Gerdab.IR | گرداب

جایگزین روسی یوتیوب چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

جایگزین روسی یوتیوب چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

برنامه روسگرام - نمونه روسی شبکه اجتماعی اینستاگرام - برای دسترسی گسترده کار نکرد، اما این مانع از فروش نام‌های کاربری آن نمی‌شود.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، شبکه اجتماعی روسگرام (Rossgram) که رقیب اینستاگرامِ به اصطلاح «ممنوعه» در روسیه به شمار می‌آید، قرار بود در ۲۸ مارس برای مشترکین رسانه‌ها و سرمایه گذاران و سپس در ماه آوریل برای سایر کاربران راه اندازی شود. اما این امر در موعد مقرر انجام نگرفت.

در ۱۴ مارس، به درخواست دادستانی کل فدراسیون روسیه، دسترسی به اینستاگرام در این کشور به دلیل نفرت پراکنی علیه روس‌ها محدود شد. همچنین دادگاه تورسکی (Tverskoy) این شبکه اجتماعی را "تندرو" دانست.

این پلتفرم قرار بود در ۲۸ مارس راه اندازی شود، اما در همان روز بسیاری از کاربران به اطلاع رسانندند که پس از ثبت نام، پیام‌هایی حاوی یک کد QR جهت دانلود برنامه‌ای مخرب از Google Drive دریافت کرده‌اند. روسگرام این موضوع را از طرف کلاهبرداران دانست و از کاربران درخواست کرد که به این پیشنهادات پاسخ ندهند.

در اوایل ماه مارس، اطلاعاتی مبنی بر ایجاد یک نسخه داخلی از شبکه اجتماعی اینستاگرام در روسیه توسط الکساندر زوبوف، تاجر روسی منتشر شد. توسعه دهندگان این برنامه، تاریخ شروع پروژه را ۱۴ مارس اعلام کردند. آن‌ها همچنین اعتراف کردند که این شبکه اجتماعی را به معنای واقعی کلمه در یک روز ساخته‌اند و قول دادند که طی دو هفته آینده آن را منتشر کنند.

اما انتشار این برنامه به تابستان معوق شد و تاکنون تاریخ دقیقی به طور رسمی ارائه نشده است. جدیدترین اطلاعات در مورد این برنامه، مربوط به ۲۹ آوریل است. به گزارش مطبوعات روسی در تاریخ ۲۹ آوریل، روسگرام پیشنهادی برای خرید نام کاربری، قبل از راه اندازی رسمی ارائه داده است.

به عقیده ولادیمیر زیکوف، مدیر انجمن شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان ها، "تردید جدی" در مورد سرانجام این پروژه وجود دارد. وی به چندین نکته سوال برانگیز در مورد برنامه اشاره کرد. به عنوان مثال، صفحه فرود (Landing Page) برای جمع آوری اطلاعات تماس مخاطبان هدف (Target audience)، در یک وب سایت با طراحی ساده و رایگان اجرا می‌شود. علاوه بر این، نکته دیگر این است که دامنه‌ی برنامه تنها چند روز قبل از رونمایی ثبت شده است.

پیشنهاد روسگرام برای خرید نام کاربری مستعار در ازای ۱۰ هزار روبل

شبکه اجتماعی روسگرام، قبل از راه اندازی رسمی، شروع به فروش "نام کاربری" کرد. مهلت خرید از ۲۸ آوریل تا ۱ مه و هزینه نام‌ها از ۱۰ هزار روبل اعلام شد. همچنین، این شبکه اجتماعی فهرستی از ۲۵۰ نام کوتاه توصیفی یا مستعار ارائه کرده است که کاربر برای خرید آن باید مبلغ ۲۵ هزار روبل دیگر نیز پرداخت کند. نام‌هایی از قبیل Deep، Watermelon، End و غیره. یک نام مستعار به همراه یک نام کامل، ۵۰ هزار روبل هزینه دارد. علاوه بر این، برای حساب‌های تجاری نیز نام‌های کاربری اختصاصی در نظر گرفته شده است که هزینه آن‌ها از ۱۰۰.۰۰۰ روبل شروع می‌شود.

یکی از مطبوعات روسیه در این رابطه نوشت: «در وبسایت روسگرام، ستونی با عنوان TOP-۲۵۰ مشاهده می‌شود که خرید نام‌های کاربری مستعار را در ازای ۲۵ هزار روبل پیشنهاد می‌کند. در حالی که حتی نام‌های مستعار خاص و منحصر به فردی نیستند، بلکه کلماتی معمولی به زبان انگلیسی و روسی - مانند ماشین، کامپیوتر، خانه- هستند و فقط با حروف لاتین نوشته شده اند».

در مجموع، تا ۲۹ آوریل، ۷۴ نام مستعار از پیش رزرو شده که از این تعداد، ۱۰ نام برای افراد مشهور توسط روسگرام در نظر گرفته شده است. در میان آن‌ها بازیکن هاکی نیکیتا فئوکتیستوف، کشیش کنستانتین مالتسف و خواننده اولگا بوزووا قرار دارند.

این شبکه اجتماعی قول داده است که دسترسی زودهنگام به سایت را برای همه کسانی که نام مستعار خریداری می‌کنند، فراهم کند. همچنین در نظر دارد تعداد مشترکین خود را به صورت مرحله به مرحله در تابستان افزایش دهد.

درباره برنامه

پس بررسی برنامه، مشخص شد که رابط کاربری روسگرام شباهت بسیار زیادی با اینستاگرام دارد. تقریبا تمام قابلیت‌های آن از قبیل اشتراک‌گذاری پست و استوری و همچنین فید اکسپلور، از اینستاگرام الگوبرداری شده است.

البته در این برنامه امکان اشتراک‌گذاری فایل‌های ویدئویی به طور مستقیم از منابع بیرونی مانند یوتیوب نیز وجود دارد؛ و برای این کار فقط نیاز است که لینک ویدئو در ستون مربوطه وارد شود. در حالی که اینستاگرام این قابلیت را ندارد.

با بررسی دقیق‌تر اپلیکیشن، در قسمت آپلود عکس و فیلم، ستونی با عنوان "Set Price" مشاهده می‌شود که توضیحی در مورد کاربرد آن ارائه نشده است. علاوه بر این، امکان اعمال فیلتر بر روی عکس‌ها، فیلم‌ها و همچنین ویرایش آن‌ها به روش‌های دیگر نیز وجود ندارد.