Gerdab.IR | گرداب

رواج گسترده رمزارزها در برزیل

رواج گسترده رمزارزها در برزیل
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰

در سال 2021 بازار رمزارزها در برزیل توانست در میان مردم این کشور رواج داشته باشد و حال رمزارزها اکنون هم در بازار مالی این کشور حضور دارند و هم در ورزش مورد علاقه مردم این کشور: فوتبال.

به گزارش گرداب، سال گذشته بیتکوین جایگزین قدرتمند رئال برزیل (واحد پول این کشور) بود که در سال اخیر شاهد ریزش زیادی بود و در ماه دسامبر (آذر) 6.5 درصد اعتبار خود را از دست داد و تبدیل به 38امین ارز بی‌ارزش در جهان تبدیل شد.

در سال اخیر بیتکوین اما بالا پایین‌های زیادی داشت و بیتکوین از 167 هزار رئال برزیل در دی ماه سال پیش به 355 هزار رئال در ماه مه (آبان) رسید. در ماه نوامبر بیتکوین در برزیل رکورد زد و به 367 هزار رئال رسید.
با توجه به مشکلات اقتصادی در این کشور، مردم برزیل برای حمایت اقتصادی به سراغ بازار رمزارزها رفتند. اکنون به گزارش کوین‌کپ‌مارکت، 10 میلیون برزیلی در بازار کریپتو مشارکت دارند.

در بازارهای مالی سنتی، همچون بازار بورس برزیل، از امسال عرضه سپرده‌های مرتبط با بیتکوین و اتریوم آغاز شده است. اکنون پنج ETF در بازار سهام این کشور ثبت شده است که بعضی از آنها پر سودده ترین سهام در کل بازار سهام این کشور در سال اخیر بودند.

بانک مرکزی این کشور نیز اعلام کرده است که اقدامات زیادی برای توسعه رئال دیجیتال انجام داده است و رمزارز بانک مرکزی (CDBC) راه‌اندازی خواهد کرد که راه‌اندازی کامل آن تا سال 2023 زمان خواهد برد. بانک مرکزی برزیل همچنین اعلام کرده است که به تلاش‌های خود برای به‌کارگیری فناوری بلاکچین در خدمات خود ادامه خواهد داد و به دنبال ایجاد مجموعه‌ای از آزمایش‌ها از طریق یک گروه متخصص در این نهاد مالی خواهند بود.

کنگره فدرال این کشور نیز بحث‌ها و گفتگوهای زیادی پیرامون قانون‌گذاری در حوزه رمزارزها پرداخته است. در نهایت این بحث‌ها در لایحه 2303/15 به نتیجه رسید که در این قانون که به تصویب رسیده است، معیاری برای قانون‌گذاری رمزارزها در این کشور ارائه شده است. این قانون حالا در مجلس عوام و سپس در سنای این کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در سال اخیر ما شاهد تنش‌های بزرگی میان بازیگران اصلی حوزه بازار رمزارزها در برزیل بودیم، اما از سوی دیگر برای این بازار خبرهای خوشی هم در راه بود. به‌طور مثال صرافی‌های برزیلی به همکاری با یکدیگر پرداختند تا مقابل صرافی بزرگ بایننس بایستند. صرافی‌های متعددی در سراسر کشور که از طریق اتحادیه اقتصاد کریپتو برزیل با یکدیگر همکاری می‌کردند، بایننس را مجبور کردند تا از قوانین کمیسیون بورس و اوراق بهادار برزیل، سازمان مالیات و بانک مرکزی تبعیت کند. این صرافی جهانی در حال حاضر مشغول به گفتگو با رگولاتورهای برزیلی است.

از سوی دیگر بزرگترین صرافی برزیلی، مرکادو بیتکوین (MB) که امروز یکی از بزرگترین صرافی‌های رمزارز آمریکای لاتین است، فعالیت‌های خود را در این کشور گسترش داد و وارد جهان ورزش شد. این صرافی‌ها به همراه شرکت چیلیز توکن‌های طرفداری قابل دسترسی برای برزیلی‌ها ایجاد می‌کند، مسئله‌ای که مورد توجه تیم‌های فوتبال پرطرفدار این کشور مانند کورینتیاس، سائو پائولو، اتلتیکو مینیرو، فلامینگو و اینترناسیونال قرار گرفته است.

بازار توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) نیز در برزیل به شدت گسترش یافته است و برزیلی‌ها حضور زیادی در بازی‌های بازی برای کسب درآمد، پلتفرم‌های نگهداری از NFT و در حوزه هنر دارند. در زمینه موسیقی نیز هنرمندان برجسته این کشور شروع به عرضه آثاری در قابل NFT کرده‌اند.

در سال آینده پیش‌بینی می‌شود که نهادهای اصلی برزیلی و آمریکایی لاتین وارد بازار رمزارزها شوند. بازار سهام برزیل به دنبال این است که سرمایه‌‌گذاری‌های رمزارز محور خود را افزایش دهد و در این زمینه متخصصین بازار امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، NFTs، و متاورس را هدف قرار دادند.

همچنین باید توجه داشت که در سال 2022 در برزیل انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود. این کشور از سال 2016 با سرکار آمدن بولسانارو تنش‌های اجتماعی سیاسی زیادی را شاهد بوده است. انتخابات این کشور می‌تواند نقش مهمی بر آینده بازار رمزارزها داشته باشد.

منبع: کوین‌تلگراف