Gerdab.IR | گرداب

مطرح شدن پیشنهاد ممنوعیت کامل استخراج رمزارز‌ها در روسیه

مطرح شدن پیشنهاد ممنوعیت کامل استخراج رمزارز‌ها در روسیه
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۰

بانک مرکزی روسیه با اشاره به بی‌ثباتی و ریسک پذیری ارز‌های دیجیتال، پیشنهاد ممنوعیت استفاده و استخراج رمزارز‌ها را مطرح کرد.

 

به گزارش گرداب، تقریبا از سال‌ها پیش روسیه علیه رمزارز‌ها بیانیه‌هایی صادر کرده که در آن‌ها توضیح داده شده که برای اهداف پولشویی یا تامین مالی تروریسم می‌توان از این دسته از دارایی‌ها استفاده کرد. سرانجام این کشور در سال ۲۰۲۰ رمزارز‌ها را قانونی اعلام کرد، اما استفاده از آن‌ها به عنوان وسیله پرداخت ممنوع شد.

با این وجود بانک روسیه پیشنهاد جلوگیری از انجام هرگونه عملیات با ارز‌های دیجیتال توسط موسسات مالی را ارائه کرد و همچنین توضیح داد که برای مسدود کردن تراکنش‌هایی که با هدف خرید یا فروش آن‌ها انجام می‌شود نیز باید مکانیسم‌هایی ایجاد شود. علاوه بر این، لایحه پیشنهادی این بانک همچنین شامل ممنوعیت صرافی‌ها نیز می‌شود.

روسیه نیز راه چین را پیش خواهد گرفت؟

بانک مرکزی همچنین اعلام کرد که برای جمع‌آوری اطلاعات درباره عملیات مشتریان روسی با نهاد‌های نظارتی که این دسته از اطلاعات را ثبت کرده‌اند همکاری خواهد کرد. با این وجود می‌توان گفت که روسیه نیز همان مسیری را پیش گرفته که برخی کشور‌ها مانند چین در گذشته برای محدود کردن فعالیت‌های مربوط به رمزارز‌ها انجام داده‌اند.

با این حال «الیزاوتا دانیلوا» رئیس بخش ثبات مالی بانک مرکزی روسیه اشاره می‌کند: «در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای ممنوعیت رمزارز‌ها مشابه تجربه چین وجود ندارد و رویکردی که هم اکنون پیشنهاد کرده‌ایم کافی است.» این بانک همچنین درباره استخراج رمزارز که مشکلات زیادی برای مصرف انرژی ایجاد کرده نیز توضیح می‌دهد: «بهترین راه حل ممنوعیت استخراج ارز‌های دیجیتال در روسیه است.»

در نهایت می‌توان گفت روسیه جدیدترین کشوری خواهد بود که برای سرکوب رمزارز‌ها تلاش می‌کند، زیرا تاکنون کشور‌های زیادی از آسیا گرفته تا ایالات متحده نگرانی‌های خود نسبت به رمزارز‌ها و تاثیر آن‌ها روی سیستم‌های مالی و پولی کشور را مطرح کرده بودند.