Gerdab.IR | گرداب

فین تک چیست و چگونه کار می‌کند؟

فین تک چیست و چگونه کار می‌کند؟
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۱

فین‌تک روز به روز طرفداران بیشتری را به خود جلب می‌کند و اولین چالش جدی را برای مؤسسات مالی قدیمی ایجاد می‌کند.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، مردم عادت دارند که گوشه چهارراه بایستند و شعبه‌های بانکی مورد نظر خود را ببینند. به‌طور مثال یک طرف خیابان بانکی قرار گرفته و در آنسوی خیابان بانکی دیگر وجود دارد. نحوه رسیدگی به پول شما، تعیین نرخ وام مسکن، مدیریت سرمایه‌گذاری‌های شما و همه چیز بستگی به این دارد که کدام سمت خیابان را انتخاب کنید. اما این امر در حال تغییر است زیرا فین‌تک به شدت در حال گسترش است.

فین تک چیست ؟

فین تک مجموعه‌ای از «فناوری مالی» است. به طور کلی، به فناوری‌هایی اطلاق می‌شود که خدمات مالی را یا با سریع‌تر یا در دسترس‌تر کردن آنها، خودکار کردن فرآیندهای خاص، یا ارائه خدمات به روشی کاربرپسندتر بهبود می‌بخشند. با این حال، اغلب وقتی می‌شنوید که شخصی به «فین تک» اشاره می‌کند، او به طور جمعی در مورد شرکت ها و پلتفرم هایی صحبت می‌کند که از فناوری مالی استفاده می‌کنند.

فین‌تک جایگزینی برای مؤسسات مالی قدیمی:

موسسات مالی قدیمی (یعنی بانکهای بزرگ در خیابانها) قرن‌هاست که تقریباً از انحصار کامل بر امور مالی افراد عادی برخوردار بوده‌اند. اکنون، با ظهور ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز، برتری فناوری بلاک چین امن و نفوذ تقریباً کامل اینترنت در میان مردم، افراد به طور فزاینده‌ای به راه‌حل‌های دیجیتالی به عنوان جایگزین روی می‌آورند.

فین‌تک چندین فرآیند طاقت‌فرسا یا زمان‌بر مربوط به بانکداری و سرمایه‌گذاری را ساده می‌کنند. یک برنامه فین‌تک ممکن است راهی برای خرید و فروش سریع سهام یا راهی آسان برای انتقال پول به سرمایه‌گذاران ارائه دهد (PayPal  یک مثال محبوب در این زمینه است). برخی از فین‌تک به ساده‌سازی فرآیندهای شرکت مانند تطبیق هزینه‌ها و مجوز پرداخت کمک می‌کنند.

علاوه بر این، می‌توان گفت که یک موضوع مشترک در همه شرکت‌های فین‌تک وجود دارد، خواه یک اپلیکیشن مالی شخصی یا بازار دیجیتال املاک و مستغلات باشد: آنها دسترسی، مقرون به صرفه بودن و شفافیت را به یک صنعت سنتی منحصر به فرد، پرهزینه و غیرشفاف می‌آورند. فین‌تک راه ساده‌تری را برای مدیریت همه چیزهای مرتبط با پول مثل ارسال آن، تجارت آن، ردیابی آن و استفاده عاقلانه از آن برای خرید خانه ارائه می‌کند.

منبع: hackread.com