Gerdab.IR | گرداب

پذیرش بیتکوین توسط سیستم پرداخت آنلاین پی‌پال

پذیرش بیتکوین توسط سیستم پرداخت آنلاین پی‌پال
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰

پی پال (PayPal) امکان پرداخت با بیتکوین و سایر ارز‌های دیجیتال را برای کاربرانش فراهم کرده است و از این پس کاربران می‌توانند با استفاده از رمزارز‌ها در میلیون‌ها فروشگاه آنلاین خرید کنند. این اقدام می‌تواند محبوبیت ارز‌های دیجیتال را بیش‌تر کند و آن‌ها را وارد جریان اصلی معاملات آنلاین نماید.

به گزارش گرداب - سرویس پرداخت آنلاین پی‌پال با بیست سال سابقه فعالیت، ۴۰۳ میلیون کاربر دارد. وقتی این سرویس در ۲۳ آگوست ۲۰۲۱ اعلام کرد که کاربران انگلیسی می‌توانند چهار نوع رمزارز را به خرید و فروش بگذارند، تغییراتی در بازار ایجاد شد. قیمت بیتکوین به بالاترین سطح خود در طول سه ماه رسید، اما آیا این حرکت به معنی تبدیل شدن ارز دیجیتال به عنوان ارز فیات اصلی است یا این مورد هم فقط یک نوع از نوسانات کوتاه مدت در پول غیرمتمرکز است؟

خوزه فرناندز، معاون رئیس در شرکت پی‌پال گفت کاربران آمریکایی که از طریق پی‌پال رمزارز خریداری کرده‌اند، دو برابر بیش‌تر از سایر کاربران وارد سیستم می‌شوند.

به نظر او، ارز دیجیتال نقش مهمی در پرداخت‌های آنلاین در بلندمدت ایفا خواهد کرد. علاقه و آگاهی مردم نسبت به بیتکوین و سایر رمزارز‌ها در حال افزایش است، اما کم‌تر کسی آن‌ها را می‌خرد. طبق نظرسنجی‌های انجام شده، تا آگوست ۲۰۱۹ فقط ۳ درصد از مردم انگلیس، رمزارز خریداری کرده بودند.

تا ژوئیه ۲۰۲۱، این میزان به ۸ درصد رسیده بود. تعدادی از شرکت‌های بزرگ مانند مایکروسافت و تسلا، شروع به پذیرش بیتکوین کرده‌اند. هرچند در خرده فروشی‌های بعضی از کشور‌ها از جمله فروشگاه‌های مواد غذایی، کافی شاپ‌ها و فروشگاه‌های سخت‌افزار می‌توان از رمزارز استفاده کرد، اما استفاده از این نوع پرداخت در فعالیت‌های روزانه کار آسانی نخواهد بود.

پذیرش بیتکوین توسط سیستم پرداخت آنلاین پی‌پال

کاربران انگلیسی پی‌پال نمی‌توانند از رمزارز برای خرید کالا یا خدمات استفاده کنند، آن‌ها فقط می‌توانند رمزارز را خریداری کرده و ذخیره کنند یا آن‌ها را بفروشند. اما کاربران آمریکایی می‌توانند از رمزارز در هر جا که توسط سیستم پی‌پال پشتیبانی می‌شود استفاده کنند. این مورد به صد‌ها هزار خرده فروشی امکان پذیرش رمزارز را می‌دهد و آن‌ها از طریق پی‌پال می‌توانند دلار آمریکا دریافت کنند.

از آن‌جایی که مقررات محدودی برای کنترل رمزارز‌ها وجود دارد، گروه‌های سازمان یافته ممکن است با هماهنگی یک‌دیگر به خرید و فروش پرداخته و نوساناتی در بازار رمزارز‌ها ایجاد کنند. بنابراین، اگر بیتکوین پرداختی را به طور مستقیم دریافت کنید، ممکن است ارزش آن قبل از تبدیل به پول رایج کاهش یابد.

به نظر کارول الکساندر از دانشگاه ساسکس، سوءاستفاده‌گری از این بازار باید برطرف شود تا رمزارز‌ها بتوانند به پول پرداختی رایج تبدیل شوند. ارز‌های دیجیتال، سیستم‌های غیرمتمرکزی هستند که نظارتی روی آن‌ها انجام نمی‌گیرد و در نتیجه، تنظیم مقررات برای آن‌ها دشوار است.

موانع دیگری که باعث می‌شود تا از ارز‌های دیجیتال به عنوان پول رایج استفاده نشود عبارتند از: مصرف بی‌رویه انرژی، نوسانات و پیچیدگی آن. اما باز هم برخی معتقدند که مزایای این فناوری مانند محافظت در برابر تورم، هزینه‌های پایین برای انجام تراکنش‌های بزرگ و ناشناس بودن در حین انجام تراکنش، می‌تواند باعث پذیرش گسترده آن توسط مردم شود.

نایجل گرین، از شرکت خدمات مالی deVere Group معتقد است که ارز دیجیتال جایگزین ارز سنتی خواهد شد و اعلامیه پی‌پال نیز تأییدی بر این موضوع است. به نظر او، به زودی شرکت‌های پرداختی بیش‌تری این روند را دنبال خواهند کرد.

منبع:
newscientist