Gerdab.IR | گرداب

یوآن دیجیتال تسلط دلار بر بازار‌های جهانی را به چالش می‌کشد

یوآن دیجیتال تسلط دلار بر بازار‌های جهانی را به چالش می‌کشد
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۰

یوآن دیجیتال اولین ارز دیجیتال بانک مرکزی است که استفاده از آن رواج یافته است.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، دولت چین رویکرد خصمانه‌ای نسبت به ارز‌های دیجیتال خصوصی گرفته است. سال گذشته مقامات این کشور ممنوعیت کامل بر تمام رمزارز‌ها وضع کرده‌اند و نهاد‌های مالی از انجام تراکنش‌های ارز دیجیتال منع شده‌اند. اما از سوی دیگر این کشور رویکرد کاملا متفاوتی نسبت به ارز دیجیتال بانک مرکزی دارد.

ارز دیجیتال بانک مرکزی، ارزی ملی است که از سوی دولت یک کشور پشتیبانی می‌شود و بر روی بلاکچین به شکل متمرکز اجرا می‌شود. در طی ماه‌های اخیر کشور چین طرح‌های ابتکاری متعددی برای به محبوبیت رساندن یوآن دیجیتال خود به راه انداخت و آن را در اختیار قشر وسیع‌تری از جامعه قرار داده است.

به گفته ریچارد تورین، کارشناس امور مالی شبکه خبری CNBC آمریکا، چین از سایر کشور‌ها در زمینه فناوری‌های مالی کاملاً جلوتر است. او معتقد است که ایالات متحده حداقل پنج سال تا طرح آزمایشی دلار دیجیتال فاصله دارد. با در نظر گرفتن توسعه سریع یوآن دیجیتال، این کارشناس آمریکایی می‌گوید که این ارز دیجیتال چین می‌توان تسلط دلار بر بازار‌های جهانی را به چالش بکشد و حتی در زمینه تسهیل‌کننده مبادلات بین‌المللی، جایگزین دلار شود.

این کارشناس امور مالی همچنین نسبت به پیامد‌های نبرد میان روسیه و اوکراین نیز صحبت کرده است. آمریکا و کشور‌های غربی تلاش کرده‌اند که تحریم‌های فلج‌کننده بر روسیه اعمال کنند. با وجود این که بسیاری از کشور‌ها نبردی اقتصادی با روسیه آغاز کرده‌اند و مبادله با روسیه و شهروندان این کشور، در کشور‌های غربی مشمول جریمه می‌شود، اما دولت چین حاضر به عدم همکاری با روسیه نشده است.

به گفته تورین ابرقدرت اقتصادی آسیا نسبت به این مشاجره بی‌طرف باقی خواهد ماند و نه تجارت با روسیه را قطع خواهد کرد و نه کمک مالی به روسیه خواهد کرد. او بر این باور است که پکن یوآن دیجیتال خود را به عنوان راه فراری علیه تحریم‌ها در اختیار شهروندان روسیه قرار نخواهد داد.

منبع: CNBC