Gerdab.IR | گرداب

کشورهایی که بیشترین میزان اعتیاد به موبایل را دارند

کشورهایی که بیشترین میزان اعتیاد به موبایل را دارند
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۰

تحقیقی جدید درباره کشور‌هایی با بیشترین میزان اعتیاد به موبایل منتشر شده است که ایران در رده ششم آن قرار دارد.

به گزارش گرداب و به نقل از دیلی میل، محققان دانشگاه مک گیل کانادا با استفاده از داده‌های موبایل ۳۴ هزار شرکت کننده در ۲۴ کشور در بازه ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ میلادی این پژوهش را انجام دادند.

چین، عربستان سعودی و مالزی بیشترین میزان استفاده از موبایل هوشمند را ثبت کرده اند. این در حالی است که طبق داده‌های به دست آمده، آلمان و فرانسه پایین‌ترین میزان استفاده از این دستگاه را دارند. در این رده بندی ایران در پله ششم، ترکیه رده ۸، انگلیس در رده ۱۶ و آمریکا در رده ۱۸ قرار دارد.

در بخشی از این تحقیق آمده است: ما یک تحلیل متا از استفاده چالش برانگیز موبایل انجام دادیم و روی جوانان تمرکز کردیم. استفاده چالش برانگیز از موبایل بین ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ میلادی در سراسر جهان افزایش یافت و اکنون پیش بینی می‌کنیم این روند همچنان ادامه یابد. محققان در این پژوهش ۸۱ تحقیق را بررسی کردند که قبلاً براساس «مقیاس اعتیاد به موبایل» (SAS)، درباره میزان استفاده از موبایل نوجوانان و جوانان انجام شده بود.

SAS پرکاربردترین معیار اعتیاد به گوشی‌های هوشمند است که میزان اختلالات در زندگی روزمره به دلیل استفاده از تلفن هوشمند، از دست دادن کنترل و علائم گوشه گیری از اجتماع را بررسی می‌کند. شرکت کنندگان ۱۵ تا ۳۵ ساله بودند. هرچند میانگین سنی آن‌ها ۲۸.۸ سال بود و بیشتر آن‌ها نیز زن (۶۰ درصد) بودند. محققان برای استفاده چالش برانگیز از موبایل به هر کشور امتیازی بین ۱۰ تا ۶۰ دادند. چین بیشترین امتیاز (۳۶) را در این فهرست به دست آورده بود.

این درحالی است که امتیاز کانادا نیز در این فهرست بالا بود و این کشور در رده هفتم قرار داشت. به اعتقاد محققان دلیل این امر تمایز‌هایی میان هنجار‌های اجتماعی و توقعات فرهنگی درباره اهمیت برقراری ارتباط منظم با دیگران با استفاده از موبایل است. در کل این تحقیق نشان داد استفاده چالش برانگیز از موبایل هوشمند در سراسر جهان در حال افزایش است که احتمالاً پیامد‌های روانشناختی در بر خواهد داشت.

در این تحقیق کشور‌های مختلف در خصوص شاخص اعتیاد به موبایل به ترتیب زیر رده بندی شده اند:

۱- چین

۲- عربستان سعودی

۳- مالزی

۴- برزیل

۵ - کره جنوبی

۶- ایران

۷- کانادا

۸- ترکیه

۹- مصر

۱۰- نپال

۱۱- ایتالیا

۱۲- استرالیا

۱۳- رژیم صهیونیستی

۱۴- صربستان

۱۵- ژاپن

۱۶- انگلیس

۱۷- هند

۱۸- آمریکا

۱۹- رومانی

۲۰- نیجریه

۲۱- بلژیک

۲۲- سوئیس

۲۳- فرانسه

۲۴- آلمان

این تحقیق توسط پژوهشگران دانشگاه مک گیل مونترال انجام و در ژورنال «Computers in Human Behavior» منتشر شده است.