Gerdab.IR | گرداب

کاهش نرخ جرایم مرتبط با ارز دیجیتال نسبت به مجموع جرایم

کاهش نرخ جرایم مرتبط با ارز دیجیتال نسبت به مجموع جرایم
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰

اقتصاددان ارشد چینالیسیز (Chainalysis)، کیم گرائر، می‌گوید: «وقتی صحبت از تأمین مالی غیرقانونی می‌شود، پول نقد هم‌چنان در صدر است و این احتمالا تغییر نخواهد کرد».

به گزارش گرداب، به گفته کیم گرائر، مدیر تحقیقات چینالیسیز (Chainalysis)، در سال ۲۰۲۳ نیز احتمالا شاهد کاهش جرایم مرتبط با ارز دیجیتال خواهیم بود، زیرا قانون‌گذاران بیش از پیش به شفافیت و کارکرد بلاکچین اهمیت می‌دهند.

طبق گزارشی که چینالیسیز در ۱۷ دی (۶ ژانویه ۲۰۲۱) منتشر کرد، از ارز‌های دیجیتال با روش‌های قانونی بیش‌تر استفاده می‌شود. امروزه حجم تراکنش‌های ارز دیجیتال که از راه‌های غیرقانونی انجام می‌گیرد به کم‌ترین حد خود رسیده است.

در سال ۲۰۲۱، تراکنش‌های غیرقانونی رمزارز تنها ۰.۱۵% از کل تراکنش‌ها را به خود اختصاص داده بود. کیم گرائر معتقد است که در طی سال ۲۰۲۲، حجم تراکنش‌های رمزارز از راه قانونی به سرعت رشد خواهد کرد.

در طول سال ۲۰۲۱، شیوه کلاهبرداری مجرمان رمزارز، فرار کردن با پول سرمایه‌گذاران و ر‌ها کردن پروژه بود. در همین سال میزان کلاهبرداری‌ها ۸۲% افزایش یافت و از ۷.۸ میلیارد دلار به سرقت رفته، ۲.۸ میلیارد دلار آن مختص کلاهبرداران رمزارزی می‌شد که با پول سرمایه‌گذاران فرار کرده بودند.

کاهش نرخ جرایم مرتبط با ارز دیجیتال نسبت به مجموع جرایم

با این حال کیم گرائر می‌گوید که تضمینی برای رایج شدن این نوع کلاهبرداری در طول سال ۲۰۲۲ وجود ندارد. در عوض مجرمان سایبری احتمالا از فناوری‌های جدیدتر مانند دیفای، توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) و دائو (DAO) سوءاستفاده خواهند کرد.

هرچند گرائر می‌گوید که انتظار ندارد تا بازار نزولی ارز دیجیتال بر نرخ یا نوع جرایم رمزارز تأثیر بگذارد، اما یک رکود مالی بزرگ ممکن است تأثیرگذار باشد.

در طی سال ۲۰۲۱، سازمان‌های حقوقی و قانونی در سراسر جهان به موفقیت‌های قابل توجهی رسیدند. در ماه نوامبر ۲۰۲۱، سازمان تحقیقات جنایی خدمات درآمد داخلی آمریکا اعلام کرد که موفق به کشف و ضبط ارز‌های دیجیتال به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار از طریق تحقیقات غیرمالیاتی شده است.

در حالی که این نسبت کم‌تر بود، اما جرایم مبتنی بر ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۱ به بالاترین حد خود رسید و مراکز غیرقانونی در طول سال، ۱۴ میلیارد دلار دریافت کردند که این مقدار در سال ۲۰۲۰، ۷.۸ میلیارد دلار بود.
منبع:
کوین تلگراف