشور و ارتقا نظام تامین مالی را در دستور کار قرار داده است؛ در زیست بوم معاونت علمی حدود ۶ هزار ۳۰۰ شرکت دانش بنیان و هزار و ۴۰۰ شرکت خلاق وجود دارد که این ۷ حوزه خلاق و دانش بنیان منجر به اشتغال ۳۵۰ هزار نفری فارغ التحصیلان دانشگاهی به صورت مستقیم شده است.

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و ریاست جمهوری گفت: ۷ حوزه خلاق و دانش بنیانی زیر نظر معاونت علمی است و حدود ۱۸۰ میلیارد تومان گردش مالی برای کشور داشته و در حال حاضر پهنه‌های نوآوری و فناوری در کشور ما بیش از ۱ میلیون متر مربع است و ۷۰ خانه خلاق و نوآوری، ۹ کارخانه نوآوری و حدود ۱۰ هزار استارت آپ و ۱۵۰ شتاب دهنده در کشور افتتاح شده که تمامی این‌ها عناصری هستند که قبلا در زیست بوم فناوری و نوآوری نبودند.

او ادامه داد: معاونت علمی در نمایشگاه ایران ساختش که محصولات فناورانه و نوآورانه شرکت‌های دانش بنیان و خلاق را ارائه می‌دهد، ۱۰ هزار تجهیزات آزمایشگاهی دارد، اما زمانی که این نمایشگاه را شروع کرد این محصولات به ۲۰۰ دستگاه هم نمی‌رسید که عمده آن‌ها شیشه‌های آزمایشگاهی بودند. به کمک زیست بوم فناوری و نوآوری بیش از ۲ هزار نفر از فارغ التحصیلان برتر دانشگاه‌های دنیا در ایران در مراکز علمی مشغول به کار هستند.

کرمی با اشاره به فارغ التحصیلانی که برای کار به ایران آمدند اظهار کرد: فارغ التحصیلان برتر دانشگاه‌های دنیا که برای کار کردن به ایران آمدند و مستقر هستند، بیش از ۳۰۰ استارت آپ راه اندازی کردند.