Gerdab.IR | گرداب

شاخص‌های ارزش‌گذاری امور مالی غیرمتمرکز

شاخص‌های ارزش‌گذاری امور مالی غیرمتمرکز
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۱

مجموع ارزش قفل‌شده، تعداد کیف پول‌های فعال و تعداد ادغام مهم‌ترین شاخص‌های ارزش‌گذاری در این حوزه هستند.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، امور مالی غیر متمرکز با نام اختصاری دیفای (DeFi)، زیست‌بوم‌های مالی جدید بر پایه فناوری زنجیره بلوکی هست که هدف اصلی آن ارائه آسانتر خدمات متنوع مالی نظیر رمزارز‌ها به مردم به صورت غیر متمرکز و بدون واسطه‌هایی مثل بانک‌ها و موسسات مالی است.

امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) شامل صرافیهای غیرمتمرکز مانند Uniswap و پلتفرمهای وام‌‌دهی مانند Compound است. اکثر پروژه‌های DeFi به‌وسیله‌ی یک سازمان متمرکز توسعه داده می‌شوند که سپس به دنبال توزیع قدرت مدیریتی خود در میان اجتماعی غیرمتمرکز از دارندگان توکن آن پروژه هستند.

معیارهای کلیدی رشد امور مالی غیرمتمرکز موارد زیر هستند:
مجموع ارزش قفل شده TVL : این مفهوم نشان دهنده‌‌ی ارزش کلی داراییهای رمزنگاری شده است که در یک پروتکل DeFi برای مواردی مانند تجارت، سهامداری و وام دهی سپرده‌گذاری شده است.

در حالی که TVL یک معیار عالی برای پروتکل‌های وام‌گیری/وام‌دهی مانند Aave و Compound است، اما برای صرافی‌های غیرمتمرکز مانند Uniswap که رشدشان را عمدتاً با حجم معاملات اندازه‌گیری می‌کنند، کمتر مفید است.

یکی از نکات منفی استفاده از معیار TVL برای اندازه‌گیری رشد بلندمدت این است که کاربران و معامله‌گران اغلب در جستجوی بازدهی بالاتر از یک برنامه DeFi به برنامه دیگر می‌پرند و چند نهنگ می‌توانند توهم فعالیت را ایجاد کنند که این باعث می‌شود TVL یک معیار استفاده خیلی دقیق نباشد. با این حال، این یک معیار عالی برای جذب اعتماد و اطمینان است. دارایی‌های قفل شده دارای ارزش ملموس بوده و هزینه فرصت سایر مصارف تولیدی را متحمل می‌شوند.

کیف‌پول‌های فعال: در حالی که بازارهای سنتی کاربران فعال روزانه (Daily Active Users (DAU)) و کاربران فعال ماهانه (Monthly Active Users (MAU)) را اندازه‌گیری می‌کنند، در DeFi کاربران به سادگی کیف پول خود را متصل می‌کنند و شروع به خرید، فروش و شرط‌بندی می‌کنند. اندازه گیری آنالوگ برای DAU و MAU در DeFi، کیف پولهای فعال روزانه و کیف پولهای فعال ماهانه است.

تعداد ادغام: از آنجایی که برنامه‌های DeFi قابل ترکیب هستند یا می‌توانند با سایر برنامه‌های DeFi تعامل داشته باشند و روی آن‌ها کار کنند، یکی دیگر از معیارهای رشد، تعداد و کیفیت ادغام‌هایی است که آن برنامه در سایر کیف پول‌ها، صرافی‌ها و محصولات DeFi استفاده می‌شود. فعالیت توسعه دهندگان کلید دستیابی به رشد پروژه و رهبری بازار در DeFi است.

با توجه به این مسئله باید گفت هنوز برای ارزش‌گذاری دقیق امور مالی غیرمتمرکز بسیار زود است و نیاز به تحقیق و بررسی بیشتر داریم.