Gerdab.IR | گرداب

سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری گوگل در هند

سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری گوگل در هند
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۰

گوگل به عنوان بخشی از تعهد ۱۰ میلیارد دلاری خود برای سرمایه‌گذاری در هند، حالا قرار است حدود ۱ میلیارد دلار به اپراتور هندی ایرتل (Airtel) تزریق سرمایه داشته باشد. این اقدام جدیدترین تصمیم غول جستجوی اینترنتی برای سرمایه‌گذاری در دومین بازار بزرگ اینترنتی دنیاست.

به گزارش گرداب، شرکت گوگل قصد دارد تا یک میلیارد دلار در دومین اپراتور بزرگ تلفن همراه هند به نام ایرتل (Airtel) سرمایه‌گذاری کند.

این دو شرکت در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که گوگل ۷۰۰ میلیون دلار از سهام شرکت ایرتل را خریداری می‌کند و به این ترتیب مالکیت ۱.۲۸ درصدی را به دست می‌آورد.

بیش از ۳۰۰ میلیون دلار نیز در پروژه‌های تجاری که هر دو شرکت بر سر آن توافق دارند در پنج سال آینده سرمایه‌گذاری خواهد شد، از جمله بررسی فرصت‌هایی برای رفع موانع داشتن گوشی هوشمند.

مدیر اجرایی هندی تبار شرکت مادر گوگل، ساندار پیچای، در بیانیه‌ای گفت: «ما مفتخریم که برای گسترش روابط و اطمینان از دسترسی عادلانه به اینترنت برای بیش‌تر شهروندان هندی، این شراکت را ایجاد کرده‌ایم».
به گفته پیچای، گوگل با سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها، همکاری تجاری، عملیاتی و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و اکوسیستم، می‌کوشد حضورش در هند را گسترش دهد.

هند یکی از مهم‌ترین بازار‌های خارجی گوگل محسوب شده و محصولات و خدمات این شرکت نظیر موتور جستجو، یوتیوب و سیستم عامل اندروید به طور گسترده توسط کاربران این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گوگل پس از سرمایه‌گذاری ۴.۵ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۰، در حال حاضر ۷.۷ درصد از سهام شرکت ریلاینس جیو (Reliance Jio) که متعلق به ثروتمندترین مرد آسیا به نام موکش آمبانی است را در اختیار دارد. این دو شرکت برای عرضه یک گوشی هوشمند ارزان قیمت مجهز به ۴G در نوامبر سال ۲۰۲۱ همکاری کرده بودند.

ریلاینس جیو از زمانی که در سال ۲۰۱۶ اینترنت ارزان قیمت و تماس رایگان را ارائه کرد، رقابت بر سر قیمت را آغاز کرد و در رقابت تنگاتنگی با شرکت ایرتل و غول مخابراتی انگلیسی ودافون (Vodafone) است.
منبع:
TechXplore