Gerdab.IR | گرداب

ابررایانه ملی «سیمرغ» آماده سرویس دهی شد

ابررایانه ملی «سیمرغ» آماده سرویس دهی شد
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

مجری طرح ابررایانه سیمرغ با بیان اینکه این ابررایانه به طور کامل آماده سرویس دهی شده است، گفت: افزایش ظرفیت پردازشی یک پتافلاپس و ۵ پتافلاپس برای ابررایانه سیمرغ در دست برنامه ریزی است.

به گزارش گرداب، سید احمد معتمدی درباره آخرین وضعیت طرح ابررایانه سیمرغ که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ساخته شده است، گفت: این ابررایانه هم اکنون مشغول کار است و ما به دنبال نیازسنجی برای ارائه سرویس به کسب و کار‌ها و شرکت‌های بزرگ هستیم.

وی با بیان اینکه هر روز میزان استفاده از توان پردازشی ابررایانه سیمرغ افزایش می‌یابد، گفت: از زمان راه اندازی این سوپرکامپیوتر، بحث کاربردی سازی آن در چند فاز آغاز شده و به تدریج نیز در حال افزایش است. در ابتدای امر ارائه سرویس را به دانشجویان و مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها آغاز کردیم و به تدریج نیز استفاده از ظرفیت پردازشی این ابررایانه توسط مراکز تحقیقاتی را افزایش داده‌ایم. هم اکنون این سیستم به طور کامل آماده سرویس دهی است و در این باره با شرکت‌های بزرگ وارد مذاکره شده‌ایم تا از تجربیات آن‌ها برای ارائه خدمات به کسب و کار‌ها استفاده کنیم.

مجری طرح ابررایانه سیمرغ ظرفیت پردازشی این رایانه را نیم پتافلاپس عنوان کرد و گفت: به دنبال آن هستیم که ظرفیت آن را در دو مرحله به یک پتافلاپس و ۵ پتافلاپس برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه نیاز به ظرفیت‌های بالای پردازشی و ساخت ابررایانه با توجه به حجم بالای داده‌ها در دنیا احساس شده و بسیاری از کشور‌ها از نظر ظرفیت پردازشی بسیار از ما جلوتر هستند، گفت: در کشور ما نیز این نیاز وجود دارد که ظرفیت ابررایانه را به حجم‌های بالاتری برسانیم.

دکتر معتمدی در پاسخ به این سوال که آیا کار طراحی و ساخت پروژه ابررایانه «مریم میرزاخانی» که در دولت قبل از سوی وزیر ارتباطات وقت مطرح شده بود، آغاز شده است، گفت: این پروژه یک پیشنهاد از سمت وزارت ارتباطات در دولت قبل بود که فعلاً برنامه‌ای برای آن ارائه نشده است و مطرح نیست؛ باید منتظر بمانیم که آیا وزارت ارتباطات جدید قصد پیگیری آن را دارد یا خیر.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: در صورتی که اجرای پروژه ابررایانه «مریم میرزاخانی» به تصویب برسد و برای آن بودجه اختصاص یابد و اعتبار آن تأمین شود، دانشگاه امیرکبیر با توجه به اینکه بیشترین تجربه را در این زمینه دارد قطعاً در این پروژه همکاری می‌کند و شاید مسئولیت بخش عمده‌ای از آن را برعهده بگیرد؛ این مساله مستلزم آن است که وزارت ارتباطات پروژه را تعریف و تصویب کرده و برای آن بودجه و اعتبار تأمین کند.

وی گفت: نیاز به ابررایانه در کشور احساس می‌شود و ابررایانه مریم میرزاخانی را می‌توان با ظرفیت پردازشی ۵ پتافلاپس آغاز کرد و حتی مانند برخی کشور‌ها آن را به ۱۰۰ پتافلاپس هم رساند.