Gerdab.IR | گرداب

بانک مرکزی هند به دنبال ممنوعیت کامل ارز دیجیتال

بانک مرکزی هند به دنبال ممنوعیت کامل ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۰

بانک مرکزی هند با اشاره به این که ممنوعیت جزئی ارز‌های دیجیتال کارساز نخواهد بود، به هیئت مدیره خود اعلام کرده است که طرفدار ممنوعیت کامل ارز‌های دیجیتال است.

به گزارش گرداب، بانک مرکزی هند، درباره خطراتی که رمزارز‌ها برای حفظ ثبات مالی کشور ایجاد می‌کنند هشدار داد. بانک مرکزی تأکید کرد که رمزارز‌ها خطراتی را برای امنیت مشتریان، مقابله با پولشویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم دارند.

بانک مرکزی هند در آخرین هفته سال ۲۰۲۱، گزارش ثبات مالی را برای شش ماهه آخر سال منتشر کرد. این گزارش ۱۴۴ صفحه‌ای حاوی بخشی در رابطه با خطرات ارز‌های دیجیتال خصوصی است. اصطلاح خصوصی به ارز‌های دیجیتالی اطلاق داده می‌شود که از سوی بانک مرکزی صادر نمی‌شود، مانند بیت کوین و اتریوم و غیره. به گفته بانک مرکزی، رمزارز‌های خصوصی خطراتی را برای امنیت مشتریان، مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم دارد. هم‌چنین احتمال کلاهبرداری و ایجاد نوسانات شدید قیمت در این بازار وجود دارد.

به این ترتیب در بلندمدت نگرانی‌هایی را در رابطه با ثبات مالی و اقتصاد کلان، انتقال سیاست پولی، جایگزینی ارز و مدیریت جریان سرمایه ایجاد می‌کند. در این گزارش به یافته‌های گروه ویژه اقدام مالی اشاره شده و بانک مرکزی اعلام کرده است که دارایی‌های مجازی باعث ظهور رمزارز‌های ناشناس، پلتفرم‌ها و صرافی‌های غیرمتمرکز، کیف پول‌های خصوصی و انواع خدمات و سرویس‌هایی شده است که همه باعث کاهش شفافیت و افزایش ابهام در جریان مالی می‌شود.

بانک مرکزی هند در ادامه به تأمین مالی غیرمتمرکز (دیفای) که اخیرا بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی از آن به عنوان عامل متمرکز شدن قدرت یاد کرده است، اشاره کرد و اعلام کرد که محدود بودن مقررات مقابله با پولشویی و تأیید هویت مشتری همراه با قابل تشخیص نبودن و ناشناس بودن تراکنش‌ها باعث می‌شود تا تأمین مالی غیرمتمرکز مرکز انجام فعالیت‌های غیرقانونی و دستکاری بازار شود و مشکلاتی برای حفظ ثبات مالی ایجاد کند.

بانک مرکزی هند بار‌ها اعلام کرد که نسبت به ارز‌های دیجیتال نگرانی‌هایی عمده و جدی دارد. در جلسه اخیر هیئت مدیره مرکزی، بانک مرکزی هند از دولت خواست تا ارز دیجیتال را به طور کامل ممنوع اعلام کند، زیرا ممنوعیت جزئی کارساز نخواهد بود. در عین حال، دولت هند هنوز هم لایحه‌ای در رابطه با ارز دیجیتال ارائه نداده است. قرار بود تا در جلسه زمستانی مجلس، لایحه‌ای در این رابطه مورد بررسی قرار بگیرد که نشد. طبق گزارش‌ها، دولت در حال تجدید نظر در این لایحه است.

منبع:
news.bitcoin